Wat is er nieuw

Hulp bij beoordeling visbestand

Dirk

Member
Lid geworden
12 januari 2025
Leeftijd
41
We hebben de laatste tijd zo nu en dan een dode vis in de bak en we begrijpen niet helemaal goed hoe dit komt.
Daarom ben ik erg benieuwd naar wat constructieve feedback op onze samenstelling:
- 2 Guppen (m/v)
- 3 zebra/tijger danio's
- 3 koperzalmen
- 11 kardinaal tetra's
- 2 pandamolly's (m/w)
- 1 koimolly (v)
- 1 dalmatiermolly (v)
- 2 ballonmolly's (m/v)
- 1 dwerggourami (v)
- 2 zwaarddragers (m/v)
- 5 kuhli's
- 2 mickey mouse platy's
- 2 algeneters
- 4 japonica garnalen
We hebben een 200 liter bak en proberen obv advies speciaalzaak en informatie van internet de juiste keuzes te maken.
Echter is ons al overkomen dat we een paartje kersenbuiken waren geadviseerd (lees niet afgeraden door) en dit ging binnen een aantal dagen al mis.
We zijn begonnen met meerdere guppen en hiervan is het gros dood (2 gepakt door de kersenbuik).
Nu is er recent een ballonmolly en een dwerggourami ter zielen gegaan en deze vissen zwommen echt relaxed door de bak.

Enige twijfel heb ik bij de danio's en koperzalmen. Deze zijn er als laatste bijgekomen en zijn erg energiek, lijken ook achter elkaar aan te gaan.
Behalve deze 2 soorten lijken de overige wel vrij ontspannen en goed met elkaar te mixen.
Ik zal vanavond nog een foto van de bak in huidige staat posten en wat de huidige waterwaardes zijn.
Deze zijn wel goed en de vissterfte is ook willekeurig.

Koperzalmpjes hier ook even gehad in een 1m bak.
Die gingen als raketten door de bak en merkte duidelijk dat de rest het er niet mee eens was.
Die vissen er uit gehaald en er was gelijk weer rust

Dat is denk ik een meterbak en je hebt heel veel soorten. Ik zou het aantal terugbrengen en van de scholenvisjes wat meer nemen en dan max 2 soorten.
Ben benieuwd naar een foto.

Dat is denk ik een meterbak en je hebt heel veel soorten. Ik zou het aantal terugbrengen en van de scholenvisjes wat meer nemen en dan max 2 soorten.
Ben benieuwd naar een foto.
Idd een meterbak en qua aantal soorten ben ik het met je eens, idee was wel dat dit wellicht mogelijk zou zijn omdat ze qua soort dicht bij elkaar lagen zoals de molly's.
Guppen zijn we mee begonnen en die zijn we liever kwijt dan rijk. Kuhli's en algeneters trekken hun eigen plan en lijken het goed te doen.

Ja ik moet zeggen ik was snel klaar met levendbarenden want ik zag teveel jongen. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Dwerggourami s zijn vaak de klos door het Iridovirus.

Een foto van hoe de bak er nu bij staat.

Bijlagen

• IMG_9412.jpeg
    IMG_9412.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 22
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar je hebt veel soorten die graag in een school zwemmen, maar van elke soort heb je er te weinig om het een school te noemen. Wellicht dat dat stress oplevert en daarmee een verminderde weerstand?

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar je hebt veel soorten die graag in een school zwemmen, maar van elke soort heb je er te weinig om het een school te noemen. Wellicht dat dat stress oplevert en daarmee een verminderde weerstand?
Ik heb er ook niet veel verstand van en het vissenbestand is vooral tot stand gekomen door advies vanuit de speciaalzaken en het beginnend enthousiasme van vrouw en kind.
Vaak las ik op internet over een school van minimaal 6 vissen en dan kwamen ze met een paartje of een trio vissen thuis op advies van de winkel.
Inmiddels is het even zoals het is en kijken we aan wat er gaat gebeuren de komende tijd, sowieso komt er niets meer bij.

Ik ben het eens met je opmerking maar nog steeds blijft het dan nog een beetje gissen wat ik nu moet doen.
Voor nu gaat het me er vooral om of er echte mismatches in de bak zitten waar ik direct op in zou kunnen grijpen.
Vooralsnog lijken dit vooral de koperzalmen te zijn.

Wat zijn de waterwaarden (NO2 en ammoniak) en wat is je regime om het filter schoon te maken? Zijn alle waterwaarden overeenkomstig? En dan niet op de rand van hun gewenste waterwaarden maar mooi in het midden.

Vaak las ik op internet over een school van minimaal 6 vissen en dan kwamen ze met een paartje of een trio vissen thuis op advies van de winkel.
Echte scholenvisjes kun je inderdaad het beste houden met 6 en dan heb ik het over bv tetra s of barbelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan