Wat is er nieuw

hulp bij de inrichtin en opstart van mijn 400l bakje

  • Onderwerp starter Onderwerp starter matthi
  • Startdatum Startdatum
M

matthi

Guest
Hallo, na eventjes droog te staan qua aquariums in huis heeft de kriebel toegeslaan.
ik heb momenteel een lege 400l bak in huis en ik heb altijd de typische gezelschap bakken gehad. nu wil ik iets anders met name dwergcichliden. nu had ik graag wat meer info gehad dan hetgeen ik krijg in de winkel, die praten meestal naar jouw mond en hun verkoop.
mijn contrete vragen:
hoe richt ik mijn bak in voor deze bewonders?
hoe moeten de waterwaarden zijn?
licht en temp?
welke soorten en hoeveel? ( rekening houdende dat ik geen ervaring heb met dwergcichliden )
kunnen er andere vissen bij? ik had gedacht aan L144 longfin en japonica garnalen?
is de binnenfilter goed genoeg of schakel ik beter over naar buitenfilters?

mocht ik nog iets vergeten zijn mogen jullie mij altijd helpen.
Ik hoop hier slimmer uit te worden.
groetjes matthi
 
Wat bedoel je precies met dwergcichliden? Zuid-Amerikaantjes; Apistogramma enzo?

Inderdaad kun je leuk bladeren door de foto albums, zoek naar topics van ZA bakken.

Inrichting:
veel (wortel)hout
weinig planten, (Echinodorus, Hydrocleys nymphoides bv)
weinig licht
zandbodem (dacht ik)
niet te veel stroming en geen zware bezetting, dus binnenfilter zou moeten volstaan
zacht, zuur, donker gekleurd water (evt filteren over turf, dat is dan weer lastiger met een binnenfilter)

Vissen:
Bv bijlzalmen, zalmpjes, Apistogramma, Corydoras, Loricaria, kleine "pleco's".



(Japonica's komen uit Azie, die hebben dus niet veel te zoeken in een ZA bak)
 
ok dit is dus helemaal anders dan wat ze in de winkels zeggen, volgens hen moest ik inrichten met stenen, veel stenen en niks anders dan stenen.
 
Als je hier wat langer op het forum meeloopt dan kom je er wel achter dat de winkels soms totaal verkeerde info geven.
Op de goede na dan dus.
 
Even niet voor het een of het ander, maar er wordt nogal snel geoordeeld...

Gaat het wel om Zuid-Amerikaanse dwergcichliden? Daarop is geen ondubbelzinnig antwoord gegeven.
Als het namelijk om Mbuna cichliden gaat (en gezien de afmetingen van vele daarvan zou je dat nog als 'dwerg'cichliden kunnen zien) heeft de winkel VOLKOMEN GELIJK.

Dus, matthi: om welke cichliden gaat het precies?

~ Ivo
 
Matthi, zoek inderdaad eerst even uit wat voor cichliden je het nu over hebt.

Kijk hier eens: http://www.verduijncichlids.com/aquariumvissen/
En dan bij malawi, tanganyika en zuid-amerika.

Kom je bij malawi of tanganyika uit, dan is de inrichting inderdaad stenen, stenen, zand, en nog meer stenen. Maar dan kun je er ook ALLEEN malawi danwel tanganyika cichliden in doen, zeker geen garnalen (=lunch) of zuid amerikaanse visen want die houden van zacht zuur water, en de afrikaanse riftmeren zijn juist hard en basisch. Plus deze afrikanen zijn veel te agressief voor een combi met de meeste andere vissen.
 
even op de website gesurft en mijn voorkeur gaat gelijk uit naar de Pelvicachromis soorten. Onder het tabblad west Afrika. Maar ik heb totaal geen verstand van houden van cichilden en wil me goed informeren voor ik er aan begin. maar ik had mijn bak wel graag uitgevoerd in stenen en nog es stenen met vissen om en bij de 10 cm aangezien mijn bak maar 400l is wil ik niet overdrijven in de grootte van vissen. maar wat raden jullie aan?
 
Pelvicachromis zijn prachtige soorten, Zelf heb ik ze niet gehad maar heb er wel eens aangedacht.

Pelvicachromis pulcher is de meest gehouden in die soort ook wel kersenbuik genoemd. Deze kweken dus ook als konijnen en je ziet ze vrijwel in elke winkel zitten. Er zijn nog veel meer Pelvicachromis soorten enkel moet je dan van je stenen bak idee of stappen anders is Malawi of Tangayika toch jou beste optie


Pelvicachromis soorten zitten toch liefst in bak met planten,hout en stenen zover ik weet
 
Bij een echte stenenbak komen drie idee�n op:
- Tanganyika
- Malawi
- Midden-Amerika

Voorbeeld van de eerste twee: http://backtonature.se.preview.binero.s ... ocky_1.jpg
Voorbeeld Midden-Amerika: http://backtonature.se.preview.binero.s ... arica1.jpg

Voordeel van alledrie is: NL kraanwater is prima hiervoor, veel beter dan dat het voor West-Afrikanen of Zuid-Amerikanen geschikt is.

Aan de andere kant, hier een voorbeeld West-Afrikaanse bak (Pelvicachromis is West-Afrikaans) met toch ook redelijk wat steen: http://www.nvcweb.nl/sites/default/file ... k=kzjLeaMm

Wat zijn eigenlijk de afmetingen (lengte*diepte*hoogte) van je aquarium?

~ Ivo
 
110 lang 50 hoog en 50 in het midden en 35 op de zijkanten, tis ene me een ronde voorruit
 
Huh? Dat is toch geen 400 liter? Eerder iets van 250 liter max?
 
eeuuuhhh precies wel ja, eventjes zelf berekend en tzal indd ne 250 liter zijn. ze hadde mij dat zo gezegd en ik ben er precies een beetje na�ef ingelopen. maar ja tis nu zo en 250 liter is ook al iets. :-(
 
ik heb ondertussen het papier van de winkel gevonden en daar staat op 120*55*60 dan kom ik op 396l de vorige maten waren gemeten met de hand, dan kan ik er een beetje naast zitten, maar aangezien ik met een ronde ruit zit zal het geen 400l zijn maar minder, maar toch niet minder tevreden
 
Welk merk en model heb je precies? Juwel vision 260?
 
het enigste wat er op vind is aquapro image
 
Ik denk dat je bak wel vergelijkbaar is met de juwel vision 260, die heet niet voor niets 260 daar zit 260 liter (bruto) in. Ik zou daar maar mee rekenen als inhoud.

Daar kan prima een koppel Pelvicachromis in. Ik durf niet te zeggen of er 2 koppels in kunnen, dat zal ook wel van de soort(en) afhangen.
 
Ik denk dat we vooral niet van een afstand moeten oordelen over een bak die we zelf niet zien...
en al helemaal niet als een Juwel Vision 260 toch echt een behoorlijk afwijkende diepte en hoogte lijkt te hebben (diepte 46cm, 64cm totale hioogte) als wat matthi hier aangeeft...

@Matthi: foto maken een optie?
- de 5cm, is dat op het diepste punt van de bak? wat is de diepte bij de zijruiten?
- 60 hoog, is dat de totale bak? of tot waar je hem mag vullen?

~ Ivo
 
kzal binnenkort een fotoke posten, ben begonnen met vullen, momenteel 25kg zand en 36 kg lavastenen. en nu hopen dat het mooi uitkomt
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan