Wat is er nieuw

Huisje van appelslak lijkt langzaam op te lossen

• Onderwerp starter Onderwerp starter KiMmi
  • Startdatum Startdatum
K

KiMmi

Guest
Heb mijn appelslak al ruim een jaar. In dit jaar is hij al aardig gegroeid. Het is al echt een flinke appelslak. Alleen wat me nu opvalt is dat zijn huisje lijkt op te lossen. Lijken een soort van gaatjes in zijn huisje te komen. Heb ook een posthoornslak erin zitten en die heeft het zelfde probleem. Heb ook 3 tylo slakken erin zitten maar die hebben er geen last van. Wat kan dit zijn en kan ik er wat tegen doen?

Dat wijst op een gebrek aan calcium,kan je bv van die inktvissen schilden voor gebruiken.
Wat is de ph in je bak?

En wat vaker water verversen.
Komt het er ook in.

Heb je toevallig zuur water??
Een stuk sepia kun je ook erin doen. Of eventueel kh+ toevoegen.

Uhm moet heel eerlijk bekennen dat ik niet zo thuis ben met de ph waardes enzo :sorry:
Maar vind mijn aquarium steeds leuker worden en ga me er steeds meer in verdiepen.
Dus dat is wel een verbeter puntje. En moet maar eens van die testjes halen.

Tijdje terug waren er wat garnalen dood gegaan. Die ik net had gekocht in de winkel. Toen heeft de winkel mijn water getest. En toen was de ph geloof ik 8 als ik me niet vergis 😀
Maar dat was toen te hoog voor de garnalen. En heeft hij mij een flesje meegegeven om dat te verlagen. Speciaal voor garnalen. En die deden het daarna wel goed.

Maar als ik z'n stuk sepia er in gooi word het water dan niet weer verkeerd voor mijn garnalen?

En ik ververs 1 keer in de week een derde van mijn water. En dan doe ik er dus van dat vloeibare spul erin. Om het water goed te krijgen voor de garnaaltjes.

En bedankt voor de reacties 🙂

Kan het mis hebben maar ik vermoed dat je niet weet wat het 'flesje met spul' precies doet met je water 😉
In dat geval zou ik daar toch maar mee stoppen, liever investeren in een aantal druppeltesten en kijken hoe je eventueel je waardes aan de hand van je metingen kunt sturen naar geschikte waardes, hier kunnen mensen op dit forum je natuurlijk bij helpen.

Welke soort garnalen heb je?

Voor de makkelijke garnalen is een ph van 8 wel goed maar dat hangt van de soort af en waarop ze zijn gekweekt. Ik denk zelf dat de winkel waterverbeteraar heeft verkocht.

Ik had toen van die glasgarnalen gekocht. En die waren dus dood gegaan. Terug in de winkel mijn water getest. Hij gaf mijn toen z'n waterverbeteraar mee. Van het merk Colombo ph min.

Nu heb ik 4 glasgarnalen en nog vuurgarnalen.

jessicapilon zei:

Haal je dit gewoon bij de dierenzaak (wat je ook in vogelkooien ziet hangen)? En leg je dit gewoon los in je bak?

Kan je het niet beter verbrijzelen en dan er in doen?

Ja? (Was idd niet helemaal duidelijk)

Even voor de duidelijkheid: in mijn caridina-bak met een ph <6 en osmose zitten een aantal gewei slakken en zebraslakken en die huisjes zien er niet top uit. Vandaag dat ik dacht misschien vloeibaar calcium (of sepia) toe te kunnen voegen? Zodoende kwam ik dit topic tegen.

Dus eigenlijk is mijn vraag: hoe voeg ik die sepia toe? Ik las dat je het ook in de externe filter kon doen en dit dan vanzelf oplost?

Ik ben geen kenner maar zal dat de Gh niet teveel gaan verhogen??
Ik heb het weleens bij de Tylo s gebruikt en ze eten daar wel van als ze de behoefte hebben. je water is eigenlijk ook te zuur met die ph om slakken in te houden.

Niwla zei:
jessicapilon zei:

Haal je dit gewoon bij de dierenzaak (wat je ook in vogelkooien ziet hangen)? En leg je dit gewoon los in je bak?

�k zie je vraag nu pas. Ja ik kocht het bij de Pets Place dacht ik.

jessicapilon zei:
je water is eigenlijk ook te zuur met die ph om slakken in te houden.

Daar kom ik nu ook langzamerhand een beetje achter idd. Al doende leert men. Ik kan ze altijd nog overzetten in m'n andere bak, mocht deze combi niet werken. Als het toevoegen van kleine stukjes sepia een compromis is kan ik dat ook proberen.

Ja zo gaat dat he. Zelf zou ik ze dus gewoon in een bak doen met een hogere ph, maar dat is aan jou natuurlijk 😉.

Heb ze inmiddels overgezet maar mis ze nu al 😉
Misschien is verversen met half osmose/half kraanwater een goede compromis om er een paar in m'n bak te houden ?

Volgens mij is het kapotgaan van de huisjes ook een ph probleem. Door het "zure" water lost het huisje op volgens mij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan