Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Omdat ik al een tijdje last heb van baardalg en het niet 100% weg krijg zat ik te denken om enkele garnalen toe te voegen.
Het is de bedoeling dat deze me gaan helpen bij het bijhouden van de alg waardoor het hopelijk verdwijnt of beperkt blijft.
Ik moet ik elke week gewoon het hele aquarium onder handen nemen en ik krijg het niet voor elkaar om alles weg te krijgen.
Heb echt al van alles geprobeerd maar het blijft terugkomen.
En na 2 maanden word het me wat teveel.
Nu was mijn vraag welke garnaal zou deze kunnen helpen verminderen ?
Want heb nu alles al geprobeerd alleen ik heb het idee dat er teveel alg blijft zitten omdat ik niet alles kan verwijderen.
Volgens mij de Japonica maar die zal niet alles wegvreten denk ik.
Meestal is die alg een tekort.
Heb je al een topic geopend hiervoor (ik dacht het wel namelijk)??
Nee, heb nog geen topic hierover.
Heb wel ooit ergens gereageerd erover.
Heb al geprobeerd mijn Co2 te verhogen ( veel hoger kan ik niet vanwege de vissen)
Mijn nitro/fosfo dosering al verhoogd ( sinds dit heb ik er meer last van dus een tekort zal het niet zijn)
Verlichting verlaagd.
Ik dacht zelf aan het onvoldoende kunnen verwijderen van de alg die er nu zit waardoor ik hem niet onder controle krijg.
Zodoende dat ik iets zoek wat me een beetje helpt door wat alg mee weg te eten.
Japonica's eten best veel alg. Had ook best wat alg net onder mijn uitstroom van mijn filter ( intern ) dus waar de stroming niet zo best is. Nou ze hadden het binnen twee dagen opgepeuzeld. Je moet natuurlijk wel een groepje nemen 🙂
Verlichting van 2x45W (Juwel Color en Nature) staat nu van 13.00 tot 22.00 (heb hem op 8 uur gehad maar dit leken de planten niet echt prettig te vinden.)
Ph 7
Kh 8
No2 0
Nh3/4 0
Po4 1
No3 15
Heb de Po4/No3 op 2/20 gehad maar dit deed de baardalg ten goed en deze werd erger toen.
Op dit moment heb ik hem redelijk onder controle alleen krijg ik niet alles verwijderd.
Het is dus geen plaag het is meer dat ik het jammer vind om te zien.
Zeker op de Echinodorus is het niet echt een knap gezicht.
Ps. in mijn Rio topic heb ik pas een recente foto van de bak toegevoegd.
Ik denk niet dat de baardalg daar harder van ging groeien want algen hebben erg weinig voeding nodig.
De verlichting en deze waarden lijken voldoende.
Is de stroming wel goed door de hele bak??
Gebruik je kleibolletjes in de bodem??
Ik zou de bealgde bladeren gewoon verwijderen en kijken of de nieuwe wel algvrij blijven.
Zal de foto even bekijken.