Wat is er nieuw

Hulp bij algen gevraagd

Wajomanza

Member
Lid geworden
12 april 2021
Berichten
12
Leeftijd
30
Hallo!
Ik ben beginnend aquarium liefhebber. Afgelopen september heb ik een 100 l. Aquarium aangeschaft met drie sluierstaartjes.

Nu sinds een week of drie heb ik last van zweefalg (denk ik). Het water is troebel en groenig.

Ik denk dat de oorzaak is geweest dat we het aquarium warmer hebben gezet. Namelijk naar 27 graden (poging van mijn vriend om het water geschikt te maken voor een speciaal type slak...). Het water is nu weer terug naar 22 graden. (Ik heb gezegd dat hij maar z'n eigen hobby bak gaat maken 🙈)

Ik heb een led lamp er boven die van 2 tot 10 brandt.

Normaliter verschoon ik het water 30%1x per week of 2 weken. De afgelopen week heb ik 2x 60% verschoond.

Ik heb extra waterplanten aangeschaft (met name veel waterpest), en ben begonnen met vloeibare plantenvoedsel en CO2 toevoegen.

Bijgevoegd een foto van het aquarium en de recente waterwaarden. (Na het maken van deze foto heb ik meer waterpest toegevoegd)

Kan ik nog meer doen om het water helder te krijgen? Of is het nu een kwestie van wachten?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210412-163501_Tetra Aquatics.jpg
    Screenshot_20210412-163501_Tetra Aquatics.jpg
    128.2 KB · Weergaven: 130
  • Screenshot_20210412-163501_Tetra Aquatics.jpg
    Screenshot_20210412-163501_Tetra Aquatics.jpg
    128.2 KB · Weergaven: 132
  • 20210412_081749.jpg
    20210412_081749.jpg
    400.7 KB · Weergaven: 112
Eigenlijk is de bak te klein voor Sluiers want die vervuilen flink. Ik denk dat je een co2 tekort hebt wat algenbloei veroorzaakt en wellicht nog versterkt door wat organische belasting. Ik zie volgens mij een klein binnenfilter dat lang niet voldoende is voor deze bak.
 
Eigenlijk is de bak te klein voor Sluiers want die vervuilen flink. Ik denk dat je een co2 tekort hebt wat algenbloei veroorzaakt en wellicht nog versterkt door wat organische belasting. Ik zie volgens mij een klein binnenfilter dat lang niet voldoende is voor deze bak.
Ohja, het filter is 300 liter/h. Ik heb de cartridge van de week vervangen. Ik zit inderdaad te overwegen een groter filter te kopen. Maar als ik ook een groter aquarium nodig heb liever in 1x goed uiteraard 😁

1 vd sluiers is overigens nog niet volwassen. Ook wel te zien op de foto. Daarom dacht ik dat 100 l. Wel kon zo lang
 
Beide sluiers zijn nog niet volwassen, kijk maar naar onderstaande foto.

Je bak zo warm zetten is funest voor je sluiers dus goed dat je hem weer lager heb gezet
goudvismannetje.jpg
 
Ook heb je naar ik denk niet voldoende de bak ingedraaid, daar is zeker 4 weken voor nodig, kan je daar wat over vertellen?
 
Ook heb je naar ik denk niet voldoende de bak ingedraaid, daar is zeker 4 weken voor nodig, kan je daar wat over vertellen?
Nee, dat weet ik wel zeker. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nogal impulsief ingedoken ben; "leuk, vissen!". Niet ingedraaid dus. Ik dacht mazzel gehad te hebben omdat het tot drie weken geleden heel goed ging met het aquarium en de vissen, maar dit zou er dus ook nog een gevolg van kunnen zijn?
 
Beide sluiers zijn nog niet volwassen, kijk maar naar onderstaande foto.

Je bak zo warm zetten is funest voor je sluiers dus goed dat je hem weer lager heb gezet
Bekijk bijlage 323363
Wauw, die is echt enorm zeg! Mijn jongste is echt nog maar een paar maanden oud (fokproduct van vrienden), ook nog maar een centimetertje groot.
Bedankt voor je reactie!
 
Inderdaad, de bacterie werking is nog niet goed tot stand gekomen en daar krijg je gevolgen van, nog goed dat de vissen niet overleden zijn en hopende dat ze niet alsnog de gevolgen krijgen.
 
Inderdaad, de bacterie werking is nog niet goed tot stand gekomen en daar krijg je gevolgen van, nog goed dat de vissen niet overleden zijn en hopende dat ze niet alsnog gevolgen krijgen.
Nog tips wat ik nu het best kan doen? Vissen overplaatsen tijdelijk en deze bak alsnog laten indraaien?
Planten dan er in of er uit?
Of vissen laten zitten.
Ik zie door de bomen het bos niet meer met alle verschillende aquarium artikelen die allemaal net wat anders adviseren 😅
 
Zelf zou ik ze laten zitten en gelijk overgaan met veel water wissels, ik denk dat @Giebeltje je daar het beste over kan adviseren, daar raak je het groene water niet gelijk mee kwijt maar is wel beter voor je vissen wat uiteraard het 1e doel moet zijn, de planten zijn van later zorg.

Edit,
Ga wel ondertussen voor een groter aquarium kijken.
 
Heel veel verversen want als de bak niet goed is ingedraaid en je met een te klein filter zit icm flinke vervuilers dan zou je extra moeten verversen. Ik zou als je ze wil houden echt uitkijken naar een grotere bak van min 1 meter en voldoende filtratie.
Hoelang draait de bak nu? Daarbij zou ik de nh3/4 en de no2 met druppels meten.
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga morgen het water laten testen bij de aquariumzaak, daar laat ik me verder adviseren qua waterwaarden (hele fijne medewerker daar die oprecht advies geeft, niet gericht op verkoop, maar gericht op het beste voor de vissen).
Verder gaan we waterwissels doen, zolang het nodig is.

En ik ben ook om wat betreft een groter aquarium. We gaan zo snel mogelijk een mooi exemplaar kopen waar de visjes wel genoeg ruimte hebben, en die kan dan ruim indraaien terwijl we proberen de visjes zo comfortabel mogelijk te houden in hun oude bak☺️

Alle tips om het water tot die tijd zo goed mogelijk te krijgen uiteraard nog steeds welkom!
 
Ik ga morgen het water laten testen bij de aquariumzaak, daar laat ik me verder adviseren qua waterwaarden (hele fijne medewerker daar die oprecht advies geeft, niet gericht op verkoop, maar gericht op het beste voor de vissen).
Verder gaan we waterwissels doen, zolang het nodig is.
Het advies is veel verversen nu, als je dat doet en je water (laat) testen heeft dat door de vele verversingen niet zo veel nut, neem zelf een druppel test en je kan testen op de momenten dat je dat nodig hebt of twijfelt, en je kan dat altijd hier overleggen.
 
Top dat je een andere bak gaat nemen maar ik zou wel zelf een nh3/4 en no2 test kopen want momenteel moet je best wel veel testen. Ik zou dat wel doen in elk geval en daarbij veel verversen.
Vaak test de lfs ook met strips en die zijn onbetrouwbaar te noemen.
 
Hallo @Wajomanza, goed dat je de stap hebt gezet om hier om advies te vragen. Ja, een 100 l bak is nog steeds te klein voor 3 Sluierstaarten. Mijn jongste, een Oranda van ruim 8 maanden, is inmiddels 15 cm lang, mijn Ryukin mix van 11 maanden oud is 18 cm en mijn bijna 2 jaar oude gewone Sluierstaart is imiddels 23 cm lang inclusief staart. Ze groeien dus snel en behoorlijk groot. Dat je veel zweefalgen hebt kan ook met de plaatsing van de bak te maken hebben. Als het zonlicht er direct op staat heb je daar meer kans op. Verder is het belangrijk dat je een bak hebt met voldoende filtering. ik heb zelf een 200l bak met 2 interne Fluval U4 filters en een overhead sump, dus 3 filters in totaal ( link onderin mijn handtekening). Daarnaast doe ik iedere 3 dagen een 60% waterwissel. Ik voeg geen CO2 toe. Ik zal hieronder een linkje zetten naar een artikel over de Stikstofcyclus, dan zal veel je duidelijk worden. Ik heb wel planten in mijn bak, Javavaren, Vallisneria en Pogestemon Stellatus Octopus, en tot voor kort een grote bos Elodea densa ( Waterpest) die alle overtollige Nitraat opnam. maar die nam teveel ruimte in dus die heb ik maar ergens anders neergezet. Die mag straks de vijver in.

 
Bedankt voor de reacties! Veel waterwissels verder staat de bak er weer florissant bij.
De nieuwe 180 L. Bak staat ook in te draaien,dus binnenkort mag iedereen verhuizen!
Het filter was overigens ruim 500 l/h. Dat had ik niet goed gezien.
 

Bijlagen

  • 20210414_141102.jpg
    20210414_141102.jpg
    185.6 KB · Weergaven: 102
  • 20210419_164450.jpg
    20210419_164450.jpg
    482.1 KB · Weergaven: 96
  • 20210414_141102.jpg
    20210414_141102.jpg
    185.6 KB · Weergaven: 104
Fijn dat de vissen meer ruimte krijgen
Zelf zou ik voor een degelijke buitenfilter gaan want sluiers vervuilen nu eenmaal veel
Indraaien is zeker een must en altijd nodig
Voeg vooral veel zuurstofplanten toe
En elke week flinke waterwissel is fijn
27 graden vinden ze niet fijn hoor zelfhou ik mijn oranda vissen op 20 graden ik vind de constante temperatuur belangrijk
En natuurlijk veel plezier met de vissen
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan