HOW TO: Dimbare TL-verlichting Juwel.

G

GewoonJoey

Guest
Beste mensen,

Omdat veel ernaar gevraagd hebben en ik het wel leuk vind om te maken.
Bij deze mijn uitleg over het maken van een dimbare lichtbalk voor de juwel aquaria!



[size]Benodigdheden:[/size]
- Lichtbalk
- Dimbare VSA (let op je hebt 1-10V en dsi, welke je nodig hebt ligt aan je dimmer)
- Dimmer met de benodigde kabels (een dimmer voor vogelkooien werkt ook)
- Plastic strip (deze heb je nodig om later je gemaakte gat weer af te dichten)
- Kit (moet hechten op plastic en metaal)

Eventueel: (deze heb je misschien niet nodig)
- Kroonsteentjes
- Kabel
- Soldeer materiaal


[size]Gereedschap:[/size]
- Slijp, Zaag of Snijgereedschap (alles waarmee je een stuk plastic uit kan slijpen/zagen/snijden is voldoende)
- Platte schroevendraaier
- Mesje
- Boormachine
- Kitspuit

Als je alles hebt ga je beginnen met het bouwen van je dimbare lichtbalk.

[size]Stap 1:[/size]

Je begint met het open slijpen van je lichtbalk. (let op dat je nog een randje overlaat om later je nieuwe strip op te kitten)
Zelf heb ik hiervoor gebruik gemaakt van een accuboormachine met een dremel slijpschijfje. [size](foto hieronder)[/size]
WP_20150114_006_zpsd22637a2.jpg


Vervolgens als je de lichtbalk open geslepen heb gebruik je een schroevendraaier om het geslepen stuk uit te breken, dit kan nogal vast zitten. [size](foto hieronder)[/size]
WP_20150114_005_zps10bc6b36.jpg


Schaar nu met een mesje alle randjes eraf zodat alles mooi vlak is voor als je het straks weer dicht moet maken.

[size]Stap 2:[/size]

Je hebt nu je lichtbalk open en zult het oude VSA vinden.
Haal deze eruit en vervang deze voor de nieuwe dimbare. [size](foto hieronder)[/size]
WP_20150114_008_zps91596ea8.jpg


Kijk goed naar de aansluitingen en verwissel kabeltje voor kabeltje (zelf heb ik ze gekleurd)
Het juiste aansluitschema staat op de VSA. [size](foto hieronder)[/size]
WP_20150114_011_zps5e81ad2a.jpg


Nu ga je de dimmer aansluiten.
De aansluitingen hiervoor zijn een + en - naast de stroomkabel aansluiting op het VSA.
Voor deze kabel moet je een gaatje boren in de kap om de kabel door te steken.
Je kan hierbij gebruik maken van een waterdicht warteltje maar zelf heb ik ervoor gekozen om hem rondom af te kitten. [size](foto hieronder)[/size]
WP_20150115_007_zps07bb21ca.jpg


Nu ga je alles testen.
Sluit de stekkers aan zoals uitgelegd in de handleiding van de dimmer.
Zorg dat je altijd eerst alles test voordat je verder gaat!!

[size]Stap 3:[/size]

Als je alles hebt getest en het werkt naar behoren ga je de VSA permanent in de kap maken.
Zelf heb ik deze gewoon gekit.

Vervolgens zorg je voor een strip op maat.
Zelf had ik nog een platte witte strip liggen welke ik een beetje aan heb moeten passen om op maat te krijgen.

Vervolgens als je strip op maat is kit je deze op de lichtbalk.
Zorg dat alles goed gekit is en kit eventueel nog een keer over het randje heen en veeg deze mooi strak (voor degenen die het niet weten dit kan je doen met een bakje water met zeep, dan plakt het niet aan je vingers)
Als je klaar bent is dit het resultaat (zelf ben ik geen kit expert maar dit maakt niks uit want je ziet er toch niks van).
[size](foto hieronder)[/size]
WP_20150115_009_zps49de3179.jpg


Hierbij ben je klaar en hoef je alleen nog maar alles aan te sluiten en in te stellen!
Hoop dat ik hiermee duidelijk genoeg ben, is dit niet en heb je vragen stel ze gerust!

Veel plezier en succes met het zelf maken van je dimbare lichtbalk!
 
Je kan hierbij gebruik maken van een waterdicht warteltje maar zelf heb ik ervoor gekozen om hem rondom af te kitten.

Waarom niet de moeite om een trekontlasting te maken,en kabeltje in een rubber tule?

Over de rest, oke. zeg ik verder niets over.
Heb ik ook al vaak gedaan.
 
Bertus zei:
Waarom niet de moeite om een trekontlasting te maken,en kabeltje in een rubber tule?

Was ook een optie!
Alleen niet aan gedacht.
 
Even terugkomend op de reactie van Bertus.
Ik wil toch adviseren om minimaal een trekontlasting te maken.

De lichtbalk heeft de hele tijd vanaf dat deze klaar was binnen gelegen zodat de kit de kans kreeg om goed te drogen.

Helaas met het oppakken bleef de kabel hangen en heb ik deze uit de kit getrokken..
Met een trekontlasting was dit niet gebeurt.


Dus ga je een dimbare Tl balk maken, gebruik zeker een trekontlasting voor de nieuwe kabel!!
 
Ik ben benieuwd naar je ervaring op de langere termijn,
Ik vermoedt dat je een 54 watt evsa gebruikt,
Dus ik benieuwd wat dat doet met de levensduur van de 45 watt tl buizen.
Zit er zelf ook al een tijd te twijfelen over het wel of niet aanpassen van de juwel lichtbak,
De grootste twijfel voor mij is de levensduur van de tl's
 
Gisteren de wartel met trekontlasting binnen gekregen na lang wachten..
Vandaag dus maar even geknutseld weer.

- Strip eraf gehaald en kit resten verwijderd.
- Kabeltje naar de dimmer verwijdert en het gat dicht gemaakt ( wartel is groot uitgevallen dus paste niet aan dezelfde kant..)
- Nieuw gat gemaakt voor het warteltje.
- Omdat het warteltje te groot was kon ik niet schroeven dus heb ik deze erin gekit.
- Kabeltje erdoor en klem draaien.
- Omdat het kabeltje nu aan de andere kant eruit komt heb ik het omgeslagen en aan de stroomkabel geknoopt.
- Ik heb ook een luchtslangetje gebruikt waar ik mijn kabeltje doorheen gehaald heb, dit omdat de maat van het warteltje voor 4/6mm kabel was (kleiner kon ik niet vinden en na een week zoeken had ik er genoeg van)

Foto van het resultaat:
20150125_110935_zpsqofup8zh.jpg
 
mark100186 zei:
Ik ben benieuwd naar je ervaring op de langere termijn,
Ik vermoedt dat je een 54 watt evsa gebruikt,
Dus ik benieuwd wat dat doet met de levensduur van de 45 watt tl buizen.
Zit er zelf ook al een tijd te twijfelen over het wel of niet aanpassen van de juwel lichtbak,
De grootste twijfel voor mij is de levensduur van de tl's

Zou die 9 watt zoveel verschil maken denk je?
Weet niet of ik het goed zeg zo, maar volgens mij als een tl van 45watt 1000 lichturen heeft zijn dit er 200 per 9watt.

Dan zou je met 9watt extra uitkomen op 200 lichturen minder.
Dus dan zou je ipv de 1000 uren nog maar 800 uren over hebben.

In principe zou dus maar 1/5 van de lichturen verliezen.

Of klopt hier niks van ?
Heb maar een beperkte ervaring met electriciteit.
 
9 watt lijkt niet veel,
Maar voor een tl buis van 45 watt is het 20% extra vermogen dat de buis te verwerken heeft.
Een simpele rekensom wat het doet met de levensduur is er niet,
Dat is iets wat de tijd zal leren. :)
 
Terug
Bovenaan