Wat is er nieuw

Hout tegen glas, is dat veilig?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Gisteren is na het lekkagedrama mijn bak weer geplaatst en heb ik hem ingericht. Nu heb ik er een groot stuk hout in staan en dat rust tegen de achterruit van de bak. Is dat veilig, of moet ik de boel zo plaatsen dat het hout geen contact met het glas maakt? Ik ben door de ervaring van 9000€ schade door 30 liter water wat neurotisch geworden... :help:

Altijd iets afstand van het glas houden.
Mijn ervaring is dat hout toch kan gaan uitzetten. En dat kan toch de nodige druk opleveren.
Ook bij mij is er wel eens daardoor een ruit gebarsten🙁

En nog een praktische reden: bij onderhoud kan je makkelijk je glas schoonmaken

Over dat druk verhaal heb ik zo mijn twijfels of hij moet er echt op steunen maar qua schoonmaken lijkt me niet handig.

Het uitzetverhaal klinkt best logisch.
De Egyptenaren hebben er (vermoedelijk!) rotsen mee gespleten om piramides te kunnen bouwen.
Maar dan heb ik jaren veel geluk gehad, of de kracht kon naar beneden weg in de bodem ,want ik klemde het kienhout altijd tussen de rand en de achterwand.
En daar heb ik nooit problemen mee ondervonden.

Maar ruimte houden kan in elk geval geen kwaad.
Zoveel is zeker. 🙂

Geklemd zit het niet, dat zou ik nooit doen, en schoonmaken is geen issue omdat ik het glas aan de achterkant nooit poets.

Het gaat om het stuk aan de linkerkant, dat staat op de bodem en leunt achterover tegen het glas. Rechtop zetten wil niet, dan dondert het om. Maar ik heb nog wel wat zuignapjes, zou ik hem daar tegenaan kunnen laten leunen? Spraybar zou het ook tegenaan kunnen, maar dat ben ik weer benauwd dat het er af glijdt en tegen het glas komt.

Hoe zorgen anderen er voor dat grote stukken hout, zoals slagtanden, rechtop blijven staan? Die zullen dan toch ook ergens steun aan moeten hebben?

Bijlagen

• IMG_20200403_183042321.jpg
    IMG_20200403_183042321.jpg
    166.2 KB · Weergaven: 156
Je wilt altijd een laag zwaartepunt. Zo voorkom je ook dat een element instabiel in het aquarium staat. Ondersteunen is dus het credo, niet laten leunen.
Maar ik denk niet dat dit stuk hout problemen gaat opleveren. Tenzij jij er tegenaan stoot en daardoor de punt van het hout een piekbelasting op de ruit veroorzaakt.

30 liter wat aan waterschade,en 9000 euro kosten,dat is nog al wat,wat lag er op de vloer.

30 liter wat aan waterschade,en 9000 euro kosten,dat is nog al wat,wat lag er op de vloer.
Hele dure timmerman en vloer legger waarschijnlijk.

UIt het oogpunt van stabiliteit is dat laten leunen misschien niet zo erstandig, maar voor het glas zou ik me geen zorgen maken.
De waterdruk is vele malen groter dan de druk die dat stukje hout uitoefent.

Geklemd zit het niet, dat zou ik nooit doen, en schoonmaken is geen issue omdat ik het glas aan de achterkant nooit poets.

Het gaat om het stuk aan de linkerkant, dat staat op de bodem en leunt achterover tegen het glas. Rechtop zetten wil niet, dan dondert het om. Maar ik heb nog wel wat zuignapjes, zou ik hem daar tegenaan kunnen laten leunen? Spraybar zou het ook tegenaan kunnen, maar dat ben ik weer benauwd dat het er af glijdt en tegen het glas komt.

Hoe zorgen anderen er voor dat grote stukken hout, zoals slagtanden, rechtop blijven staan? Die zullen dan toch ook ergens steun aan moeten hebben?
Zoals in die afbeelding; zou ik ook niet aanraden, het komt tot tegen de voorkant en zal dus klem zitten tussen voor- en achterkant. Als het hout dan gaat werken/uitzetten, heb je idd goede kans om je bak te slopen. Gebruik gewoon stenen of soil ofzo om je hout te ondersteunen en dan kan het best tegen het glas rusten.

Ik zal er nog eens naar gaan kijken, maar het ligt in ieder geval absoluut niet klem tussen de wanden. Maar mogelijk kan ik de boel met stenen en ander hout nog wat opbeuren of hem toch tegen de spraybar of een steun met zuignappen zetten.

En die kosten komen uit de combinatie van 32 m2 parket en een op maat gemaakt wandmeubel waar de bak in is geïntegreerd. Het complete deel boven en onder de bak moest vervangen worden en dat maakte de zaak aardig prijzig. Maar gelukkig betaald de verzekering.

De herziene constructie. Hij leunt nu tegen de spraybar en het topje steekt boven water uit. Aan de achterkant heb ik er nog een stuk hout als 'steunbeer' onder gezet en ik wil nog even kijken hoe ik dat goed vast kan zetten. Misschien een gaatje boren en dan een tie wrap er door frummelen oid. Maar hij leunt nu in ieder geval niet meer tegen het glas.

15860160450811767673449509567526.jpg

ik heb ook al eens meer dan 30 liter aan waterschade gehad,,uit paniek meteen gebeld naar de verzekering,,reactie,,wacht even af de schade zie je pas na enkele weken,uitzetten van de vloer.Nooit wat gekregen,waarschijnlijk heeft U een aquariumverzekering?,vind het wel erg duur overkomen,en zou gelijk voor een bak van 2 meter gaan,raar hoor,ik zou bijna weer 30 liter laten wegstromen,maar wel met Uw verzekeringsmaatschappij.

Het laten wegstromen was toen uiteraard niet opzettelijk gebeurd.Was een ongeval wat niet te voorzien was,maar ook niet in de huidige verzekering zat.

ik heb ook al eens meer dan 30 liter aan waterschade gehad,,uit paniek meteen gebeld naar de verzekering,,reactie,,wacht even af de schade zie je pas na enkele weken,uitzetten van de vloer.Nooit wat gekregen,waarschijnlijk heeft U een aquariumverzekering?,vind het wel erg duur overkomen,en zou gelijk voor een bak van 2 meter gaan,raar hoor,ik zou bijna weer 30 liter laten wegstromen,maar wel met Uw verzekeringsmaatschappij.

Zit gewoon bij Univé in de woonverzekering, niks bijzonders aan. En hangt natuurlijk qua kosten ook samen met wat voor vloer en kast je hebt staan. Laminaat en een standaar aquariummeubel zijn een ander verhaal dan massief eiken parket en een handgemaakte maatwerk kastenwand van nog geen 3 jaar oud, dat vergoeden ze voor vervangingswaarde met een klein eigen risico Deze kast is compleet op maat gemaakt voor deze bak en een onderdeel van een complete kastenwand, dus ja, dat is geen goedkoop ding.

Ook bij mij is er wel eens daardoor een ruit gebarsten

Zat dat hout dan (vrij strak) tussen (bijvoorbeeld) de voorruit en de achterruit geklemd? Of één kant tegen het glas en de andere vastgelijmd aan (zware) onbeweeglijke hardscape of zat het op een andere manier vrij strak geklemd tegen het glas?

Want in de meeste gevallen gaat een stuk hout bij uitzetten/werken toch sneller in de andere richting schuiven door wat zand/een steen/ander hout weg te duwen in plaats van het glas stuk te duwen zou ik denken (of hopen 🙄)..
En duwde het de ruit aan diggelen of scheurde de siliconeverbinding open?

Gisteren is na het lekkagedrama mijn bak weer geplaatst

Uit nieuwsgierigheid: Wat was de oorzaak van de lekkage bij jou?
(En blijkbaar heb je dan toch geluk gehad, of snel gereageerd, aangezien er maar 30 liter op de vloer lag en je bak wat groter oogt dan een nanootje?)

Uit nieuwsgierigheid: Wat was de oorzaak van de lekkage bij jou?
(En blijkbaar heb je dan toch geluk gehad, of snel gereageerd, aangezien er maar 30 liter op de vloer lag en je bak wat groter oogt dan een nanootje?)

Lekkend filter heeft de ellende veroorzaakt en dat heb ik 's avonds niet gemerkt doordat ik een handdoek in het kastje had liggen voor het geval er eens wat water aan het filter zou zitten na een schoonmaakbeurt. De handdoek heeft zich eerst volgezogen en is toen gaan druppen, met dit resultaat. Bak is 150x45x60, dus ik schrok me lens toen ik 's ochtends beneden kwam.

Inmiddels heb ik dus een lek-alarm geïnstalleerd en vlak onder de waterlijn een gaatje in de aanzuigbuis geboord om er voor te zorgen dat in het geval van een lekkend filter vrij snel de boel stopt doordat hij lucht aan gaat zuigen. En het hout wordt nu gestut door een ander stukje hout en morgen komt er nog een steen bij. Ligt het goed vast.

Zat dat hout dan (vrij strak) tussen (bijvoorbeeld) de voorruit en de achterruit geklemd? Of één kant tegen het glas en de andere vastgelijmd aan (zware) onbeweeglijke hardscape of zat het op een andere manier vrij strak geklemd tegen het glas?

Want in de meeste gevallen gaat een stuk hout bij uitzetten/werken toch sneller in de andere richting schuiven door wat zand/een steen/ander hout weg te duwen in plaats van het glas stuk te duwen zou ik denken (of hopen 🙄)..
En duwde het de ruit aan diggelen of scheurde de siliconeverbinding open?
Dat gebeurde na een drystart. Alles onderling helemaal vastgekit en vastgeklemd met hout en steen.
Na het afvullen bleek het hout niet helemaal verzadigd geweest te zijn. Door de werking/ uitzetting kwam er zoveel druk op het raam dat er een barst in kwam.

lles onderling helemaal vastgekit en vastgeklemd met hout en steen.

Oké, dus zoals ik dacht zat het strak klem waardoor het geen andere kant op kon.
Hangt misschien ook wat af van de dikte van het glas (en misschien zelfs de dikte van het hout/de houtsoort) maar hoe dan ook is het wel straf en zeker iets om in het achterhoofd te houden bij het plaatsen van hardscape!

Inmiddels heb ik dus een lek-alarm geïnstalleerd

Op basis van hoogte waterlijn of.. ? En hoe werkt dat precies?
Krijg je dan een SMS bij problemen?
Ik stel me even voor dat je bvb net hopeloos in de file staat en ineens 'tuut-tuut', je krijgt volgend smsje:

"Beste DripDropAlert-gebruiker,
hierbij een dringende real time update.
Zoals te zien in bijgevoegde video zakt het waterniveau in uw bak momenteel met een snelheid van 10 liter per minuut.
Volgens onze calculatie heeft u nog 9 min 32 seconden om uw vissen te redden. Uw parket echter is de verdrinking reeds voorbij.
De analyserapporten zenden we naar uw verzekeraar, hopend op een vlotte afhandeling.
Dit is geen oefening! Zit u in de wagen?
Rijd voorzichtig en bedaard,
doch treuzel niet en goede vaart!
Succes!
Einde communicatie"

;)) :sorry:

btw: welk filter was het juist?

vlak onder de waterlijn een gaatje in de aanzuigbuis geboord
:thumbs:
Geen optie voor mij (lilypipes) maar ik heb ook geen houten vloer dus dat scheelt wel natuurlijk.
Een kapot filter (door droog te draaien) is sowieso goedkoper dan €9.000 dus goed plan, al was het maar als extra geruststelling.

Laatst bewerkt:
Oké, dus zoals ik dacht zat het strak klem waardoor het geen andere kant op kon.
Hangt misschien ook wat af van de dikte van het glas (en misschien zelfs de dikte van het hout/de houtsoort) maar hoe dan ook is het wel straf en zeker iets om in het achterhoofd te houden bij het plaatsen van hardscape!

Op basis van hoogte waterlijn of.. ? En hoe werkt dat precies?
Krijg je dan een SMS bij problemen?
Ik stel me even voor dat je bvb net hopeloos in de file staat en ineens 'tuut-tuut', je krijgt volgend smsje:

hierbij een dringende real time update.
Zoals te zien in bijgevoegde video zakt het waterniveau in uw bak momenteel met een snelheid van 10 liter per minuut.
Volgens onze calculatie heeft u nog 9 min 32 seconden om uw vissen te redden. Uw parket echter is de verdrinking reeds voorbij.
De analyserapporten zenden we naar uw verzekeraar, hopend op een vlotte afhandeling.
Dit is geen oefening!
Succes!
Einde communicatie"

;)) :sorry:

btw: welk filter was het juist?

:thumbs:
Geen optie voor mij (lilypipes) maar ik heb ook geen houten vloer dus dat scheelt wel natuurlijk.
Een kapot filter (door droog te draaien) is sowieso goedkoper dan €9.000 dus goed plan, al was het maar als extra geruststelling.

Het is een Eheim Prof 4+ 600 en vermoedelijk is er bij het sluiten na schoonmaken iets misgegaan, want loshalen en opnieuw sluiten loste het probleem op. Ding draait sindsdien weer probleemloos.

En dat alarm is een z-wave watersensor die bij het minste vocht hard begint te piepen en via Domoticz een alarm op mijn telefoon af laat gaan. Natuurlijk voorkomt dat niet alles, maar zo lang het er niet met liters per minuut uit loopt en ik in de buurt ben moet ik zo'n situatie als ik nu heb gehad mee op kunnen vangen.

En dat alarm is een z-wave watersensor

Dan gebruiken ze vermoedelijk eerder
"Beste Zwaver"
als aanspreektitel... :DD

Sowieso heeft zoiets wel een meerwaarde denk ik, ik was maar aan het zwanzen hoor! ;)) Ik lach het zeker niet weg.
Alleen al het psychologische aspect zorgt voor extra gemoedsrust, zeker na dergelijke ervaring is het zeer begrijpbaar dat je dit installeert.
Maar in alle ernst: hopelijk heb je het nooit nodig !

Het is een Eheim Prof 4+ 600 en vermoedelijk is er bij het sluiten na schoonmaken iets misgegaan, want loshalen en opnieuw sluiten loste het probleem op. Ding draait sindsdien weer probleemloos.

Dan lekte hij via de afsluitrubber in de kop of zoiets? Je hebt niets vervangen of gerepareerd?
Gebruik je dit filter nu opnieuw op deze bak?

Daarom heb ik het filter in een emmer staan.
Geen fraai gezicht, maar heeft toch al een paar keer ervoor gezorgd dat ik geen aanspraak op de verzekering hoefde te maken.

Hij staat nu bij ook in een grote, hoge bak in de kast. Mocht hij weer eens gaan lekken dan wordt daar zeker 10 liter in opgevangen voordat het in de kast terecht komt.

Hij heeft inderdaad waarschijnlijk via een afsluitrubber gelekt. Ik heb alles los gehad, ingevet met vaseline en weer gemonteerd (nieuwe rubber had ik niet liggen, nog een leerpuntje) en dat heeft gelukkig geholpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan