Hulp bij de keuze voor plantenbemesting.


Hans Maks

Well-known member
Lid geworden
13 december 2018
Berichten
230
Leeftijd
71
Locatie
Westerbork
Mijn bak draai nu 4 maanden. Ik heb een maand voor de CO2 een eihem 4 toe gevoegd. Als alles goed draai kan de Juwer filter Bioflow M weg. Ik doceer de plantjes met EasyCarbo en Profito volgens de gebruiksaanwijzingen. Ik wissel elke week minimaal 50 van de 200 liter. Maar... ik vind dat sommige planten het niet erg goed doen. Ik had gekeken naar de Estimative Index maar voor mij is het ondoenlijk met poeders en e.d. in de weer te zijn. Ik zie ook op de water wisselingen van min. 100 liter elke week. Wat kunnen jullie mij adviseren?

Juwel Rio 240.
Licht T5 led. day/nature
Hp 6,97
Kh 8
GH: 7
No3: 18
No2: 0
Cl: 0
CO2 23 Mg/l
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens een heel oud ( maar nog steeds erg goed werkend ) heel eenvoudig recept kunnen proberen.
1) Koop Dupla plant ( tabletten) en voeg bij waterwissel steeds 1 tablet voor 30 liter toe. NIET meer.
2) voeg daarna elke dag 3 DRUPPELS Duplaplant24 toe, NIET meer.
3) Waterwissel beperken tot 1 x per maand 50%. Voeg hieraan Sera Aquatan waterbereider toe.Tussen door alleen verdampt water bijvullen.
4) Zorg voor 2 (buiten) filters en wissel het schoonmaken van beide steeds af, zodat elke filter 2 maanden draait en dan wordt schoongemaakt.
5) Zorg ervoor dat je voldoende licht hebt boven je bak, 1 TL is erg weinig....3 is beter i.v.m lumenstroom ( = groeilicht voor planten)
6) zorg ervoor dat minimaal 9 uur per dag ALLE lampen aan zijn, en dan mag er voor en na die periode gerust nog een uur of 2 1 of 2 lampen branden.
7) Gebruik, reflectors en als het even kan, GEEN dekruiten.

Dit recept werkt al decennia lang bij heel wat aquarianen....! Let wel, dit is geen wet van Meden en Perzen, en je hoeft niks.
 
Ik doceer de plantjes

En? Zijn het goede leerlingen?
:br::D:sorry:

Maar nu terug ernstig:

met EasyCarbo en Profito volgens de gebruiksaanwijzingen.

Je doseert nu eigenlijk enkel micro-elementen (ijzer en wat sporen) door de Profito (en een klein beetje kalium).
De easycarbo is eigenlijk een vloeibare "koolstofbron".
Maar je voegt dus geen macro-elementen (fosfaat, kalium, nitraat) toe waardoor het logisch is dat je planten niet echt goed groeien.

Ik zou dus eerst beginnen met fosfaat en nitraat (alhoewel NO3 nu op 18 staat, wat niet perse te weinig is) toe te voegen. Dat kan via poeders maar dat kan ook met ready made voeding van merk X of Y.
Poeders zijn doorgaans wel een pak voordeliger maar de keuze is aan jou natuurlijk.

En EI methode is geen must hé, het principe bij EI is dat je alles in overvloed doseert en dat je oplopende waardes vermijdt door wekelijks 50% te wisselen.
Maar er zijn tal van bemestingsschema's en één en ander hangt ook af van je plantenbestand en je visbestand natuurlijk dus misschien kan je daar wat meer info over geven.
Een overzichtsfoto en wat details van de planten is ook altijd handig als referentie. (Niet alle planten zijn namelijk even blij met easy carbo!)
;)

Hp 6,97
Kh 8
GH: 7
No3: 18
No2: 0
Cl: 0
CO2 23 Mg/l

Met wat heb je precies gemeten? Druppeltests of teststrips?
En op welk moment? (Voor of na de waterwissel)
Heb je een idee van de PO4?


Dus je voegt ook echte co2, via een drukfles, toe? Hoe kom je precies aan die waarde?
 
Laatst bewerkt:
Taal is best lastig na een herseninfarct hoor. Haha.

Ik heb een goede PH meter en druppels voor de Kh de andere water waarden uit strippen.
Ik heb een CO2 fles met inline diffusor.
Als ik kijk op de tabellen bij ph7 en KG 8, komt ik op 23 Mg/l. De bol is groen.
upload_2019-5-27_9-1-41.jpeg
 
Ja ik heb een meterbak en destijds werd mij ook gezegd dat een 1.20 moet kunnen maar goed soms zijn de meningen verdeeld.
 
Dat kan. Ik kan de drijfplantjes niet in de bak houden, ze doen het slecht.
 
De bak is 50 cm hoog maar de effectieve waterhoogte is minder toch zeker niet meer als 45 cm.
En dat is voor een volwassen maanvis wat aan de lage kant.
 
De bodem moet er inderdaad nog af en dan is het wat krap inderdaad. Maar goed er zijn er volgens mij genoeg die het wel hebben maar ideaal is het niet.
 
De bak is 50 cm hoog maar de effectieve waterhoogte is minder toch zeker niet meer als 45 cm.
En dat is voor een volwassen maanvis wat aan de lage kant.
Dank voor het bericht. Ik snap het, maar ik zijn jong.
 
Ik zei het al, taal is best lastig na een herseninfarct.
 
Ik zei het al, taal is best lastig na een herseninfarct.
Helemaal niet erg. eigenlijk vond ik het een mooie, in ieder geval duidelijke zin. Ik kon het alleen niet laten... Bovendien is mijn taal kennis en schrijfwijze ook niet altijd goed.
Hopelijk gaat het weer helemaal goed met je Hans?
 
Ja hoor, in heb geen keus. Alleen mijn gevoel voor taal en getallen is soms lastig. Haha.
 
Wat is er met de maanvissen?
buiten de hoogte is het advies om 50L te hebben met maanvissen.
ik tel er op jouw foto 6 in een bak die bruto 240L is

de groene tester mag iets lichter nog van kleur (uitgaande van 20mg/L vloeistof)
maar denk eerder dat je blok hout de stroming met voedingstoffen stremt waardoor je dit "probleem" krijgt.

je waardes lijken allemaal wel okee
 
buiten de hoogte is het advies om 50L te hebben met maanvissen.
ik tel er op jouw foto 6 in een bak die bruto 240L is

de groene tester mag iets lichter nog van kleur (uitgaande van 20mg/L vloeistof)
maar denk eerder dat je blok hout de stroming met voedingstoffen stremt waardoor je dit "probleem" krijgt.

je waardes lijken allemaal wel okee

Dank voor de tips. Het hout is gezichtbedrog, de stroming is ok. De netto hoogte is 50 cm. De rio240 is 55 hoog. De 50 liter per vis heb ik niet aankomen gezien. Ze zijn jong . Ik wilde er maar 4 naar gekeken andere berichten op het forum en op internet wat ik op 6. 4 is ook niet lekker, ik lees 5 of 6 op internet. Kan ze niet weg sturen dus.
 
Je zou eens een heel oud ( maar nog steeds erg goed werkend ) heel eenvoudig recept kunnen proberen.
1) Koop Dupla plant ( tabletten) en voeg bij waterwissel steeds 1 tablet voor 30 liter toe. NIET meer.
2) voeg daarna elke dag 3 DRUPPELS Duplaplant24 toe, NIET meer.
3) Waterwissel beperken tot 1 x per maand 50%. Voeg hieraan Sera Aquatan waterbereider toe.Tussen door alleen verdampt water bijvullen.
4) Zorg voor 2 (buiten) filters en wissel het schoonmaken van beide steeds af, zodat elke filter 2 maanden draait en dan wordt schoongemaakt.
5) Zorg ervoor dat je voldoende licht hebt boven je bak, 1 TL is erg weinig....3 is beter i.v.m lumenstroom ( = groeilicht voor planten)
6) zorg ervoor dat minimaal 9 uur per dag ALLE lampen aan zijn, en dan mag er voor en na die periode gerust nog een uur of 2 1 of 2 lampen branden.
7) Gebruik, reflectors en als het even kan, GEEN dekruiten.

Dit recept werkt al decennia lang bij heel wat aquarianen....! Let wel, dit is geen wet van Meden en Perzen, en je hoeft niks.

Dank voor de tips. Ik zal zoeken naar een andere manier om te besmesten ipv deze. Er 2 T5 lichten
 
Dank voor de tips. Het hout is gezichtbedrog, de stroming is ok. De netto hoogte is 50 cm. De rio240 is 55 hoog. De 50 liter per vis heb ik niet aankomen gezien. Ze zijn jong . Ik wilde er maar 4 naar gekeken andere berichten op het forum en op internet wat ik op 6. 4 is ook niet lekker, ik lees 5 of 6 op internet. Kan ze niet weg sturen dus.
5 word vaak aangeraden als minimale school voor maanvissen.
Maar heb je de stroming ooit al eens getest dan?
Lijkt er flink op dat je planten in de luwte staan van je hout
 
Ik heb al een keer de stroming gekeken met voer en alle planten bewegen, op naast het hout. De aanzuigbuis van het externe filter staat er pal naast. Het buiten filter deze week schoon gemaakt. Ik wil nog 4 weken en dat de interne filter er uitslopen. Na deze weken dan ik het pas goed zien hoe de stroming is. Ik denk dat ik dan de spray-bar naar de andere kant monteer.
 
Misschien is je stroming en voeding wel op orde, maar is er te weinig licht van de Juwel led verlichting?

Welke planten groeien niet goed, zijn dat toevallig diegene die wat meer licht vragen?
 
Kan kan, ik had van die schermen over de T5 lampen en 10 uur aan, die wat ik na een aanval van alg, omdat ik de CO2 niet op orde kreeg, weer weg gedaan. Inmiddels alles week onder de knie. Alle draad alg in nu verwijderd en bijna alles weer weg. Ik heb i.p.v. de profito een ander vloeibaar meststof besteld. Ik denk dat in de schermen er weer in inzet. En het licht per week een 1/4 uur extra aanzet. Kijken was er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, T5. Heb ik dat geschreven, knippen en plakken dus :oops:
 
Oké, dat zou wel voldoende moeten zijn voor een gemiddelde bak, ik zie dat die buizen 54 watt per stuk zijn.

Zelf heb ik slechts 2 x 21 watt T5 op 190 liter water en dat gaat ook goed met medium planten.

Ik mis wel een fosfaat waarde in je waterwaardes, weet je die toevallig ook?
 

Terug
Bovenaan