Wat is er nieuw

Hulp bij Ph en KH

klinkie

Member
Lid geworden
2 januari 2023
Leeftijd
42
Dag Allemaal,

Mijn Juwel 180L bak draait nu 3 weken in, buiten een verdwaald slakje heb ik voorlopig geen bewoners.
Ik heb gekozen leidingwater te gebruiken zonder toevoeging van producten.
Het enige wat ik doe is Dennerle Basic vloeibare plantenvoeding eraan toevoegen 30 ml per week.
en in mijn grindbodem zitten 4 of 5 rootsticks van Easy-life.

Al vanaf het begin had ik een hoge ph waarde paarse kleur dus 10. terwijl mijn leidingwater Groen gekleurd rond de 7 ph zit.
Ik had dit probleem in mijn aquariumwinkel aangekaart en zij zeiden mij van regenwater ( mits goede filtering) of Osmose water toe te voegen.
Aangezien wij hier goede filters hebben en na een water test de waardes eigenlijk zeer goed waren heb ik besloten om 20 procent regenwater toetevoegen, dit resulteerde in een ph van 8.5.
Heb het een weekje aangezien maar de PH blijft onveranderd. dus gisteren 40 procent regenwater bij gedaan en na 24h indraaien zakt de ph totaal niet .
Hoe komt dit toch maar ? en wat doe ik fout ?
Beetje last van Bruine alg en wat lichte draadalg.
Ik denk eigenlijk helemaal nog niet aan vissen maar na 3 weken verwacht je toch wat een licht positief resultaat.
Voeg ik bv al wat Oak Bark toe ? of iets anders ph verlagend ?

waterwaardes zijn.

Ph = 8.5
Kh = 11
Nitraat en nitriet = 0
Ammoniak = 0
GH = 3
Fosfaat i= 0.1 a 0.2.

Bedankt toppers!

Laatst bewerkt:
Maar wat is nu eigenlijk het probleem?

En waarom wil je een lager pH, is dat voor je aankomende visbestand?

Maar wat is nu eigenlijk het probleem?

En waarom wil je een lager pH, is dat voor je aankomende visbestand?
Hoi Cornelius,

bedankt voor je tijd.
Ja voor mijn visbestand hoort het toch rond de 6.5 te zitten ?
Net zoals mijn Kh waarde.

Ik kan je niet verder helpen wat betreft waterwaarden voor je vissen, daar hebben anderen meer verstand van.

Een pH van 6,5 is niet nodig, je kan gewoon de pH van het kraanwater aanhouden. Maar je hebt een pH van 10 gemeten?! Ik denk dat er iets niet klopt aan de test of de testmethode. Met Nederlands/Belgisch kraanwater + grind + een beetje plantenvoeding is dat onmogelijk.

Waarschijnlijk is er met het water dus niet zoveel aan de hand. Probeer eens een andere test evt. 🙂

Hier is de ph 8 en dat is ook vrij hoog. 10 lijkt me ook niet juist.

Een pH van 6,5 is niet nodig, je kan gewoon de pH van het kraanwater aanhouden. Maar je hebt een pH van 10 gemeten?! Ik denk dat er iets niet klopt aan de test of de testmethode. Met Nederlands/Belgisch kraanwater + grind + een beetje plantenvoeding is dat onmogelijk.

Waarschijnlijk is er met het water dus niet zoveel aan de hand. Probeer eens een andere test evt. 🙂
Hoi Gino,

Heb druppeltest van Colombo en striptest en zeggen alletwee hetzelfde.
Denk toch maar eens met mijn water naar de winkel te gaan .

Merci voor de reactie

Een pH van 8 zou best nog wel eens kunnen.
Als je geen co2 toevoegd en veel licht en planten hebt. Dan gaat het best snel.

Daarnaast is het ook handig om te weten welke waardes er in je kraanwater zitten. En of er verschil zit tussen kraanwater en aquariumwater.
De KH kan ook uit materiaal van de decoratie komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan