Wat is er nieuw

Hout in de bak, rommel?

Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Met het feit dat wij volgende week onze nieuwe onderkast krijgen en dus nog niet kunnen starten, zijn we even wat aan het uitproberen. Bij de aanschaf van het vorige aquarium zat een stuk hout, maar deze hebben we er destijds niet ingedaan. Nu we naar een grotere bak gaan, dachten we dat het misschien leuk zou zijn als we dit stuk hout in de nieuwe bak zouden doen. Deze hebben we er gisteravond - na het reinigen van de bak met natuurazijn - ingelegd.

Vanmiddag ben ik wezen kijken naar de bak en ik zag een boel rommel liggen. Gezien het feit het kleine aquarium een SuperFish betreft, vermoed ik dat de vorige eigenaar fook een stuk hout heeft gekocht van SuperFish, zeker gezien het feit dat de prijs redelijk aantrekkelijk is vaak.

Naar aanleiding van dit topic: Is dit bruin alg? Wat te doen? vermoed ik dus dat we op hetzelfde soort probleem zijn gestuit.

Bijgaand de foto van een deel van de rommel die er binnen 24 vanaf is gekomen.

5gl2PgkQbnpIA2wzasW4oWgQG7jAKhid.jpeg

Het gaat om een stuk hout van deze grootte (Rio 180):

Waarom die laag piepschuim tussen bak en kast? Juwel heeft de boel zo ontworpen dat dat niet hoeft en misschien wel een slecht plan is (als je een zwevende bodemplaat maakt, heb je dus geen op de onderkast zwevende bodemplaat).

Mascha&Ivo zei:
Waarom die laag piepschuim tussen bak en kast? Juwel heeft de boel zo ontworpen dat dat niet hoeft en misschien wel een slecht plan is (als je een zwevende bodemplaat maakt, heb je dus geen op de onderkast zwevende bodemplaat).

Omdat mijn onderkast kapot is (zit een scheur aan de bovenkant) en daar een flinke bobbel in zit die al (bijna) tegen het glas drukt aan de onderkant. Mij werd bij de verkoop verteld dit tussen de kast en aquarium te stoppen voor deze week. Maar dit is dus juist slecht/gevaarlijk?

Ik dacht dat het verstandig was om de boel vol te hebben staan zodat de kit nat blijft totdat ik mijn nieuwe kast heb.

Of kan het geen kwaad dat de kit een paar dagen droog staat? Verwacht de nieuwe kast voor het weekend te kunnen ophalen.

Zou het water r maar uit laten.
De bakken kunnen wel een jaar of meer droog staan.
Is Siliconen,he.

Bertus zei:
Zou het water r maar uit laten.
De bakken kunnen wel een jaar of meer droog staan.
Is Siliconen,he.

Dan ga het dadelijk na het eten direct leeg laten lopen!

De bak is leeg.

Nu nog de vraag wat met het hout aan de hand is? Is het zo'n berucht SuperFish-stuk?

Zou voor een ander stukje kijken als je denkt dat dit problemen kan geven. Zo duur is hout ook weer niet.

Hobbeldino zei:
De bak is leeg.

Nu nog de vraag wat met het hout aan de hand is? Is het zo'n berucht SuperFish-stuk?

Heb je dat hout ook nog eerst ingewaterd en schoon geschrobt?
Of heb je het zo zonder behandeling in de bak gestopt?

Mijn hout (niet van SF) gaf de eerste dagen ook veel troep. Maar dat was in een emmer buiten aquarium.
Paar keer goed schrobben.

Sommige stukken hout geven in het begin idd veel troep.

Het spiderwood van superfish doet dat idd een aantal weken.
Ik heb nu een nieuw stuk mopani hout wat erg hard is, maar ook veel loslaat.

Meestal is dat na een paar weken wel over. Net als het verkleuren van het water, al kan dat soms wel maanden duren.

Ik heb het wel flink geschrobt en een uurtje of wat maar in het water gehad voordat ik het even in de lege bak legde. Dat lijkt me dan tekort om te oordelen. Ik ga het stuk dadelijk weer in water leggen en kijk het de komende weken even aan.

Bij mij komen na jaren in de bak(ken) gelegen te hebben nog steeds deeltjes van het hout af. Normaal proces en maakt toch niet uit 😉

peterdenhaag53 zei:
Bij mij komen na jaren in de bak(ken) gelegen te hebben nog steeds deeltjes van het hout af. Normaal proces en maakt toch niet uit 😉

Nee, dat er wat vanaf komt is niet erg en lijkt me logisch. Maar lijkt me niet de bedoeling dat de bak helemaal onder komt te zitten 🙂

Valt wel mee hoor. Niet te benauwd en te hygi�nisch te werk gaan 😉

peterdenhaag53 zei:
Valt wel mee hoor. Niet te benauwd en te hygi�nisch te werk gaan 😉

We moeten het misschien ook niet te goed willen doen 😀

Precies. Ook die houtdeeltjes kunnen een rol spelen in het ecoproces in je bak.
Te clean werken is ook niet goed.

Hobbeldino zei:
peterdenhaag53 zei:

Nee, dat er wat vanaf komt is niet erg en lijkt me logisch. Maar lijkt me niet de bedoeling dat de bak helemaal onder komt te zitten 🙂

Wat mede een rol kan spelen, is dat de bak nog niet ingedraaid is.
In het begin blijft alles op de bodem liggen. De bodembacterien zijn onvoldoende aanwezig om het op te ruimen.
Na een tijd is een bodem min of meer in staat zichzelf te reinigen.

138799_0_82_p6120036.jpg

914753_0_82_p6120035.jpg

177292_0_82_p6120034.jpg

Ik heb al een poos stukken Mopani hout in mijn bak, hard en zwaar hout, het geeft aanvankelijk wel wat af maar wordt uiteindelijk ook donker zoals op de plaatjes te zien.

Misschien een idee om dergelijk hout aan te schaffen?

Groet,
Ben.

biljoenblik zei:
Hobbeldino zei:
peterdenhaag53 zei:

Wat mede een rol kan spelen, is dat de bak nog niet ingedraaid is.
In het begin blijft alles op de bodem liggen. De bodembacterien zijn onvoldoende aanwezig om het op te ruimen.
Na een tijd is een bodem min of meer in staat zichzelf te reinigen.

Nouja de bak is inderdaad niet ingedraaid. Nu is die weer leeg (krijg volgende week nieuw kastje dus dan gaan we echt starten. Heb het stuk hout nu in mijn plantenkweekbakje gelegd.

Het hout ziet er zo uit overigens:

4EyUGm8.jpg

Ziet er goed uit hoor. Kan je gewoon gebruiken.

peterdenhaag53 zei:
Ziet er goed uit hoor. Kan je gewoon gebruiken.

Ik laat hem nu even zeker een weekje weken in het plantenkweekbakje, kijken wat ie daar in doet. Zit ook een mini-filterje in (AquaFlow 50) dus als het daarin goed gaat dan moet het zeker goed komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan