Wat is er nieuw

Hout in emmer, alg op

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Berichten
109
Leeftijd
42
Beste,

Door heel veel tegenslagen, die echt niet aan mij te wijten zijn maar aan winkels, ben ik sinds november vorig jaar wachtende men aquarium.
Alle randtoestellen heb ik, alsook men hout al. Mij werd steeds beloofd dat men aquarium onderweg was. Zonder de hele historiek uit de doeken te doen, uiteindelijk naar andere winkel gestapt. Weer 6 weken wachten want moest uit Portugal komen.

En ik had hier op forum gelezen dat ik men hout best liet afkeuren op voorhand in emmer water, ik had er in november en december immers toch genoeg tijd voor ?

Maar nu was het maart en jawel men aquarium kwam aan, maar ook Mr. Corona, dus ik heb men aquarium nog steeds niet maar hield wel men hout ondergedompeld in emmer. Maar ik zie plots algen daarop, zo precies gras dat erop groeit...
Uiteraard staat die emmer niet belicht en zonder co2 en planten gewoon te wachten. Wordt om de 2 weken ververst.
Wat doe ik nu best?
Binnen 3 weken mogen we misschien terug rijden in BE voor niet essentiële zaken en kan ik hem oppikken.
Haal ik het hout eruit? Zo ja, hoe molesteer ik dat groen? En komt het dan niet sowieso terug?
Of hout er in laten, maar ook dan, wat doe ik eraan?

Hopelijk antwoordje hier want zou graag eens aan de hobby beginnen en liefst met een clean sheet ?
 
Het groene spul dat je op je hout aantreft is gewoon (waarschijnlijk) draadalg. Dek de emmers waarin het hout zit gewoon af, zodat er wel lucht maar GEEN licht bij kan.
Dan gaat de alg gewoon dood...!! Daarna als je je bak hebt gekregen, het houdt gewoon even een beetje afschrobben en dan kan het zo de bak in!
Niks aan de hand verder.
 
Ik zou het tzt ook schoonschrobben en eventueel even inkwasten met wat carbo om alles goed te doden.
 
Dank u

Iemand had me persoonlijk ook al voorgesteld om het eruit te halen, alg manueel weghalen, 15min in verdunde waterstofperoxide 3% te zetten, afspoelen, en dan 15min in easy Carbo, afspoelen en dan finaal de bak in.
Wat er dan nog overblijft zouden de garnalen van smullen, met name de dode alg.

Daar ervaring mee?

De Carbo komt dus steeds terug.

@BigSmoke Het idee van geen licht, wel lucht, dat is nu al quasi zo. Staat in donkere kamer.
 
Waterstofperoxide kan ook prima werken maar een combi lijkt me niet echt nodig. Als je het hout in de 3% oplossing laat staan dan is dat na een uur vaak voldoende.
Ik zou dan 50ml per 100 liter water gebruiken.
 
Wat is dan het grote verschil tussen Carbo en die waterstofperoxide - oplossing?
Is waterstofperoxide meer Allesvernietigend ofzo of tast het mogelijks de vissen meer aan ofzo? Kwestie van in de toekomst snel te kunnen beslissen als er eens vissen inzitten wat momenteel dus nog niet is.

Merci
 
Het precieze verschil kunnen de scheikundigen beter vertellen denk ik maar beide worden wel ingezet bij de bestrijding van algen. In de bak spuit men het vaak gericht op de alg.
 
We kunnen wel een hele trukendoos ophalen voor een stukje hout met alg maar dat is voor mij wat overdreven. Wat bigsmoke zegt lijkt mij de meest simpele oplossing. Zorgen dat er geen licht bij kan komen en dan zal de alg vanzelf verdwijnen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het hout een weekje droog te leggen dan is de alg ook weg. Knoeien met carbo of waterstofperoxide op een stukje hout in een emmer lijkt mij wat overdreven.
 
Ik ben het eens met Daniel en Bigsmoke, zodra je het licht weg haalt is het snel gedaan met de alg. Vuilniszak over de emmer en klaar. Je kan van die witte wondersponsjes gebruiken om daarna de dode als weg te boenen. Die werken bijzonder goed tegen algen.
 
Zonder licht zal het inderdaad afsterven maar goed als je het hout gelijk wel wil gebruiken dan is de genoemde methoden met een van beide middelen wel een optie.
 
Klopt, maar daar TS nog weken moet wachten op zijn bakkie, heeft hij tijd zat voor de langzame methode....!
 
Een heel simpele oplossing die altijd werkt is; leg het hout in zo heet mogelijk, geen kokend, water. Heet water zo uit de kraan is goed. Algen kunnen daar namelijk niet tegen. Daarna even goed borstelen eventueel nog een keer herhalen. Je algen zullen beslist dood zijn.
 
Een heel simpele oplossing die altijd werkt is; leg het hout in zo heet mogelijk, geen kokend, water. Heet water zo uit de kraan is goed. Algen kunnen daar namelijk niet tegen. Daarna even goed borstelen eventueel nog een keer herhalen. Je algen zullen beslist dood zijn.

Goede tip en dat kan ik dan als het nodig is ook met de bealgde planten doen:juggle: 😉
 
Eten garnalen eigenlijk algen?
Zo ja, welke levende algen eten ze wel?
Eten garnalen afgestorven algen?
 
Domme vraag dat ze algen eten, uiteraard doen ze dat. Maar welke wel en welke niet. En ook afgestorven algen dat ze opkuisen?
 
Ik denk dat je van algen eten je bij de meeste garnalen niet teveel moet voorstellen. Het zijn alles eters eigenlijk en zullen best een algje eten maar een algenplaag bestrijden zal niet gebeuren. De Amano garnaal eet wel meer algen dacht ik maar de veel gehouden Caridina en Neocaridina stukken minder.
 
Ik denk dat je van algen eten je bij de meeste garnalen niet teveel moet voorstellen. Het zijn alles eters eigenlijk en zullen best een algje eten maar een algenplaag bestrijden zal niet gebeuren. De Amano garnaal eet wel meer algen dacht ik maar de veel gehouden Caridina en Neocaridina stukken minder.
Voor zover mijn kennis rijkt klopt het wat John zegt! :thumbs:
 
Het beste is inderdaad om algen te voorkomen door voldoende voeding aan te bieden voor de planten.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan