Wat is er nieuw

Houtrot?

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Leeftijd
38
Goedeavond

Ik heb een fosfaat wat aan de hoge kant is. Nu dacht ik dat t kon komen door los hout wat op de grond ligt. Her ennder dachten sommige dat mijnt hout rot is? Iemand een idee?
15882712612235737314462614125212.jpg
15882709924675826300644679931187.jpg

Of rottent hout fosfaat oplevert, durf ik je niet te zeggen maar:

Pak het stuk hout even uit de bak.
Voelt die in zijn geheel, of zijn er plekken die erg zacht aanvoelen (makkelijk in te drukken bij wijze van spreken) dan is de kans goed aanwezig dat deze aan het rotten is.
Rottent hout wil ook nog wel eens een afwijkende geur hebben.

Welke plantenvoeding voeg je ook alweer toe en welke hoeveelheid voeg je hiervan toe? Komt daar niet de hoge fosfaatwaarde vandaan?

Volgens mij geeft dat geen fosfaat hoor.

Volgens mij levert alle organisch afval in de bak en dan met name de verwerking ervan fosfaat. Als het hout inderdaad rot en uit elkaar valt zal dat best een behoorlijke toename van fosfaat kunnen geven.

Wanneer je fosfaat niveau stijgt omdat de geproduceerde hoeveelheid niet meer in evenwicht is met wat je planten gebruiken, dan kan je dat minder maken door uiteraard het stuk hout te verwijderen/vervangen, het verwijderen van het overtollig afval door de bodem goed (diep) schoon te maken (vooral om en onder het hout), of extra waterwissels tot het weer op het door jou gewenste niveau is.

Mocht het stuk hout niet het probleem zijn van het stijgende fosfaatniveau, dan zou je kunnen kijken naar de hoeveelheid of de soort voer die je gebruikt, rottend afval van planten die niet goed groeien of algen die dood zijn gegaan door bijvoorbeeld een behandeling. Ook een behandeling van ongedierte kan een oorzaak zijn en te weinig onderhoud van de bak (bodem, filter en aanwezigheid van veel algen).
Alles wat (een stapeling van) organisch afval geeft.

Ik lees dat nu ook maar ik vraag me af hoeveel er in hout zit want dat lijkt me niet veel maar ja ik ben geen kenner:
http://sleutels.natuurkennis.nl/vennensleutel/?module=article&action=html_by_id&id=46

Ik ben geen kenner op het gebied van organisch afval en fosfaat. Mijn kennis reikt niet verder dan wat ik er hier en daar over gelezen heb.

Ik kan me wel voorstellen dat getallen die van toepassing zijn op vennen niet representatief zijn voor die in een aquarium. Net zoals de hoeveelheid vis die wij in onze bakken houden zelden in de buurt komen van de verhouding vis/water in de natuur zullen de hoeveelheden hierin in de natuur ook anders kunnen zijn.

Fosfaat in de bak door rottend organisch materiaal is geen probleem, dat zal er bijna altijd zijn. Een plotselinge toename kan wel een indicator zijn dat er iets speelt in de bak wat mogelijk aandacht verdient.

Dat ben ik met je eens Marjan en in de natuur zijn de omstandigheden anders maar ik wilde er alleen mee aantonen dat er wel fosfaat vrij kan komen. In onze bakken heb je normaliter niet erg veel rottend materiaal dus zal de hoeveelheid po4 meevallen op een bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan