Wat is er nieuw

Hout in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Twanvw
  • Startdatum Startdatum
T

Twanvw

Guest
Hallo,

Ik heb zo'n kleine 2 jaar geleden een mooi stuk hout in een aquariumwinkel gekocht en toen ook in mijn aquarium gelegd. Al vanaf het begin valt het mij op dat dit stuk hout afbladderd of hoe ik het ook moet noemen. Ik heb namelijk altijd mijn hele bodem vol liggen met bruin spul en ik weet zeker dat dit van het hout komt.
Nu vroeg ik me eigenlijk af of dit normaal is? Of dat dit aan mijn hout ligt? Ik vind het namelijk nog al vervelend en twijfel dan ook om het te gaan vervangen.
Alvast bedankt 🙂

Heb je het stuk hout ook schoongemaakt van te voren en eventjes laten weken in emmer water?

Ik heb het toendertijd eerst afgespoeld met kokend water. Daarna helemaal afgespoeld en aangezien het ook nog niet zonk eerst een hele tijd in een bak met water laten staan zodat het zonk.

Als het zoveel troep geeft, haal je het er toch uit?
Kijk je voor een ander stuk.

Maar het is dus niet bij iedereen dat dit gebeurt? Het ligt dus echt aan mijn stuk hout?
En hoe kan ik voorkomen dat dit bij een volgend stuk hout ook gebeurt?

Dat ligt aan het hout zelf,wat je koopt.

De 1 doet dat sneller dan een ander stuk.

Okee bedankt!
En welk soort hout doet het dan het minst? Wat zijn goede houtsoorten?

Volgens mij doet Spiderwood het niet zo erg en misschien mopani.
Dit kan je niet voorkomen hoor. Dan zul je wel kienhout hebben. ik heb dat ook gehad en dat is vrij zacht. Door de rommel heb ik het uit de bak gegooid. Je kan beter voor een hardere soort kiezen.

Mangrovehout is ook hard hout, dit is ook wel goed verkrijgbaar. Misschien heeft het er ook mee te maken dat je vissen hebt die aan het hout knagen? Veel meervallen/L-nummers knagen geregeld aan het hout. Sommige soorten hebben het juist nodig, dus indien je vissen hebt die het echt nodig hebben zou ik wel een zacht stuk hout in het aquarium laten.

Dat klopt ook Ludger. Ik had destijds wel een stuk kienhout dat na enige maanden echt erg zacht werd en waar je de stukken vanaf zag komen. Het hangt denk ik ook van het stuk hout af wat je hebt.
Maar echt hard is kienhout op zich niet vind ik.

Ik heb inderdaad een L015 in mijn aquarium zitten die altijd in/op dat stuk hout zit. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat allemaal doet.

Een stuk kienhout in het aquarium is noodzakelijk omdat de vissen hier overheen schrapen, op deze manier nemen ze voedingsstoffen op. Ze ontlasten dit ook, en dat is waarschijnlijk wat je op je bodem ziet, en dit kan best veel zijn. L-nummers van 30-40 cm snacken een stuk hout van 50 cm in 2 maanden op

Een L015 is een Peckoltia soort. Bij weten geen uitgesproken houteters?

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan