Hulp bij conditioneren water, Ph/GH/KH.


P

pjaleeuwen

Guest
Hallo,

Ik heb recentelijk mijn eerste aquarium opgetuigd. De bak bevat 60 liter water.
Voor nu gebruik ik tap-water voor het aquarium, met een toevoeging van AquaSafe van Tetra en 1ml EasyCarbo per dag.
De waterwaarden van het aquarium zijn momenteel:

Ph 8.0-8.5 dH
Kh 7.0 dH
Gh 5 dH
25 graden celcius.

Nu lees ik dat de vissen die er leven graag een Ph van 6.5-7 dH zien. De vissen die er leven zijn:
13x Vijfband barbeel
4x Corydora *something*
2x Amano shrimp

Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Het liefst wil ik het 'oprecht' doen zonder chemisch flesje, ik krijg een slecht onderbuik gevoel van het toevoegen van al die chemische vloeistoffen. En bij voorkeur zie ik natuurlijk een stabiel effect op de waterwaarden.

Eerder heb ik ge-experimenteerd met els appels en het toevoegen van aquariumhout, dat heeft het water niet aantrekkelijker gemaakt volgens de metingen.

Kan iemand me daarbij helpen? Wat zijn mijn opties?

vrvWm6K.jpg


Alvast bedankt,

Patrick
 

Bijlagen

  • aPx113L.jpg
    aPx113L.jpg
    129.3 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou eens kunnen beginnen met het toevoegen van turf.

Als dit onvoldoende helpt kan je met osmose water je waarden omlaag brengen, en dan zal icm turf je PH ook gaan zakken.

Als je CO2 gas toevoegt voor plantenbemesting, dan is het neveneffect dat het je PH ook omlaag brengt.
 
Turf inderdaad, geeft wel (aardig wat) verkleuring.
anders osmose of regenwater (deze laatste altijd 24uur filteren over kool)

als de Ph echt 8,5 is, vind ik dat vrij hoog.
Ph van 8 is nog wel te doen m.i.
 
Kijk ook eens op de website van je waterleverancier om je eigen meting te controleren.
 
Ik kan je zo wel zeggen dat je meting niet klopt of dat de waarde die je hebt opgeschreven niet klopt. De KH is in je waardes hoger dan je GH???? Dat is bijna niet mogelijk. Wat heb je gemeten? Je kraanwater of je aquariumwater?
 
Ik kan je zo wel zeggen dat je meting niet klopt of dat de waarde die je hebt opgeschreven niet klopt. De KH is in je waardes hoger dan je GH???? Dat is bijna niet mogelijk. Wat heb je gemeten? Je kraanwater of je aquariumwater?

KH kan hoger zijn dan de GH.
Staat zelfs op jou site.
https://www.aquainfo.nl/de-kh-en-de-gh/

Er kan een water ontharder zijn geinstalleerd. Dan meet je ook zulke waardes.
 
@biljoenblik Vandaar ook mijn opmerking dat het bijna niet mogelijk is....alleen als er aan het water is gesleuteld. Meestal zijn de waterwaardes direct uit de kraan dan ook anders dan als het al even in het aquarium zit.
 
"Voor nu gebruik ik tap-water voor het aquarium, met een toevoeging van AquaSafe van Tetra en 1ml EasyCarbo per dag.". Verder doe ik er niks mee. Gemeten is het aquariumwater met een tetra water test set.
Volgens BrabantWater Tilburg leveren ze:

Totale hardheid (dH)

7,67
Zuurgraad (pH)
8,14

Dit schommelt af en toe richting de 8.5, soms ook richting de 7.5, misschien dat dat door de manier van testen komt?

Ik zal turf is youtuben om mee te beginnen. Bedankt!
 
Hallo! Ik heb nu Turf granulaat in het aquarium. Twee zakjes van ieder ongeveer een handje vol granulaat in een bak voor 60liter. Één zit in de filter, en een ander drijft in de bak rond (met de gedachte het te kickstarten). Ik meet elke dag waterwaarden en het lijkt er op dat GH over de afgelopen 4 dagen is gezakt van 7 naar 5. Weet iemand wanneer ik een lagere Ph kan verwachten? Is dat dagen, weken, maanden?
 

Terug
Bovenaan