Wat is er nieuw

Hulp bij het kiezen van filtermateriaal geïntegreerde binnenpomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter James Boersema
  • Startdatum Startdatum
J

James Boersema

Guest
Hallo, ik heb net een nieuw aquarium met een geïntegreerde binnenpomp gekocht, alleen is het mij nog een beetje onduidelijk wat voor soort filtermateriaal ik het beste kan kopen. Het liefste wil ik dat het biologisch, mechanisch maar ook chemisch het water reinigt. Zouden jullie mij kunnen helpen hiermee? Het aquarium is in totaal 90x45x50 groot. De bak waar de filters in komen te zitten is 33x9x39. (LxBxH)

Bij voorbaat dank.
James

filter4.jpg
filter3.jpg
filter2.jpg
filter1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het glas naast de pompkamer open aan de onderzijde?

Zo te zien zit er ook enkel aan het oppervlak toevoeropeningen van water naar het filtermateriaal en is niet zo heel handig.
Is geen antwoord op je vraag maar volgens mij kan je beter een buitenfilter nemen.

Snel aangepast... 😉

Lijkt erop van niet maar ben benieuwd idd.
Zo te zien zit er ook enkel aan het oppervlak toevoeropeningen van water naar het filtermateriaal en is niet zo heel handig.
Is geen antwoord op je vraag maar volgens mij kan je beter een buitenfilter nemen.
Het is wel open, alleen de opening loopt alleen naar de filterkamer. Het lijkt erop alsof het water vanaf boven naar binnen zou moeten komen alleen is het mij onduidelijk hoe. Het enige wat ik erbij kreeg was de pomp die het water weer terug de bak in gooit vanaf boven. (zie eerste foto rechts bovenin)

Dan zou ik van onder naar boven:
-siporax/biohome oid doen
-sponsen
-witte watten

En heel het chemische verhaal achterwege laten

Dan zou ik van onder naar boven:
-siporax/biohome oid doen
-sponsen
-witte watten

En heel het chemische verhaal achterwege laten
Okay, niet zo fan van de chemische filtering dus? Raad je nog bepaalde merken/sites aan?

Snel aangepast... 😉
Ik had de bak ook vooral aangeschaft voor de afmeting, de geintegreerde pomp leek me een leuke bijkomstigheid die handig/goed zou kunnen zijn. Zijn er merken die je aanraadt?

Naja chemisch voegt geen waarde toe in mijn optiek
Actieve kool uitgezonderd na medicatie.

De opbouw van
Ik had de bak ook vooral aangeschaft voor de afmeting, de geintegreerde pomp leek me een leuke bijkomstigheid die handig/goed zou kunnen zijn. Zijn er merken die je aanraadt?

Eigenlijk is het zonde om niet te gebruiken anders is de ruimte nutteloos.
Aan de andere kant lijkt het me lastig om daar op een handige manier filtermateriaal in te doen dat ook weer makkelijk uit te halen is voor onderhoud bv.

Wat betreft buitenfilters ben ik zelf wel fan van Eheim en voor jouw formaat bak zou ik een filter nemen die bruto zo een liter of 600 rond kan pompen.
Is ook een beetje afhankelijk van wat je plannen voor bewoners zijn..

De opbouw van

Eigenlijk is het zonde om niet te gebruiken anders is de ruimte nutteloos.
Aan de andere kant lijkt het me lastig om daar op een handige manier filtermateriaal in te doen dat ook weer makkelijk uit te halen is voor onderhoud bv.

Wat betreft buitenfilters ben ik zelf wel fan van Eheim en voor jouw formaat bak zou ik een filter nemen die bruto zo een liter of 600 rond kan pompen.
Is ook een beetje afhankelijk van wat je plannen voor bewoners zijn..
Daar zit ik inderdaad ook een beetje mee, het is zonde van de ruimte maar als het niet optimaal werkt voor zo'n bak wil het liever gelijk goed aanpakken.
Ik wil het qua bewoners eerst simpel houden. Ik heb nu een shubunkin die al 15cm is en maar door blijft groeien, die moet nog een maatje krijgen omdat een andere net overleden is. Verder heb ik nog een Melanistius en een paar Siamensis. Ik zou het natuurlijk wel eerst kunnen proberen om de geintegreerde pomp te gebruiken, werkt dit niet zoals het zou moeten kan ik altijd nog een buitenfilter halen.

Volgens wordt deze filter ook wel een belgoloog ( belgisch bioloog) genoemd.

De opbouw van tuinkabouter is correct. Het zou wel beter zijn als er onderop een roostertje zou liggen. Zodat het water onder het roostertje naar de pompkamer kan lopen. Zo wordt de volle breedte gebruikt.

Siporax onderop hoef je eigenlijk niets aan te doen. Blijft heel lang goed. Daarboven een strip blauw schuim. Dit schuim kun je paar keer per jaar uitspoelen.
Bovenop de blauwe filter, plaats je witte watten. Deze vervang je als ze erg vies zijn.
Je kunt ipv watten ook fijner schuim nemen. Dit verstopt minder snel en kun je ook uitspoelen.

Op zich werkt zo'n filter erg goed hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan