Houtsoorten?


Xenzy

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2012
Berichten
58
Locatie
Drenthe, Hoogeveen
Goeddag,

Geen idee waar ik dit moest vragen, maar dit leek me de meest logische plek.

Ik heb op de beurs in Houten (Terraria) een stuk hout gekocht, ik dacht voor in me nieuwe aquarium waar ik mee bezig ben...
Maar nu ligt hij dus al maanden in het water en het blijft steeds weer zwart worden (het water).
Dus mijn vraag: Zit er verschil in aquariumhout en terrariumhout of zoiets?

Alvast bedankt,

Bastiaan.
 
Is het hout niet aan het rotten ,dan?
Als het zwart afgeeft,is niet goed.
Of in aquarium,of in Terrarium,blijft vochtig.
 
Xenzy zei:
Zit er verschil in aquariumhout en terrariumhout of zoiets?
"terrariumhout" en "aquariumhout" zijn nietszeggende termen. Zo worden bijvoorbeeld kienthout, wortelhout, spiderwood, mopani hout en manzanita hout regelmatig gebruikt in aquarium. Maakt het gebruik het ineens "aquariumhout"? Mijns inziens niet.

Ik denk dat je het best even een foto'tje maakt en uploadt.

~ Ivo
 
Uhm ik heb ooit een stuk hout gekocht wat "zacht"was voor in mijn aquarium en dat word elk jaar 2 cm kleiner.

Toch werkt het goed want het haalt mijn ph wat omlaag en mijn blauwe tijgergarnalen die in mijn speciaalbak niet op kleur zijn worden iets donkerder in deze bak.

Mijn water word niet zwart maar wel lichtbruin.

Wat men bedoeld met aquarium hout is meestal hout wat (uiteindelijk) zinkt en niet teveel negatief invloed uitoefent op de waterkwaliteit.
 
Wow, bedankt voor de vele reacties!
Moment, ik zal een foto maken.

(Het water word steeds bruiner en uiteindelijk echt zwart).

Bastiaan.
 
Hierbij de foto's (het zijn twee stukken hout).


2d9ry2u.jpg


4MWkTklz5Kp-BvhYpLEfus-aFpRz0gCl.jpeg


Bastiaan.
 
Wow lijkt wel of ik net uit bad kom lol das idd erg bruin.
 
Het is net verschoond twee/drie dagen geleden, dat water in het badje en helemaal schoongemaakt.
Het is dus relatief licht water nog, niet echt bruin/zwart... Het word echt zwart als het even staat.
Ik dacht ik doe het in een badje ,zodat als ik het in me aquarium doe het niet meer zoveel afgeeft, maar het stopt maar niet met afgeven, staat er al maanden.

Bastiaan.

Edit: Hoop niet dat jouw bad zo bruin is als je eruit komt, ahaha.
 
Ik wilde zeggen; kijk het nog even aan, maar als het er al maanden staat???

Hoe voelt het aan? Hard/zacht?

Als ik zo dat stukje zie dat boven het water uit steekt zou ik zeggen dat het nog wel goed was, maar als ik je zo hoor praten weet ik het niet meer...
 
Het is keihard, alleen zit er een soort glad laagje omheen, maar als ik het onder de kraan houd is het meteen weg. Het is dus wel gewoon keihard hout.

Bastiaan.
 
Dat hout is hardhout, geschikt voor aquaria, maar je hebt inderdaad het 'probleem' dat het afgeeft, hier is weinig aan te doen. Wat je wel zou kunnen doen is purigen of actieve kool in de filter doen, dit zal (een deel van) de kleur eruit halen, vooral die eerste zorgt voor glashelder water.
Overigens zouden sommigen (oa. Ik) die kleur wel mooi vinden, het geeft een betere indruk hoe het in de natuur ook is (alhoewel dat eraan ligt waar je vissen vandaan komen). Sommige vissen zullen de bruine kleur wel fijn vinden, het geeft ze een veilig gevoel en kleuren mooier.
 
Ah, het is voor schildpadden en de achterwand word ook al best donker dus zit niet echt te wachten op donker water.
Me ouders zagen het niet echt meer zitten met dat hout, haha.

Purigen kan ik dat gewoon in een mandje doen van me filter en in dierenwinkel kopen?
(Heb voor nieuwe bak nieuwe filter (JBL 900 Greenline) dus weet nog niet helemaal hoe dat allemaal werkt).

Zijn beiden stukken hout hardhout? Het betreft een groot en een klein stuk.

Edit: Heeft het afgeven nog nadelige kanten voor de waterkwaliteit, of veranderd die niet door het afgeven?

Heel erg bedankt voor je reactie!

Bastiaan.
 
En een keer uitkoken ? Erger kan het niet worden.
 
nooit hout uitkoken, dan verpest je de structuur, rot het sneller. Als het na maanden nog zo afgeeft zou ik het niet in mijn bak doen. Beetje afgeven is niet erg en staat wel mooi.
Heb zelf net een stukje hout van de dierenwinkel en geeft tot mijn verbazing helemaal niks af.
Kienhout uit mijn grote bak heb ik afgespoeld en in de bak gezet, geeft nog een beetje af, maar zo erg als jou hout..... ik zou een ander stukje gaan zoeken.
 
Uitkoken is het enige wat je hierbij nog zou kunnen proberen erger kan het niet worden.
 
Uitkoken is het slechtste wat je kunt doen... zie post Goldie83.
Je hebt 2 opties... of veel geduld (dan wordt het vanzelf minder of een nieuw soort hout kopen ;)
 

Terug
Bovenaan