Hout krijgt wortels?


hes91

Well-known member
Lid geworden
29 oktober 2020
Berichten
58
Hallo,

Dit stuk spiderwood zit nu zo'n 1,5 maand in ons aquarium en het valt me op dat hij wortels lijkt te maken. Ze verschijnen aan alle kanten. Iemand een idee wat dit is? Draad voor mos zit er nog op. Wortels zitten niet aan het mos vast lijkt het. Of groeit het mos door het hout heen?
20210410_155553.jpg
20210410_154718.jpg
20210410_154729.jpg
 
Ik zou er een paar afhalen en dan kijken hoe het eruit ziet. Je herkent een wortel vast wel. En als het wat anders is zie je het ook.
 
Apart. dit herken ik ook niet. zou je eens een update willen plaatsen en kunnen fotograferen wat je uit het aquarium hebt gehaald?
 

Ik kon het er zo uittrekken. Lijkt toch op een soort worteltje. Het hout is overigens grotendeels hol van binnen. Heb er al menig garnaal in zien verdwijnen en uit gaatjes hoofdjes zien steken. Het enige wat ik kan bedenken is dat er of mos aan de binnenkant van het hout aan het groeien is of toch een hele rare soort schimmel, maar dat kan ik me niet goed voorstellen. T zijn een soort stugge haartjes die dus deels in het hout en deels er buiten zitten.
20210411_195554.jpg
20210411_195453.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja maar t komt echt uit het hout, niet er op. Het bruine deel van de close up foto zat echt in het hout. Ze zaten niet aan elkaar vast, maar wel bij elkaar.. en aan de buitenkant vertakt het ook niet. Ik hou t wel even in de gaten hoe het groeit en laat jullie weten!
 
Mijn hout heeft dat ook al jaren. Lijkt me niet langer te worden dus het zijn mijns inziens geen wortels van het hout zelf.
 
20210118_122532.jpg


Opgelost door een (staal) borstel over het hout te halen en afspoelen in zo heet mogelijk water, of inwrijven met carbo.

20210201_122142.jpg
 

Ik kon het er zo uittrekken. Lijkt toch op een soort worteltje. Het hout is overigens grotendeels hol van binnen. Heb er al menig garnaal in zien verdwijnen en uit gaatjes hoofdjes zien steken. Het enige wat ik kan bedenken is dat er of mos aan de binnenkant van het hout aan het groeien is of toch een hele rare soort schimmel, maar dat kan ik me niet goed voorstellen. T zijn een soort stugge haartjes die dus deels in het hout en deels er buiten zitten.
Als ik naar je foto kijk zie ik dat wat in het hout bruin is en wat eruit stak lichter is. Worteltjes zijn meestal wit en wat ronder, zeg maar, dus ik denk dat het een soort van plantje is en geen worteltje. Een soort mosje of alg of zoiets.
 
Zo lang als het niet schadelijk lijkt te zijn zou ik het gewoon laten zitten. Smaken verschillen, maar ik vind het er natuurlijk uit zien, en hoe mooi is het dat je garnalen in het hout kunnen schuilen.
 
Ben inmiddels wel razend benieuwd wat het zou kunnen zijn.
Kan je de foto niet naar een dierentuin of een aquarium sturen?
 
Ik denk dat het een soort alg of schimmel moet zijn. Bij mij is het in ieder geval verdwenen, na jaren aanwezig te zijn.
 
Voor wie hier nog geinteresseerd in was.. wat het is, nog steeds geen idee. Maar zo ziet het er uit na 2 weken vakantie 😅 Je kan het zo uit het hout trekken en dan groeit het binnen no-time weer terug.. 🤷‍♀️ het is een beetje stug en 'breekt' door midden.

20211028_193440.jpg



20211028_193517.jpg
 
Ik heb geen idee wat het is, maar ik vind het er leuk uitzien. Ben benieuwd wat het is
 
Het is wel in zoverre vervelend, dat als er uitgroeien, en dus door het aquarium gaan dwarrelen, ze o.a. m'n filterinlaat blokkeren, in de planten gaan hangen en niet/heel langzaam lijken te vergaan. Dus het zorgt wel voor wat rotzooi...
 
Heb ze hier ook, niet zo groot als bij jou. Dacht zelf aan iets van een wier. Heb het overigens ook alleen op m'n spiderwood, de andere houtsoort heeft het niet.
 
Even voor de duidelijkheid: Spiderwood zijn wortels! Aziatische wortels want dat spul komt veelal uit China. Het zijn de gedroogde wortels van een Rododendron. Het bevat trouwens veel cellulose wat meervallen lekker schijnen te vinden.
 

Terug
Bovenaan