Huipie's scaper's tank 35l


H

Huipie

Guest
hallo allemaal,

Na een aantal jaren zonder aquarium vanwege een verhuizing en de komst van 2 kleintjes, heb ik mijn dennerle scaper's bak van 35 liter weer van zolder gehaald. De rust is weder gekeerd in huis en het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Ik heb getracht een aquascape te maken met veel planten, en de bedoeling is om er crystal red garnalen in te gaan houden. De bak draait nu 11 dagen, en na wat witte schimmel op het spiderwood na verloopt alles vlotjes. De verlichting brandt 8 uur per dag en ik gebruik Dennerle aquasoil en de external nanofilter. Voorlopig gebruik ik bio co2, maar ik ben aan het kijken naar een nieuw setje. Ik wil 6 weken aanhouden voor het indraaien.

Hieronder wat foto's van het inrichten:

IMG_0491.JPG


IMG_0493.JPG


IMG_0494.JPG


IMG_0495.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zullen de garnaaltjes het naar hun zin in hebben.(en zich goed kunnen verstoppen)
 
Ziet er mooi uit! Hier scharrelen de garnalen de hele bak door, zal vast goed komen en lijkt me een mooi plaatje met de CR er in!
 
Ja, ik denk dat de crystal reds mooi zullen contrasteren met de zwarte soil en de planten. Het wordt mijn 1e keer garnalen houden, dus ik ben heel benieuwd. Ik heb me goed ingelezen, en ik probeer zo optimaal mogelijke condities te creëren.
 
hebben jullie nog aanraders qua voer? Ik dacht zelf aan Dennerle shrimp king oid, en bladeren (cattapa, eik, brandnetel) en wellicht wat groenvoer (spinazie etc)

En wat is trouwens een normale prijs voor crystal red's? Bij mijn LFS zijn ze 3,50 per stuk dacht ik. Zijn ze bij een kweker wellicht goedkoper of kwalitatief beter?
 
Mooie bak!
Is allemaal goed je lijstje met voer.
Bij kwekers zijn ze een stuk goedkoper maar is ook een hoop slechte kwaliteit te koop dus daar moet je ff mee opletten.
Van de crs heb je ook aardig wat varianten/gradaties waaruit je kan kiezen.
 
Zoals John al aangeeft is de prijs vaak naar de kwaliteit. Beetje gemiddelde prijzen hier in de buurt (al zijn er weinig) is zo rond de 1,50 a 2 euro voor een crystal red, ook wel de betere kleurdekkingen/gradaties. Zal vast mooi worden als ik de bak zo zie!
 
Mooie bak!
Is allemaal goed je lijstje met voer.
Bij kwekers zijn ze een stuk goedkoper maar is ook een hoop slechte kwaliteit te koop dus daar moet je ff mee opletten.
Van de crs heb je ook aardig wat varianten/gradaties waaruit je kan kiezen.

Bedankt, zijn er manieren om te bepalen of de kwaliteit in orde is? Is dat puur kleur en gedrag of zijn er andere zaken om op te letten?
 
ok bedankt.

De afgelopen dagen heb ik aardig veel schimmel op het spiderwood zitten, er daardoor zit er ook een kaamlaagje op het wateroppervlak. Ik heb zoveel mogelijk schimmel van het hout afgeborsteld en daarna water verversd, maar het zal nog wel even duren zo te zien. Ik weet dat het geen kwaad kan, maar ik zal blij zijn als het weg is :) Vandaag draait de bak precies 2 weken.
 
Ik heb een flinke kaamlaag door mijns inziens de schimmel op het hout. Het is al wel een stuk minder na het eraf geborsteld te hebben, maar er dreef redelijk wat door de bak en nu dus aan de oppervlakte. Ik heb de spraybar wat meer naar de oppervlakte gericht, de laag breekt nu in vlokken. Misschien toch maar even mn skimmer erop zetten, maar die neemt redelijk wat ruimte in beslag.

Ik zal vanavond of morgen nog even een update foto uploaden :)
 
Mooi begin zo.

Kaamlaag gaat vanzelf weg. Er moet nu eerst balans komen. Ook de schimmel gaat vanzelf weer weg.

Gewoon met rust laten.
 
Erg leuk maar zie ik in het midden een Anubia met de wortelstok in de bodem? Deze mag niet in de bodem hoor.
 
Erg leuk maar zie ik in het midden een Anubia met de wortelstok in de bodem? Deze mag niet in de bodem hoor.

Klopt, de andere anubias zitten op het hout en de stenen, deze was over en heb ik losjes in het grind gestoken. Ik zie wel hoe hij het gaat doen, ik heb ze wel eens eerder zo geplant en deden het toen nog best goed. Gisteren de kaamlaag grotendeels weggehaald met wat keukenpapier, dat werkt best goed.

De plantjes doen het voorlopig goed, de super red groeit hard, het javamos krijgt groene puntjes, de crypto's verslijmen niet en 1 van de anubias heeft een bloem die bijna open gaat :)

IMG_0496.JPG
 
Net mn water voor het eerst getest met de jbl druppel tests, nog een beetje nitriet:

Ph: 6,5
Kh: 3
No2: 0,025
No3: tussen 1 a 2, was vrij lastig te zien

Nog 3,5 week indraaien te gaan.
 
Ik was vanmiddag even in het bos en heb gelijk een mooie collectie aan eiken en beuken blad meegenomen. Net even gewassen en dan maar laten drogen, dan heb ik alvast wat lekkers voor de garnaaltjes :)
 
Ik denk dat testen vlak na de opstart geen meerwaarde heeft hoor en je kan best wachten tot na week 2.
 
Dag 18 vandaag, dus ruim na week 2 :) ik was even benieuwd hoe eea er voor stond.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een update: de bak draait momenteel 26 dagen. Ik heb wat last van fijn neergeslagen vuil op de planten en stenen. Ik heb het al een aantal keer afgeheveld, maar het is nog niet weg. Het hout schimmelt nog steeds, maar het wordt wel minder.

Ik heb vanmiddag een pre filter (spons) op de filter inlaat gezet, en ter test de witte filterwatten vervangen. Hopelijk de komende dagen minder last van vuil. Ook heb ik de afgelopen dagen de uitstroom een beetje aangepast voor betere circulatie, aan de rechterkant van het aquarium had ik wat deadspots.

Ik heb een heel klein beetje beginnende draadalg gezien op de javavarens, daarom nu gestart met wat easycarbo. Als het goed is komt morgen Mn Colombo profi CO2 set binnen :)

Wordt vervolgd....
 
Even een update foto. Ik heb inmiddels wat wijzigingen doorgevoerd qua indeling van planten. De javavarens zijn wat gesnoeid en de ludwigia die er achter stond is naar rechts verplaatst. Dit verbeterd de circulatie en het is makkelijker bereikbaar met snoei werkzaamheden. De lilaeopsis deed het niet en heb ik eruit gehaald, dat was ook een enorm vangnet voor zweefvuil geworden.

De garnaaltjes zullen nu wat meer loopruimte op het grind hebben :) ohja, en ik heb een mosbal toegevoegd.

Sins een paar dagen heb ik een nieuwe co2 set (Colombo profi) ik ben benieuwd naar het verschil met de bio co2. Ik zal nu langzaam gaan kijken naar bewoners :) eindelijk

IMG_0497.JPG
 
Prachtig mooi,heb je al een adresje voor garnalen op het oog?
Na wat wikken en wegen heb ik toch gekozen om naar mijn LFS te gaan voor garnalen. Daar hebben ze een hoop keus, de garnaaltjes zien er goed uit en zitten op vergelijkbare waardes. Na de laatste dagen regelmatig water getest te hebben, waren de waarden mooi stabiel. Ik heb gisteren een startgroep van 16 crystal reds toegevoegd (eentje teveel gekregen :) ) ook zit er een zwanger vrouwtje tussen. Hopelijk komen de eitjes uit!

Na 1,5 uur overwennen zijn ze vrijgelaten in hun nieuwe huisje. Na een uurtje waren ze al heel actief, mooi op kleur en overal aan knabbelend de bak aan het ontdekken :)

IMG_0498.JPG


IMG_0499.JPG


IMG_0500.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt! Legt het vrouwtje de eitjes op de plantjes of iets dergelijk? Ik lees dat de draagtijd tussen de 14 en 21 dagen is, maar legt ze dan eitjes of komen er meteen al jonkies?
 
De draagtijd is meer richting de 21 tot 28 dagen,het zijn dan gelijk al jonkies als ze de boel van tussen haar pootjes loslaat.
 
Erg gaaf! Verwacht er de eerste tijd niet teveel van hoor, die kleintjes. Die zijn echt zo klein dat je ze niet tot nauwelijks ziet, dat gebeurd pas als ze iets groter zijn
 
Even wat update foto's. De bak gaat erg goed, zeker nu m'n co2 stabiel is. Alle plantjes groeien goed en geen alg te zien. Ik volg nu voor het eerst de Estimative index, en dat bevalt prima.
De garnalen zitten er nu een week in en doen het super, alle verstopplekjes zijn inmiddels gevonden :) Ook het hout is bijna schimmel vrij. Ik houd een wekelijkse waterwissel van 10% aan en doe dan ook trouw het overige onderhoud. Snoeien en het filter doe ik alleen wanneer echt nodig.
De zuignapjes van m'n co2 diffusor zijn overigens na het maken van de foto's weer netjes schoongemaakt en zijn weer mooi wit ;)

IMG_0501.JPG


IMG_0502.JPG


IMG_0503.JPG
 

Terug
Bovenaan