Wat is er nieuw

Hs bactoturbo vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ruben76
  • Startdatum Startdatum
R

Ruben76

Guest
Hallo allemaal,

Ik kan nergens duidelijk vinden hoe lang ik HS bactoturbo moet toevoegen na mijn waterversingen.

Nu doe ik wekelijks 50% water verversen. Ik doe dan de aanbevolen hoeveelheid voor heel het aquarium.

Hoe lang moet ik dit blijven toevoegen? En kan ik bij 50% wissel niet beter 50% bactoturbo toevoegen?

De bak draait bijna 3 weken en alle waterwaarden zijn goed binnen de toegelaten waardes. Nitriet en nitraat is 0.
De 4 tijdelijke vissen plus ondertussen jonkies die erin zitten hebben het prima naar hun zin. Planten groeien snel. Geen alg.

Dat is opzettelijk omdat de producent natuurlijk hoopt dat je het zo lang mogelijk blijft gebruiken! 😉
Als je googled vind je oa dit, Dosering:

•10 ml op 100 liter water bij filterstart en water dagelijks verversen geduurende 1 week
•Maandelijkse ondehoud 10 ml op 100 liter water

Kleine zijsprong, een nitraat van 0 betekend dat je planten niet kunnen groeien... Die hebben o.a. nitraat nodig.

Nouja helemaal 0 is het ook niet,0.50.

Mijn planten groeien zeer snel! Heb ook veel planten gekocht. Onderandere veel waterpest en Vallisneria. Heb een mooie donkere plek voor mijn aquarium en goede verlichting. Ben zeer tevreden.

Mijn vraag was
Hoe lang moet ik dit blijven toevoegen? En kan ik bij 50% wissel niet beter 50% bactoturbo toevoegen?

Gemiddeld laat je een bak 3-4 weken indraaien en met dit turbo middel zou het dus sneller gaan,ik begrijp een week want daarom hun advies om de eerste week dagelijks te verversen en dit spul toe te voegen.
Daarna kan je het nog verder gebruiken maar moet niet want is absoluut niet noodzakelijk in de praktijk.
Als je er zelf echt van overtuigt bent dat het werkt zou het logischer zijn om dan geen 50% van de aanbevolen dosering te gebruiken maar juist de volle 100% met zo'n fikse waterverversing.

Ik doe ook de afgelopen weken de volle 100% seabait. Ik denk dat ik het ga afbouwen naar 50%. Bedankt voor jouw reactie.

Is er nog iemand anders die met mij wil mee denken?

Ik zou zelf wel gaan minderen met verversen trouwens en dan naar 20-25% bv.

Mijn planten groeien zeer snel! Heb ook veel planten gekocht?
0.5 is maar een fractie meer als 0.
En bij goed groeiende planten krijg je vroeg of laat (denk vroeg) een probleem.
De groei van je planten gaat stagneren en alg grijpt zijn kans.
Dit kun je dus beter voor zijn.

Mijn planten groeien zeer snel! Heb ook veel planten gekocht. Onderandere veel waterpest en Vallisneria. Heb een mooie donkere plek voor mijn aquarium en goede verlichting. Ben zeer tevreden.

Mijn vraag was

In je kraanwater zit ook nitraat (bij mij tegen de 15). De kans is groot dat je planten nu al het nitraat hebben gebruikt om te kunnen groeien. In de basis hebben je planten, nitraat, fosfaat, licht en CO2 nodig om te groeien. Mis je er één, dan gaat het uit eindelijk mis.

Ik gebruik hierbij Hs floracell en Hs flora carbo plus aquamaker van easylife.

Ik heb een vraag welke niet beantwoord wordt. Ik zal hem nogmaals stellen.

Ik wil alleen weten hoe lang ik Hs bactoturbo moet toevoegen bij de waterwissel

Ik gebruik hierbij Hs floracell en Hs flora carbo plus aquamaker van easylife.

Ik heb een vraag welke niet beantwoord wordt. Ik zal hem nogmaals stellen.

Is denk lastig te zeggen.

Ik lees
"HS Aqua Bacto Turbo is een snelstartbacteriecultuur voor zoetwateraquaria. Anders dan andere bacterieculturen kunnen met HS aqua Bacto Turbo meteen de eerste vissen in een nieuw ingericht aquarium geplaatst worden. Controleer in de eerste 14 dagen wel dagelijks het nitrietgehalte. Indien de nitriet waarde boven 0,8 mg/l stijgt dient U het water gedeeltelijk te verversen en opnieuw te doseren."

Is een product voor mensen zonder geduld om het op de goede manier te doen.
Maar even zo vrolijk wordt aangeraden om het nitriet te meten, dus kan het nog steeds fout.

Ik zou nog een weekje of twee door gaan met 25 % water wissel en 50% van dat spul.

En dan maar hopen dat alles ok is.

Advies is goed bedoeld. Zie het als gratis tip om nog beter en langer van je bak te kunnen genieten. Als je problemen zo kunt voorkomen kun je er alleen maar van profiteren. Met je vraag kan ik je niet helpen, ken het product zelf niet

Bedankt voor het advies killerfish.

Bij problemen met eventuele waterwaardes zal ik zeker hier posten.

Ik ga nog 2 weken 50% toevoegen en ga zonder tegenbericht van deskundige stoppen met de bactoturbo.

Ik kan het iedereen aanbevelen, vanzelfsprekend moet het gehele plaatje in orde zijn om hetzelfde te bereiken.

Bedankt!

Niet verkeerd bedoeld maar ze hebben in de winkel wel lekker aan je verdient.

Als je toch het geduld had om 3 of 4 weken te wachten had je eigenlijk helemaal niks hoeven te gebruiken.

In 4 weken zonder middeltjes met een aantal water verversingen en wat visvoer was er vanzelf een balans ontstaan.

Dus ik zou lekker stoppen en er alleen voor zorgen dat je planten en vissen worden gevoed en bemest.

Dan weet je dat voor je volgende aquarium.

Niet verkeerd bedoeld maar ze hebben in de winkel wel lekker aan je verdient.

Als je toch het geduld had om 3 of 4 weken te wachten had je eigenlijk helemaal niks hoeven te gebruiken.

In 4 weken zonder middeltjes met een aantal water verversingen en wat visvoer was er vanzelf een balans ontstaan.

Dus ik zou lekker stoppen en er alleen voor zorgen dat je planten en vissen worden gevoed en bemest.

Dan weet je dat voor je volgende aquarium.

Er gaat zeker nog een aquarium volgen, deze tip hou ik zeker in gedachten. Dankje

Nou ik heb de afgelopen week onwijs veel gelezen en vooral geleerd op het gebied van waterwaardes.

Ik had niet het juiste inzicht en heb het advies van Dirk Bazuin, kw_nl naast mij neer gelegd. Domme zet van mij maar jullie hebben mij wel aan het denken gezet.

Vandaag een uitgebreide testbox van sera gekocht.

Mijn po4 was 1
Mijn no2 was 0
Mijn no3 was 0
Mijn fe was 0,5
Mijn nh4 en nh3 was 0,10

Ik heb mijn no3 verhoogt tot 10 met easy life nitro. Dit moet prima zijn met mijn po4 van 1.

Bedankt voor het wakker schudden mannen

Laatst bewerkt door een moderator:
Beter laat dan nooit zeggen ze vaak!

Veel succes verder!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan