Wat is er nieuw

huisjes van helena slakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter cone
  • Startdatum Startdatum

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Een maand of twee geleden heb ik wat helena slakken in mijn bak gezet.
Ze mooi mijn poelslakjes opgeruimd.
Maar als ik de Helena's nu bekijk zien de huisjes er echt belabberd uit. De kleuren zijn erg flets geworden, er zijn zelfs slakken die helemaal geen tekening ( ringen ) meer op de huisjes hebben.
Iemand enig idee hoe dit komt? :S

Ik heb een foto gemaakt ( helaas een beetje slechte kwaliteit):
759679_0_82_20150521_191909.jpg

Tja ik heb dat ook bij een oude Helena moet ik zeggen. Maar ja dat is al een slak van enkele jaren oud.
Misschien dat het huis ook slijt door de bodem in de bak. Dat is maar een idee hoor.
Waardoor de kleuren minder zijn kan ik anders ook niet bedenken.

Zou kunnen komen door een te lage hardheid of een te zure bak.

Ja het zou ook best kunnen zijn dat de slak het huisje niet goed kan " repareren" .
Maar ja in het meeste leidingwater zijn die waarden vaak wel ok, al weet ik niet precies wat de waarden bij de TS zijn.

De water waardes de laatste keer gemeten waren:
ph=7
kh=5
gh=8,4
no2=0
n03=40

Ik heb een paar van die minder mooie in een andere bak gegooid, kijken wat er gebeurt
Waardes zijn in deze bak iets anders
ph=7
kh=6.6
gh=7
no2=0
n03=5

Ik heb een paar helenas meegekregen in een 2e hands bakje en zag daar vorige week ineens ook dat er eentje is waarvan het nieuwste deel (~ 5 mm) van zijn/haar huisje kleurloos is. Bij mij heb ik gedacht aan twee 'events': Het opstarten van de bak bij mij, of het gebruik van medicatie voor witte stip, een week of 6 geleden, maar echt weten waar het van komt doe ik niet.

Wel zie ik ze (het zijn er 4) regelmatig 2-aan-2 aan elkaar gekleefd en ze leggen als gek eitjes, dus op zich lijkt het ze goed te gaan. Ik heb dus ook niet veel aandacht besteed aan die kleurverandering.

cone zei:
De water waardes de laatste keer gemeten waren:
ph=7
kh=5
gh=8,4
no2=0
n03=40

Ik heb een paar van die minder mooie in een andere bak gegooid, kijken wat er gebeurt
Waardes zijn in deze bak iets anders
ph=7
kh=6.6
gh=7
no2=0
n03=5

Dit lijken mij niet echt waarden die het veroorzaken.
Je hebt niet een erg lage ph en ook de kh/gh is best redelijk dacht ik zelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan