Wat is er nieuw

Hulp bij planten in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Matthew86
  • Startdatum Startdatum
M

Matthew86

Guest
Bestekes,

Ik ben nieuw op dit forum, en ik zal mij binnenkort voorstellen + aquarium, maar ik zit nu met een probleem:

Ik heb sinds mijn 16jaar aquariums, en sindsdien probeer ik het met echte planten. Dat is mij nooit gelukt (na 2 weken worden de planten bruin, en verdwijnen ze), met gevolg dat ik nepplanten gebruikte.

Nu heb ik mij een nieuw aquarium gekocht, en wil ik toch echte planten gebruiken. Maar ik zie het weer verkeerd gaan: de planten komen los, de bladeren zijn niet mooi meer, ...

Wat moet ik doen om aan mooie plantjes in mijn aquarium te komen? Ik heb mij laten wijsmaken dat een voedingsbodem "niet moet", dat ik vloeibare co2 moet geven (dat doe ik dan ook doe (carbo green). Qua licht, ben ik niet zeker wat er inzit, misschien dat er hier iets moet veranderen. Maar ik lees dat "plant-lampen" niet echt veel verschil maakt.

Ben ik nu overal zo verkeerd? Zijn degenen die het mij verteld hebben zo verkeerd? Of degene die het op internet geschreven verkeerd? Ik zou nuvtoch wel graag hebben dat het mij eens lukt!!!

Ik hoop dat ik hier eens goede, correcte antwoorden krijg, en dat ik hopelijk deze planten nog kan redden en ze deftig staan, voor mijn vissen (neon tetras en maanvissen) erin komen (binnen 2weken normaal gezien. Dan is hij 5weken ingedraaid).

Mvg

Sletthew86

We hebben wel wat meer info nodig:
- aquarium afmetingen
- verlichting (welke, T5/T8, merk, type, verlichtingsduur)
- waterwaarden (pH, KH, NO3, PO4, Fe)
- voeg je nog iets toe behalve doe carbo?
- wat voor planten heb je?

Heb je misschien een foto van de bak?

~ Ivo

Aquariumafmetingen: 80x80x80 (lxbxh, het is een mooi vierkant!!!)
Verlichting: 8u/dag, t8, het zijn lampen dat er bijzaten: arcadia fresh water, ff14.
Planten: ik heb spijtig genoeg de plakaatjes weggegooid, dus de namen weet ik niet. Er staan 3 soorten in: iets groen met lange stelen en bovenaan een groot ovaal blad, dan een rood plantje dat je in elke winkel kan kopen, en een laag plantje met ovale bladeren, dikke, kleine stelen, redelijk harde bladeren.
Voeding: sera florena (dat heeft de eigenaar van de winkel mij gegeven. Carbo green heb ik zelf gekozen omdat ik op internet er veel goeds over gelezen heb).

De planten hebben altijd voldoende voeding en licht nodig.
Dat wil zeggen nitraat en fosfaat en co2 en plantenvoeding.
Als het kan moet je eens je waarden laten meten zodat er is vast te stellen of je een tekort ergens hebt.
Wat betreft de lampen:
Je kunt heel goed een gewone Philps standaard lamp gebruiken in de kleur 830,840 of 865.
Een speciaal lamp is dus echt niet nodig en soms zijn deze zelfs slechter. Maar dat hangt van de type buis af.

Dus wellicht zou je met het lijstje van Ivo iets meer kunnen laten weten.

Welk lijstje van ivo bedoel je?
Dus als ik mijn water laat testen, en daar iets aan doe, en andere lampen steek, zou het eventueel kunnen beteren?

80cm hoog?? Inclusief meubel of alleen de bak? Als de bak 80cm hoog is zal je nooit genoeg licht krijgen voor de planten.

60cm hoog!!! Mijn excuses...ik zat met die 80'en in mijn hoofd.

Okee, dan is dat igg geen probleem.
Maar (laat) even het water testen en zet de waardes hier neer, daar kunnen we dan verder mee. En een foto zegt ook meer dan 1000 woorden. 😉

Mascha&Ivo zei:
We hebben wel wat meer info nodig:
- aquarium afmetingen
- verlichting (welke, T5/T8, merk, type, verlichtingsduur)
- waterwaarden (pH, KH, NO3, PO4, Fe)
- voeg je nog iets toe behalve doe carbo?
- wat voor planten heb je?

Heb je misschien een foto van de bak?

~ Ivo

Ik bedoelde het lijstje uit deze post.

Mijn water laten testen zal voor zaterdag zijn. Want momenteel is het wat moeilijk met mijn werk.
En juist nog een vraag ivm maanvissen: kunnen maanvissen in mijn bak, en hebben zij veel planten nodig? Want als ik die dieren niet kan geven wat ze nodig hebben, neem ik ze liever niet.

Maanvissen hebben iets langere baantjes nodig dan 80 cm. Dus kan helaas niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan