Hout - kleurafgifte, schimmels en meer... (1 Viewer)

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Hout is een mooi en soms zelfs verplicht decoratiemateriaal om in aquaria te gebruiken (als het bij de biotoop past). Er zijn verschillende soorten hout in de omloop, met ieder een eigen look en eigenschappen.

Mijn water wordt bruin - het hout geeft af
Hoeveel en hoe lang hout kleur afgeeft, ligt aan de kwaliteit van het hout. Hoe langer het kleur afgeeft, des te minder is de kwaliteit. In sommige bakken is de kleur een welkome bijkomstigheid (denk aan bakken die zwartwaterbiotopen zijn). Voor andere bakken is dit minder wenselijk, bijvoorbeeld omdat de planten niet voldoende licht krijgen en dus minder goed zullen groeien.

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt zorgen dat hout minder kleur en vuil afgeeft:
  • Lang laten inweken in een aparte bak (bv speciekuip)
  • Flink afborstelen
  • Uitkoken*
*Wat betreft uitkoken bestaan er verschillende meningen. De ene partij zegt dat dit een prima oplossing is, een andere partij zegt dat je hiermee de celstructuur van het hout kapot kookt, waardoor het eerder zou gaan rotten.

Uiteraard betekenen de bovenstaande methoden niet dat hout helemaal niet meer afgeeft als het in je bak zit. Daarvoor zijn nog een aantal oplossingen:
  • Flink verversen
  • Filteren over kool
  • Filteren over purigen
  • Toevoegen van CrystalWater

De stoffen die vrijkomen en de verkleuring veroorzaken zijn overigens geheel onschadelijk en werken zelfs vaak positief op het gedrag van bepaalde vissen, omdat het water wat donkerder wordt. Tevens zullen de looizuren die vrijkomen het water iets aanzuren, daarom is het in bakken die hard/alkalisch water nodig hebben minder raadzaam hout te gebruiken. In de wetenschap worden de stoffen verzameld onder de naam "gilvin" of gelbstoff. Het is samengesteld uit verschillende organische zuren en doc. Dat zijn D ( opgeloste ) O ( organische ) C ( koolstofverbindigen ) en die werken ook neutraliseerd op bv metalen.

Rare plekken en schimmels
Regelmatig zien we dat er op hout verschillende soorten plekken ontstaan, zoals bv schimmels, zwarte en/of juist witte puntjes. De oorzaak is te vinden in de oorsprong van het hout. Bij het groeien zijn verschillende mineralen en andere stoffen in het hout gekomen en getrokken. Doordat het hout vervolgens continu onder water gehouden wordt, trekken deze stoffen naar buiten. Dit heeft als gevolg dat er rare (vaak witte of zwarte) plekken/puntjes ontstaan op bepaalde delen van het hout. Over het algemeen kan dit door eventjes te borstelen verwijderd worden. Overigens zijn deze plekken door hun hogere concentratie mineralen vaak een mooie aanhechtingsplaats voor algen.

Een ander veelvoorkomend euvel is dat er schimmels, ook wel omschreven als een waas, op het hout komt als dit net in het aquarium ligt. Een paar foto's:
houtschimmel.jpg
Dit is een bekend verschijnsel. In het hout zit een bacterie cultuur die het veroorzaakt, doordat deze onder water afsterft komen er "eiwitten" vrij die de schimmel veroorzaken/voeden/laten groeien.

Er zijn een aantal oplossingen om hier vanaf te komen:
  • Laat het hout in het aquarium liggen, de laag zal na een paar weken vanzelf
    verdwijnen
  • Schrob het hout nog een keer goed af en leg het terug
  • Hevel de schimmel af
  • Sommige vissoorten (een aantal Corydorassoorten of bijvoorbeeld de Labeo) versnellen het proces van verdwijning van de schimmel, doordat ze er doorheen wroeten, echter dit is niet altijd het geval en daarom de minst effectieve methode.
Bij stappen 2 en 3 is overigens niet gegarandeerd dat het daarna direct wegblijft. Het kan zeker nog terugkeren. Zoals gemeld bij stap 1 zal het vanzelf wegtrekken.

Rotting en niet willen zinken
Vaak komt het ook voor, dat hout niet direct zinkt als het in de bak gedaan wordt. Het hout moet zich eerst volzuigen met water, om te kunnen zinken. Dit kun je bijvoorbeeld doen, door er een flinke steen op te leggen, zodat het hout op de bodem blijft liggen. Dan zuigt het zichzelf vrij snel vol. Over het algemeen geldt, dat de aanhouder wint. Het kan zomaar zijn dat het een week of 2/3 duurt voor het hout gezonken is. Echter, als dit na lange tijd nog niet het geval is, is het mogelijk dat het hout rot is. Vaak is het mogelijk het stuk hout te ruilen bij de aquariumwinkel.

Afhankelijk van de kwaliteit en herkomst van het hout, zal het hout mogelijk op termijn kunnen gaan rotten. Dit is te herkennen aan het feit dat het hout zacht wordt (niet alleen het oppervlak, dat wordt sowieso zachter, maar juist ook het binnenste gedeelte) en eventueel wat onaangenaam gaat ruiken. Rottend hout kan de waterwaarden in de bak dermate be�nvloeden dat er een situatie ontstaat, waarbij de vissen zich niet prettig meer voelen. Het is dan altijd raadzaam om het hout uit het aquarium te verwijderen.

Normaal gesproken zal hout dat je in de aquariumwinkel koopt van een dermate goede kwaliteit moeten zijn, dat je er vele jaren tot zelfs tientallen jaren plezier van zou moeten kunnen hebben. Dit hout is verduurzaamd door bijvoorbeeld veenvorming. Een kwalitatief minder stuk kan er natuurlijk altijd tussen zitten. Anders is het met hout dat je uit de natuur haalt. Bepaalde soorten zijn sowieso niet geschikt om in het aquarium te doen. Andere soorten kunnen wel, maar zullen het niet lang uithouden, omdat ze niet verduurzaamd zijn. Om zeker te zijn of een stuk hout uit de natuur al dan niet in het aquarium geplaatst kan worden, is het raadzaam om dit altijd eventjes na te vragen.

Opmerkingen/aanvullingen/suggesties zijn natuurlijk welkom

Mars

Well-known member
Erelid
Lid geworden
16 jun 2004
Is het handig als we in dit artikel ook verschillende soorten hout benoemen? Dus een duidelijke foto plaatsen, met daarbij de benaming? Er bestaat namelijk nogal eens onduidelijkheid over. :)

Zo ja, wie heeft er mooie foto's (eigen makelij het liefst ivm copyrights)?

Het artikel is overigens bijgewerkt nav aanvullingen.

welleske

Well-known member
Lid geworden
5 okt 2008
Ik heb een fototje gemaakt van een stuk savannehout dat ik in men aquarium heb liggen.

savannehout.jpg

Veel informatie heb ik hier niet over.
Behalve dat het ��n van de hardste en zwaarste houtsoorten is die in het aquarium wordt gebruikt ook drijft het hout niet dus moet je het niet laten inweken.

Onderwater heeft het 2 tinten, donkerbruin met lichtbruine plekken.
Als het hout droog is wordt het licht bruin en uiteindelijk grijs.
Persoonlijk vindt ik het hout bovenwater zeer sterk op teak lijken zowel de geur als kleur is bijna exact hetzelfde.

Dit mag je dus gerust gebruiken om het artikel aan te vullen Mars :)

Mars

Well-known member
Erelid
Lid geworden
16 jun 2004
:thumbs: tnx :)

A

Anonymous

Guest
Ik heb sinds 2 dagen hout in mijn zojuist opgestarte aquarium, en zit nu met deze schimmelsoort. Het schimmel is pas sinds vanacht gaan groeien, en gaat toch best snel moet ik zeggen. Ik ben echter niet zeker wat ik nu doen moet, omdat vele verschillende websites, verschillende dingen zeggen.

Ik denk dat het grootste vraagstuk is, of het echt aquarium hout is, of niet. Het komt bij een tuingroothandel vandaan, die wel een grote aquariumafdeling heeft. Het hout lag bij het standaard kienhout en mopani.

Misschien dat jullie beter kunnen oordelen wat ik nu het beste doen kan aan hand van de foto's.

zJ0HMWKOwPUeH47rWjSshm_mgYqtOdX3.jpeg
do88jd.gif

sem-kruispunt

Active member
Lid geworden
11 apr 2013
Wij hebben een oogje op een stuk hout uit een ander aquarium ( van iemand anders dus) maar is het wel veilig om in je eigen aquarium te zetten of moeten we het eerst afgieten met gekookt water oid.

Het hout lijkt op mangrove hout.

Gr. Sem

SaskiaZ

Well-known member
Lid geworden
21 jan 2013
Website
www.dragon2.nl
sem-kruispunt zei:
Wij hebben een oogje op een stuk hout uit een ander aquarium ( van iemand anders dus) maar is het wel veilig om in je eigen aquarium te zetten of moeten we het eerst afgieten met gekookt water oid.

Het hout lijkt op mangrove hout.

Gr. Sem
Ik borstel nieuw hout altijd goed af met lauwwarm water, en dan gaat het mijn aquarium in. Het hout is dan wel droog geweest, niet rechtstreeks uit een mij onbekende bak.

Nooit problemen mee gehad, maar YMMV natuurlijk.

Goldie83

Well-known member
Lid geworden
28 okt 2010
Nooit hout koken, gewoon even afspoelen.

Jeremy666999

New member
Lid geworden
7 jun 2020
Leeftijd
25
Ik heb dit stuk driftwood (mangrove) gisteren gehaald nu zie ik rare orange gele vlekken op het hout. Het lijkt erg veel op roest van ijzer. Ik kan echter niks van eizer vinden. Dit stuk houd had wel in de buiten lucht gelegen Inc regen. Ik ben niet bekend met dit soort houd dus mocht iemand een and woord hebben of dit schimmel is of wat anders hoor ik het graag.
FB_IMG_1591526680674.jpg FB_IMG_1591526686120.jpg FB_IMG_1591526677770.jpg

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan