Wat is er nieuw

Huisvesting vissen tijdens groot onderhoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mariette van een Heuvel
  • Startdatum Startdatum
M

Mariette van een Heuvel

Guest
Binnenkort wil ik een aantal aanoassingen doen aan mijn aquarium (juwel vision 260) de achterwand gaat er uit, nieuwe bodem en rotsen, kortom hij moet helemaal leeg.. nu heb ik een bestand van 25 tetra's 6 bijlzalmpjes, 1 algeneter en 1 maanvis (laatst overgebleven van een schooltje) en vraag me af waar ik mijn vissen tijdelijk in kan hujsvesten en boelang. Is het een optie om bv een speciekuip te gebruiken waar ik mijn filterpomp (eheim Professional 4+ met verwarming) op aansluit? Is dit een optie? Hoe lossen anderen dit op?

Is het een optie om bv een speciekuip te gebruiken waar ik mijn filterpomp (eheim Professional 4+ met verwarming) op aansluit?
Ja dit is precies hoe ik het ook zou doen. Let echter met een plastic kuip en je verwarming wel op dat deze geen contact maken anders kan het plastic smelten. Verder is dit een prima idee en je hoeft dan niet eens haast te maken, kan best een paar dagen in die kuip. Voordeel is dat je het filter ook netjes laat draaien en daar geen bacterien verloren gaan. Ik zou alleen voor de zekerheid niet voeren, vissen zullen toch waarschijnlijk niet veel interesse hebben in voer en kan alleen maar voor afval zorgen.

prima idee die specie kuip gebruik ik zelf ook
1 tip leg wel wat over de speciekuip heen want voor je het weet ben je een vis kwijt niet denken kan wel even want dan gaat het fout 🙁😉
:oopss:even vergeten dat er een springer tussen zat en tja de katte beesten

Bedankt voor de info Daniel. Ik heb een interne verwarming in het filter dus geen kans op smelten van het plastic.
En niet voeren vanwege de vervuiling? Hoeveel dagen kan ik de vissen voer onthouden Zonder dat het belastend is voor de vissen?

prima idee die specie kuip gebruik ik zelf ook
1 tip leg wel wat over de speciekuip heen want voor je het weet ben je een vis kwijt niet denken kan wel even want dan gaat het fout 🙁😉
:oopss:even vergeten dat er een springer tussen zat en tja de katte beesten

Inderdaad, zeker de bijlzalmpjes en algeneter :6kunnen er wat van.

Wij gebruiken daar meestal een 45ltr witte stuckuip voor van de bouwmarkt. Daar doen we de planten en de vissen in, en laten daar dan het filter op lopen. Kan best voor een dag.
Het voordeel van de witte bak tov speciekuipen vinden wij dat je heel makkelijk vissen en garnalen kan terugvinden tegen het wit.

Succes.

Ik heb wat slechte ervaringen met specie kuipen.
Die dingen zijn van recycled plastic en overige rommels gemaakt.
In ieder geval de zware versies.
Zelfs na weken klussen met cement en tegellijm bleeft het plastic hele zware geuren afgeven waar ik tijdens het werk (kleine ruimte, nieuwe wc maken) best misselijk van werd.
Ik kan me voorstellen dat zo'n klimaat voor vissen ook niet echt ideaal is.

Bij de Action verkopen ze voor weinig een 60 liter bak en zelfs een 125 liter bak geloof ik.
Bij de Ikea heb ik deze 65 liter bak gehaald ook voor weinig.

IMG_20200609_100647__01.jpg
IMG_20200609_100636.jpg

[SUP]bedankt voor de fips![/SUP]

Met zo'n rechhoekige plastic bakje zou ik mij zorgen gaan maken over de constructie. Rond is makkelijk daar wordt alles netjes verdeelt maar zo'n rechhoekige bak? Gaat die in het midden niet enorm uitpuilen?

Ik heb bij de gamma twee specikuipjes gehaald van 65L het stuk om in de tuin te gebruiken als vijver (is inmiddels vervangen voor een 250L ubbink vijver) en daar kwam helemaal geen geur vanaf. Wellicht is het ondertussen verandert? En die waren 4,99 per stuk, goedkoper kan niet denk ik.
Edit: Ze staan nog op mijn terras gevuld met water en net even gekeken. De poelslakjes doen het er in ieder geval prima in 😉

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit mijn gehele bodem vervangen met vissen gewoon erin. Was misschien niet de beste oplossing maar ging wel goed. Maar het is denk ik altijd verstandig om iets te hebben waar je de vissen tijdelijk kan plaatsen, ook in geval van bijvoorbeeld een barst in de ruit of een ander ongeval wil je snel je vissen veilig kunnen zetten.

Ik heb wat slechte ervaringen met specie kuipen.
Die dingen zijn van recycled plastic en overige rommels gemaakt.
In ieder geval de zware versies.
Zelfs na weken klussen met cement en tegellijm bleeft het plastic hele zware geuren afgeven waar ik tijdens het werk (kleine ruimte, nieuwe wc maken) best misselijk van werd.
Ik kan me voorstellen dat zo'n klimaat voor vissen ook niet echt ideaal is.

Bij de Action verkopen ze voor weinig een 60 liter bak en zelfs een 125 liter bak geloof ik.
Bij de Ikea heb ik deze 65 liter bak gehaald ook voor weinig.

Bekijk bijlage 300707Bekijk bijlage 300708

Ook wij vinden speciekuipen stinken. De witte (stuckuipen) doen dat niet. Bovendien zijn ze erg stevig.

Veel goedkope plastic bakken van de action zou ik niet graag 60ltr water inzetten. Maar dat is op gevoel, misschien gaat het best goed.

Ik heb ook een paar bakken gehaald vd Blokker een tijdje terug, compleet met deksel.
voordeel tov een ronde speciekuip; uitvangen van de vissen gaat gemakkelijker dan in een ronde kuip Vanwege de rechte kanten.

Nou geur afgeven nooit wat van gemerkt
staan hier gewoon op verdieping in elkaar gestapeld geen last van zowel zwart als witte uitvoering
Zal per merk verschillen denk ik kwestie van even ruiken in de bouwmarkt lijkt me

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan