Wat is er nieuw

Hulp bij nieuw aquarium 150-200cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Beste mensen,

Zoals sommige misschien al weten ben ik druk bezig geweest met een grote L-vorm bak van een pakweg 900-1000L.

Omdat dit er helaas niet inzit en het toch erg blijft kriebelen om groter te gaan dan de Juwel Rio180 die ik nu heb heb ik het volgende bedacht.

Ik ben een beetje aan het kijken naar een bak van tussen de 150 en 200cm.
De bedoeling is om hier een doorkijk malawi biotoop van te maken.

Om te beginnen heb ik gekeken wat ik precies wil.
momenteel zit ik te denken aan een nieuw maatwerk aquarium.
De prijzen die ik op dit moment heb liggen zijn als volgt:
Gewoon glas:
160 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 207,50
180 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 227,50
200 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 247,50
160 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 257,50
180 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 282,50
200 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 309,50

Optic White glas:
160 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 299,50
180 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 329,50
200 x 60 x 50 cm (L x B x H): � 359,50
160 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 419,50
180 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 459,50
200 x 60 x 60 cm (L x B x H): � 502,50
Ik zit met de prijs van de bak een beetje rond de 300 euro max met kleine uitloop.
Zoals het er nu voor staat ga ik voor de 160 of 180x60x50 optic white (mede omdat vriendin lief het er niet mee eens is met de grootte van 200cm..)
Waarschijnlijk word het de 160 vanwege de verlichting.
Prijs voor de 10cm hoger vind ik erg veel verschil.

Wil een metalen frame gaan lassen wat ik half open half dicht maak.
Lichtkap wil ik los erboven hebben en het liefst geen deksel (alleen eventueel afdek plaatje)

Wat filter betreft wil ik gaan voor de JBL christalprofi 1501e greenline (mede omdat ik deze voor het toekomstie aquarium ook 2 stuks op het lijstje had staan)

Visbestand word nog hard over nagedacht in het volgende topic:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1711428

Inrichting is al bekend.
Wil gebruik gaan maken van grote lange opstaande stenen welke ik met middelgrote en kleine stenen opvul.

Verlichting wil ik graag led met zons op en ondergang, helaas heb ik deze nog geen gevonden behalve dan van die dure sets.. (tips hierover zijn zeker welkom).

Ik denk dat ik het voor zover wel allemaal het vermeld.
Tips over alles zijn altijd welkom!

Zodra de Juwel Rio180 weg is kan ik gaan beginnen (mits alles binnen de begroting blijft).

Puur leds voor op en ondergang zijn niet duur hoor. Icm met tc420

Dit is wel zeker dat het er komt?. Zou vervelend voor jezelf zijn om je zelf helemaal happy te maken en dat het uiteindelijk niet komt?. Ik bedoel hoe meer oppervlakte hoe beter uiteraard en waarom Malawi en niet tanganyika meer (is meer variatie te vinden)

Led verlichting hoeft helemaal niet duur te zijn ik heb set gekocht voor 150� met controller bij de Ledkoning deze kun je dus op 5 kanalen instellen met zons op en onder gang etc.

Inrichting kun je Ardenne breuksteen gebruiken word ook bij Midden Amerikaanse gebruikt
Frame kun je inderdaad lassen is maar net wat je handig vind ik heb het van hout en de kosten vallen reuzen mee.

Ja ligt een beetje aan de kosten, Hout of metaal ga ik nog even kijken naar de kosten.
De bak komt er zeker want ik wil gewoon groter dan die meterbak van nu..

Visbestand wil ik graag met veel kleur, ook dit weet ik niet goed waar ik aan moet denken.

Inrichting wil ik gewoon steen en een 3-4 planten om het toch net wat meer aan te kleden.
Wil wel biotoop correct blijven.
Voor zover bij mij bekend was de inrichting die ik wou van het malawi meer.
Het is allemaal een tijdje geleden dat ik me heb ingelezen over chicliden.
Ben op dit moment weer druk op het internet aan het speuren.

Wat led betreft weet ik niet goed wat ik nou eigenlijk allemaal nodig heb.
Even uitgaande van de 160 bak, 1 RGB strip en 2 witte? (aangezien de diepte van de bak 60 gaat worden)

GewoonJoey zei:
Ja ligt een beetje aan de kosten, Hout of metaal ga ik nog even kijken naar de kosten.
De bak komt er zeker want ik wil gewoon groter dan die meterbak van nu..

Visbestand wil ik graag met veel kleur, ook dit weet ik niet goed waar ik aan moet denken.

Inrichting wil ik gewoon steen en een 3-4 planten om het toch net wat meer aan te kleden.
Voor zover bij mij bekend was de inrichting die ik wou van het malawi meer.
Het is allemaal een tijdje geleden dat ik me heb ingelezen over chicliden.
Ben op dit moment weer druk op het internet aan het speuren.

Wat led betreft weet ik niet goed wat ik nou eigenlijk allemaal nodig heb.
Even uitgaande van de 160 bak, 1 RGB strip en 2 witte? (aangezien de diepte van de bak 60 gaat worden)

Verlicht is persoonlijk als je van veel licht houd is dat goed ik zelf zie liever iets minder licht.

Na mijn weten is Malawimeer juist geen planten of echt maar bij een bepaalde soort en tang weet ik zeker dat er wel wat groen in voor komt. Mij persoonlijk lijkt dat ook veel mooier en genoeg vissen met kleur maar buiten vissen heb je ook een garnalen soort,aal soort,krab,meervallen etc veel meer keuze om een leuk bestand samen te stellen of speciaalbak te maken.

GewoonJoey zei:
Dan ga ook maar op zoek naar andere stenen als ardenner breuksteen:

LyMlTIWFKyozcJxT-wuaVLoquqUU3hGQ.jpeg

Heb je meteen eens iets anders als 90% van de Malawi bakken die ik ken 😉 😀

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
GewoonJoey zei:
Dan ga ook maar op zoek naar andere stenen als ardenner breuksteen:

md2xl87CXsAgAOgnIK1RGlfTfDYlGmKF.jpeg

Heb je meteen eens iets anders als 90% van de Malawi bakken die ik ken 😉 😀

~ Ivo

En wie zegt niet dat ook in die meren 'Ardenner breuksteen zit/ligt? ik weet dit nog zo niet 😛 😀
Wie weet is het wel bijna(of helemaal)dezelfde soorten mineralen/stenen die daar en hier zijn.

luc zei:
En wie zegt niet dat ook in die meren 'Ardenner breuksteen zit/ligt? ik weet dit nog zo niet 😛 😀
Mij kennende zul je vast weten dat die ene foto slechts ��n voorbeeld was 😉

Maar soit. Ik heb o.a. met mijn cichlidae.com account toegang tot zeer veel onderwaterbeelden en daartussen heb ik nog nooit gesteente gezien waar de duidelijke nerven inzitten die ardenner breuksteen kenmerken. Ik kan natuurlijk iets hebben gemist. Het hoekige van breuksteen, dat kom ik dan weer wel zeer regelmatig tegen. En bewijzen dat iets niet zo is, kan ik ook niet, want bewijs maar eens dat iets niet zo is (lekker filosofisch). Omdraaien kan ik het wel: ik ben de eerste om toe te geven dat ik ernaast zat als iemand met onderwaterbeelden komt waarop we stenen met nerven zien (die heb ik dan gemist).
En wie weet slaap ik er zelfs beter van, eenmaal ontdekt dat generfde stenen wel passen bij het biotoop ;-)

~ Ivo

PS: wat in ieder geval duidelijk is, is dat ook met andere stenen veel fraais mogelijk is:

qb5aO0AMgm1rQ2lVhfZOhY-cmX70iWJ5.jpeg

Natuurlijk, was ook maar een grapje, ikzelf heb bv. een "Tanganyikabiotoop" proberen na te bootsen met leisteen.
Het is maar wat je wil en graag zien, want wil je een echt biotoop dat heb je een bak met waarschijnlijk veel los zand, 1 steen en als je geluk hebt 1 soort vis.
Ik wil enkel maar zeggen dat..... 😉

Je vergeet het zweefvuil 😉

Het zweefvuil is het toemaatje dat je er zomaar bovenop krijgt. 😀

Even voor de duidelijkheid.
Helemaal biotoop correct word het dan misschien niet (teminste als veel zand en 1 steen biotoop correct is) maar wil wel de juiste materialen gaan gebruiken welke biotoop correct zijn.

Aan welke soort steen moet ik denken?
Wat planten betreft weet ik een beetje wat ik kan gebruiken.

Heb bij ledkoning gekeken en kom uit tussen de 140 en 175 euro voor een setje.
Weet niet of 1 witte 150cm strip genoeg is voor een bak van 160.
Misschien zelfs een 150cm op een 180cm bak waardoor ik een donkere hoek kan creeren.

Ps. Die 2de foto ivo, die vind ik super met die " open grot".
Dit kan ik goed nog eens proberen na te maken.

foto's zijn gewoon achterwanden met enkele echte stenen ervoor en zelfs dat nog niet bij allemaal maar ondanks dat prachtig natuurlijk.

Achterwand gaat hem bij mij niet worden aangezien het een doorkijk bak word.
Ga wel mijn uiterste best doen er iets moois van te maken.

Als mensen me kunnen helpen met een mooie biotoop correcte steen zou fijn zijn.
Ga morgen zelf nog even google na mijn werk.

Dat was me duidelijk maar dacht geef even aan dat die foto's inderdaad prachtig zijn maar zonder zo'n achterwand is het moeilijk na te maken met echte stenen..

Denk dat je niet te moet gaan doen want je zand is natuurlijk ook niet biotoop correct 😉

Komt goed ik hoop jullie te gaan verrassen!

Wat zand en stenen betreft ga ik straks even foto's bekijken van het meer zelf.
Ik kan zo 1,2,3 niks vinden op internet welk zand en welke stenen nou biotoop correct zijn.

Of alles echt biotoop correct word weet ik niet maar ik wil wel echt de materialen gebruiken welke biotoop correct zijn of biotoop correct lijken.

Als je hulp met je kast nodig hebt of ergens niet uit komt. Ik woon vlak bij je

Dat komt wel goed!
Ben zelf hovenier/timmerman en heb een oom wie regelmatig aquarium frames last.

Hier ben ik dus niet zo bang voor.

Mocht ik iets niet weten vraag ik het je gewoon.

Ga morgen kijken bij de aquarium bouwer naar het verschil tussen optic white en normaal glas.
Dit scheelt toch behoorlijk wat.. Als ik de keus tussen het glas heb gemaakt weet ik of ik voor de 180 of 160 bak ga.
Wat ik in beide gevallen wel doe is de verlichting 150 maken waardoor ik bij de 180 een donkere hoek krijg.
Ook wil ik kijken naar de optie open bak. (Weet niet of dit uitmaakt bij een chichliden bak?)

Wanneer ik morgen bij de bouwer ben wil ik deze gelijk bestellen.
Ga morgen de LFS hier bellen deze wil normaal alles wel overnemen.
Als ik daar mijn visbestand kwijt kan zit het zeker weten goed en kan ik de bak leegzetten.
Kan dan de nieuwe bak ook pas goed kwijt.

Morgen ook even overleggen wat ik ga doen, houten of metalen frame.

Zou het liefst mijn ouwe bak vandaag nog leegzetten en gelijk aan de nieuwe beginnen..
Heb alleen het idee dat ik de bak te goedkoop heb staan.. Hebben al 2 belgen gebeld..

oppassen dat je wel de goede glas dikte krijgt
12 mm is wel aan te raden

groet

jaap

Het is een ervaren bouwer dus dat komt wel goed!
Heb een kennis die al zijn bakken daar heeft laten maken en ze bouwen super.

Krijg ook gewoon garantie, dan nemen ze geen risico's met te dun glas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan