Huis met vijver gekocht van (erven) overleden man


Visnitwit

New member
Lid geworden
24 juli 2023
Berichten
4
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

Ik heb een bijzondere vraag (denk ik). Mijn moeder heeft een huis gekocht van de erven van een overleden man. In de tuin ligt een vijver met oranje vissen. Een aantal kleintjes en een grotere. Zie ook de foto en de video. De zoon van de overleden man gaf aan dat de vissen geen eten nodig hebben, en ook al maanden geen eten gehad hebben. Maar hij wist er verder niet zoveel van. Ik hoorde dit verhaal vanochtend, en vond het wel een gek verhaal. Ik dacht dat vissen altijd eten nodig hadden. Maar goed, ik ben alleen een goudvis in een kom gewend.

Toen ik er vanochtend was, waren de vissen actief aan het rondzwemmen. Er zit ook een soort pomp in de vijver, waardoor er stroming in het water lijkt te zitten.

Maar ik vond in de schuur ook een grote bak met (vijver)vissen voer, dus nu ga ik toch twijfelen of de vissen niet toch eten nodig hebben.

Kan iemand mij advies geven hierover? Of me in de richting wijzen van iemand die hier meer over weet? Ik wil mijn moeder graag helpen, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Dank alvast voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet,
Floortje
D794AD29-5A9F-4EFA-97F3-29D6011EFC3D.jpeg

 
Natuurlijk moeten de vissen eten hebben. Zelf eet je toch ook als je trek hebt? Ze leven niet van de lucht of het water. Misschien zit er wel wat leven in het water wat ze kunnen eten, maar geef ze toch maar voer voor vijvervissen.

vijver ziet er wel gezond uit overigens, mooi helder zo te zien.
 
Zoals Albert al aangeeft hebben ze eten nodig en dat zou ik ook gaan geven.
 
Hallo Fozzy,

Bedankt voor je reactie. Ik vond het zelf ook al een raar verhaal, om geen eten te geven. Ik heb ze vanmiddag wat eten gegeven, en ze zwommen daar niet meteen op af, met andere woorden: ze leken niet uitgehongerd.

Goed om te horen dat de vijver er mooi helder uitziet, fijn dat je dat aangeeft.

Ik ga tegen mijn moeder zeggen dat ze de vissen elke dag eten geeft. Op het pak las ik dat je zoveel voer moet geven als dat de vissen in 5-10 minuten opeten, dus dat gaan we maar doen.

Bedankt voor je advies!
 
De grote is een goudwinde.
Ik zou wel even de datum van het voer controlen. Omdat ze het voer niet meer gewend zijn zou ik het wel rustig opbouwen. Hoeveelheid hangt ook van de temperatuur van het water af. In de winter voerden wij de vissen niet.
 
Precies in de winter , als de temperatuur van het water daalt, passen ze de stofwisseling aan en eten ze amper.
 
Top, bedankt jessica, Fozzy en quistero. Een goudwinde dus, dat helpt me in mijn zoektocht. En ik ga de datum op het voer checken.
 
Ik zou ze niet zoveel voer geven als ze in 5-10 minuten opeten. Dat wat ze in 2 miniten opeten is meer dan genoeg.

Je hebt anders kans dat je teveel voert en de kunst is om ervoor te zorgen dat al het voer wordt opgegeten en je niet teveel voert. Anders heb je kans dat het water gaat vervuilen. Vervuild water leidt tot een verminderde weerstand bij vissen en een verminderde weerstand kan weer leiden tot ziektes.

Ze zeggen ook weleens dat je een vis zoveel voer geeft als zn oogbolletje groot is. Dat is best wel weinig.
 

Terug
Bovenaan