Hulp bij het maken van een riparium


M

Matthew86

Guest
Bestekes,

Ik weet niet of het hier op zijn plaats is, maar ik zoek hulp bij het maken van een riparium. Ik heb een aquarium gekocht van 80x80x50 (b x l x h)Deze is open bovenaan. Nu wil ik graag een riparium maken, waar er planten boven de aquariumrand groeien (in het water geplant en de bladeren en/of bloemen (het vrouwtje wil ook wat) boven de aquarium staan.

Waar ik hulp bij nodig heb:

1. Hoe maak ik het beste een "landgedeelte"? Moet niet echt land zijn, maar wel genoeg om eventuele planten in te planten.
2. Welke planten kan ik hiervoor gebruiken? Moerasplanten die ik op de scheiding van water en land plant, of bestaan er echte waterplanten, die toch uit het aquarium kunnen groeien?
3. Plateaus: hoe maak ik deze het beste, om wat te "aquascapen"? Ik lees veel met isolatieplaten, maar dewelke zijn dat, en moeten deze behandeld worden, als deze gewoon dienen om hoogteveschillen te maken?

Alvast bedankt,

Matthew
 
Je kan eventueel met plexiglas een grove opbouw maken voor de terrassen en die later aankleden. Er zijn zowel planten die uit het water groeien als oeverplanten, hangt een beetje van de uiteindelijke opbouw van je scape af. Ga je in het landgedeelte dieren zetten, dan moet je ook met hun wensen rekening houden. Ook je techniek moet je toegankelijk, maar tegelijk effici�nt en verborgen ingebouwen. Kortom, heel veel bezint eer ge begint.
Een hogere vorm van beplanting gaat meestal wel een achterwand nodig hebben ter ondersteuning, hierbij denk ik aan klimopsoorten. Het voordeel is wel dat je ook 'bloempotjes' kan verwerken in die achterwand. Je kan ook eens googelen op hydrophonics+aquarium voor info over dingen uit je aquarium te laten groeien. En ik zou ook eens richting mangroveplanten kijken, die komen in de natuur ook in zo een biotoop voor.
Hoop dat ik je niet heb afgeschrikt, veel succes ermee.
 
Ik zou geen dieren houden op de "oever", het zou echt alleen zijn voor planten
 

Terug
Bovenaan