Wat is er nieuw

HS aqua chiclid pellets S

tanganyika

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
41
Goedenavond,
Ik heb de onderstaande bus met visboer gekocht, alleen ik heb deze nu 2 keer een mespuntje in de bak gegooid, echter kom ik tot de conclusie dat deze niet zinkt....
Screenshot_20260404_235725_Chrome.jpg
Heeft iemand deze ervaring ook?

Ik krijg straks Tanganyika cichlides welke ook voornamelijk nabij de bodem verblijven. Hebben jullie misschien ideeën voor voer dat wel naar de bodem zakt?
Ik zat aan de volgende te denken...

https://www.voervoorvis.nl/cichlide-pellets-1liter/
Of:
https://www.voervoorvis.nl/premium-cichlide-granulaat-500ml/

Heeft iemand hier ervaring mee, bij de onderste staat dat het eerst blijft drijven...

Wat is überhaupt het verschil tussen een pellet of granulaat...

Wellicht iemand die mij wat van info kan voorzien...

Pin je er niet op vast dat er een mooi plaatje op staat van de vissoort die je hebt.

Naast diepvries (hoofdvoer) heb ik wel 10 verschillende potjes rondslingeren die er willekeurig in gaan.

De drijvende soorten zinken vaak vanzelf wel als ze genoeg water opgenomen hebben.
Daarnaast zitten vissen ook niet vastgelijmd in hun water laag en komen ze regelmatig rustig naar het oppervlak om te eten.

Pin je er niet op vast dat er een mooi plaatje op staat van de vissoort die je hebt.

Naast diepvries (hoofdvoer) heb ik wel 10 verschillende potjes rondslingeren die er willekeurig in gaan.

De drijvende soorten zinken vaak vanzelf wel als ze genoeg water opgenomen hebben.
Daarnaast zitten vissen ook niet vastgelijmd in hun water laag en komen ze regelmatig rustig naar het oppervlak om te eten.
Deze drijven echt gewoon 1 uur of langer, nu verdwijnt er daardoor de skimmer in, en aan de andere kant hebn ik zometeen schelp bewoners en synodontis in de bak en die zitten er denk ik echt niet op te wachten om richting het wateroppervlak te komen om te kunnen eten...

Skimmer hoeft echt niet constant te draaien, kun je rustig hooguit 2x per dag een uurtje laten draaien.
Gebruik ze met zoetwater sowieso niet, heb je een kaamlaag moet je de oorzaak van de kaamlaag aanpakken want dat gaat vaak gepaard met meer problemen.

Je kan proberen het tussen de vingers te verkruimelen en onder water los te laten.

die zitten er denk ik echt niet op te wachten om richting het wateroppervlak te komen om te kunnen eten...

Zelfs de corydoras komen soms naar het oppervlak om te eten, niet te druk om maken.

Skimmer hoeft echt niet constant te draaien, kun je rustig hooguit 2x per dag een uurtje laten draaien.
Gebruik ze met zoetwater sowieso niet, heb je een kaamlaag moet je de oorzaak van de kaamlaag aanpakken want dat gaat vaak gepaard met meer problemen.

Je kan proberen het tussen de vingers te verkruimelen en onder water los te laten.

Zelfs de corydoras komen soms naar het oppervlak om te eten, niet te druk om maken.
Mijn skimmer zit aan mijn aanzuigbuis, dus die kan ik niet uit of aanzetten... staat gewoon altijd aan...

Het voer kan je ook even in een bakje laten weken, daarna in je bak geven. Dan zinkt het meer.

Zoiets is dan ook wel handig. Het drijft dan niet weg 👌🏼
IMG_9069.jpeg

Gek idee misschien hoor, maar kijk evt naar dit axolotl-voer. 🙂 Zinkt vrij snel en is te krijgen in granulaat (= kleine pellets) en grotere maten. Het is hier al een aantal jaar het hoofdvoer voor de vissen. Qua ingrediënten is het eigenlijk hetzelfde als visvoer.

jbl-novolotl-250ml.jpg

Ik gebruik al jaren van Sera Vipagran nature Hauptfutter. Iedereen eet het, een deel zinkt meteen, een deel blijft ietsje langer boven. En voor heel jong grut maak ik het met een vijzel heel erg fijn.

Ik gebruik al jaren van Sera Vipagran nature Hauptfutter. Iedereen eet het, een deel zinkt meteen, een deel blijft ietsje langer boven. En voor heel jong grut maak ik het met een vijzel heel erg fijn.
Welke vissen voer je hiermee?

...mmm....Daar was ik al bang voor.....:
Corydoras paleatus, Brochis splendens, Xyphophorus helleri, Thorichthys elliotti, Aplocheilus lineatus gold, Fundulopanchax sjostedti, Panthodon bucholzeri, (laatste 3 soorten zouden alleen levend voer pakken volgens de boekjes, die ze dus niet gelezen hebben), Pseudocrenilabrus nicholsi, Melantonia praceox en M. trifasciata Goyder river, Farlowella vittata en Sturisoma aucum.
Ik geloof dat ik ze nu allemaal heb.....

Ik gebruik levend en/of diepvriesvoer voer om koppels kweekklaar te maken, voor jonge visjes bij te voederen en af en toe als lekker extraatje.

Corydoras paleatus, Brochis splendens, Xyphophorus helleri, Thorichthys elliotti, Aplocheilus lineatus gold, Fundulopanchax sjostedti, Panthodon bucholzeri, (laatste 3 soorten zouden alleen levend voer pakken volgens de boekjes, die ze dus niet gelezen hebben), Pseudocrenilabrus nicholsi, Melantonia praceox en M. trifasciata Goyder river, Farlowella vittata en Sturisoma aucum.

Ik gebruik levend en/of diepvriesvoer voer om koppels kweekklaar te maken, voor jonge visjes bij te voederen en af en toe als lekker extraatje.
Haha sorry voor t werk haha... ik weet alleen niet of deze dezelfde voedings behoefte hebben als de tanganyika bewoners die ik op t oog heb haha

Haha sorry voor t werk haha... ik weet alleen niet of deze dezelfde voedings behoefte hebben als de tanganyika bewoners die ik op t oog heb haha

Niet te veel overdenken.
Haal een blister artemia en daphnia diepvries bij de LFS en dat eet vrijwel iedere vis :DD
Verder gewoon wat willekeurige potjes halen en lekker variëren.

Pseudocrenilabrus en Thorichthys zijn ook cichliden.....

De ene cichlide is bepaald de andere niet. Maar over het algemeen hoef je je zoals @catfishfreak al zegt niet zoveel zorgen te maken. Het meeste lust het meeste...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan