Wat is er nieuw

Hout zinkt niet + vraag over kleur water

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Dag,

Ik heb 2 vraagjes.
Als eerste mijn hout. Ik heb in mijn nieuwe 750L bak 2 stukken hout. Deze heb ik 2 weken in water laten liggen om zich vol te zuigen met water.
Afgelopen donderdag zijn ze in mijn nieuwe bak geplaatst. Deze worden nu met gewichten onder water gehouden door extra gewicht, maar ze drijven dus als een parachute in de bak.
Mijn eerste vraag is, hoe lang duurt het voordat het echt gaat zinken? Het hout heeft nu nog een 'enorme' opwaartse kracht.

2e vraag. De belangrijkste:
Ondanks het inweken geeft het hout nog steeds veel kleur af, want het water is nog steeds bruinig. Gisteren heb ik 200 liter water ververst, maar ondanks het verversen zal ik (denk ik) maanden lang met een bruine waterkleur zitten.
Het hout zuurt het water ook behoorlijk aan, want mijn Co2 installatie hoeft bijna niets te doen op het moment.
Is er een manier om deze kleuring weg te nemen? Filteren over kool lijkt me een optie, maar ik ben bang dat ik daarmee ook de planten de toegang tot voedingsstoffen ontzeg.
Misschien is er een bepaalde hoeveelheid kool die ik zou kunnen plaatsen om toch enige balans te behouden? Want het bruine water hindert natuurlijk ook de fotosynthese.

Aan de andere kant las ik ook iets over Purigen? Doet dit hetzelfde als kool, maar dan regenereerbaar, of werkt dat anders, laat deze de voedingsstoffen met rust?

Ik zou graag weer kristalhelder water hebben zoals in mijn oude bak. Doordat deze bak zo groot is en je er ook vanaf de zijkant inkijkt (2 meter diep) zie je verkleuringen vele malen beter dan in een 180 liter bak.

Kunnen de experts hier wat over zeggen?

Alvast hartelijk dank!
 
Ik ben geen expert maar heb al wel een aantal malen de ervaring dat het inwateren enkele weken kan duren en het afgeven van kleur kan veel langer aanhouden. Dat is een bijkomend nadeel van hout en het zal per soort verschillen. Zelf heb ik ook altijd nieuw hout verzwaard.
 
Ferry als je echt van die kleur af wilt en helder water wilt, dan kun je inderdaad Purigen in je filter plaatsen. Deze werkt anders dan actieve kool en zal voor je planten geen nadelige invloed hebben.

Hout verzwaren daar ontkom je niet aan...geduld...eens zal het compleet verzadigd zijn 😉
Kleur afgeven blijft ook lang aanwezig.
 
Voordat hout zinkt kan inderdaad lang duren. Ik heb het toen ook een aantal weken moeten verzwaren.
De hoeveelheid kleur die het afgeeft is afhankelijk van de soort hout. Ik heb in 1 bak mopanihout zitten en dat gaf na een jaar nog steeds kleur af. Daar zit nu purigen in het filter en zie je van de kleur helemaal niets meer, water is heel helder geworden.
In de andere bak zit een klein stukje kienhout. Daar heb ik dan weer helemaal geen last van verkleuring.
 
Ik heb een stuk hout gehad en was niet eens overdreven groot maar dat duurde echt maanden voor het vanzelf op de plek bleef.
 
Een plankje eronder schroeven en dat plankje onder het zand leggen een optie?
 
Er wat onder schroeven is geen optie. Ik had er onder precies beplanting geplaatst zodat het stuk er mooi kan liggen. Had de hoop dat ik het kon verzwaren zodat het bleef liggen, maar het stuk heel een wat onhandig kantelpunt waardoor het is zo ineens vandoor kan gaan. Hij zal dan zo hard omhoog gaan gat ie mijn lampen kan beschadigen, dus ik heb er nu een serie tiewraps omheen waaraan een haak hangt met daaraan zakjes zand. Hij hangt nu dus halverwege.

De purigen heb ik net mijn aquariumzaak over gesproken, maar zij hebben er geen ervaringen mee en verkopen het ook niet. Ik weet nog niet waar ik het in de buurt kan kopen, anders moet het toch echt online.

Zover ik nu zie zou ik 250ml van dat spul moeten hebben en zo'n "bag", om mee te beginnen.
 
Je kunt het hout helpen om zich vol te zuigen! Kook een grote pan water en als het water kookt, wacht dan 10 minuten en leg dan het hout in dit water ( dat dus niet meer kookt en niet meer verwarmd wordt!)
Verzwaar het met een paar stenen of stukken ijzer.

Door het warme water zet de lucht in de pori�n van het hout uit en wordt zo naar buiten gedreven, in de plaats daarvan treedt water naar binnen.

Na 24 uur is het proces klaar en zal het hout zinken.

Kook NOOIT het hout IN het water, je kookt dan de houtcellen kapot en je hout zal vrij snel vergaan, omdat het geheel erg zacht wordt.
 
Het hout heeft al een tijd in heet water gelegen. Daarnaast, ik heb een hele grote pan, maar daar past hij niet in, het ding is bijna een meter lang 🙂

Ik geef het nog even de tijd. De kern van het hout is echt een soort stam, mogelijk dat hier toch wel lucht in zit.

PS. Ik heb gisteren 250 liter water ververst. Vandaag was het water alweer net zo bruin. Ik ga nog wel even op zoek naar Purigen. Twijfel alleen nog even tussen de kant en klare 100ml zakjes of toch een pot en een 'bag'.

Met 3 of 4 kant en klare zakjes ben ik in principe ook klaar. Veldhuis verkoopt ze zag ik, maar dan alleen de losse variant.
 
Het hout kan nog echt heel lang kleur afgeven. Dit verschilt per stuk, ik heb wel stukken gehad welke wel een jaar kleur af gaf.
 
De kleur wordt veroorzaakt door zgn looizuur, dat blijft uittreden zolang het hout in het water ligt.
Het is een van de oorzaken dat het hout NIET is gaan rotten en is vergaan.
Looizuur is een sterk bijtend zuur in zijn pure vorm en werd ( de naam zegt het al)gebruikt om leer te looien.

Kienhout zal dus altijd kleur blijven afgeven....Tenzij je water zuurder wordt dan het looizuur zelf!
En dat zal niet gebeuren, Ph is zeer, zeer, laag! Er zijn nog steeds veen vennen, die hoegenaamd geen leven kennen, te zuur door...juist ja, looizuren!
 
BigSmoke zei:
De kleur wordt veroorzaakt door zgn looizuur, dat blijft uittreden zolang het hout in het water ligt.
Het is een van de oorzaken dat het hout NIET is gaan rotten en is vergaan.
Looizuur is een sterk bijtend zuur in zijn pure vorm en werd ( de naam zegt het al)gebruikt om leer te looien.

Kienhout zal dus altijd kleur blijven afgeven....Tenzij je water zuurder wordt dan het looizuur zelf!
En dat zal niet gebeuren, Ph is zeer, zeer, laag! Er zijn nog steeds veen vennen, die hoegenaamd geen leven kennen, te zuur door...juist ja, looizuren!

Bedankt voor de info. Looizuur ben ik bekend mee, niet zo gedetailleerd als jij het beschrijft, dus weer een leuk weetje 🙂

Ik heb de bak voorzien van 500ml Purigen, dat lijkt de ideale balans te zijn, want de kleur uit het water is praktisch verdwenen. Alleen een witte waas is nog heel licht aanwezig, kwestie van tijd denk ik.

Wel heb ik nog steeds een probleem met het hout al bijna een maand in het water ligt, ze worden onder water gehouden door gewichten. Het probleem is alleen wel dat het hout niet zo ligt als ik het graag wil hebben en het ook als een speer naar boven schiet als ik het gewicht er af haal. Die zakjes met grind in de bak is ook geen gezicht en de steen op mijn 2e stuk hout blijft een risico.
Het verschil tussen nieuw en nu lijkt praktisch niets, het gaat als een raket omhoog.

Is het nog een optie om toch te gaan boren? Ik ben namelijk bang dat als ik gaten ga boren in het hout, dat hierdoor het hout sneller zal vergaan/rotten. Is dat re�el of hoef ik me daar geen zorgen over te maken? Heeft het uberhaupt zin (luchtkamers)?

Eventueel zou ik aan de bodem/achterkant van het hout ook een stukje kunnen uithollen. Dan heeft het meteen een functie als schuilplaats, maar dan uit het zicht.
 
Kun je een GOEDE foto plaatsen van het hout? ook als het kan op DWARSDOORSNEDE.

aan de hand daarvan kan ik waarschijnlijk zien welk soort hout jij eigenlijk hebt.

het lijkt er namelijk een beetje op dat je geen kien hout maar mangrove hout hebt en als dat zoo is dan zal dat zonder verankering NOOIT zinken.
Mangrove hout zit namelijk vol met luchtkamertjes.
 
Een foto heb ik op het moment niet. Wel heb ik gisteravond het stuk hout willen uitnemen om het gat te boren, echter viel me op dat het al verder onder water blijft dan eerst. Ook 1 zakje ballast kon ik weglaten, terwijl hij eerst zonder dat extra zakje bleek drijven.

Ik heb het boren dus even uitgesteld.

Gaat dus de goede kant op lijkt het.
 
Voor een groot stuk hout verzadigd is met water ben je wel even onderweg. Pas als het hout zich volledig heeft volgezogen zinkt het en blijft het liggen.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan