Hulp bij verlichting

T

Thomas&Denise

Guest
Hallo allen,

Ik heb zoals sommigen van jullie wel weten ongeveer een maand geleden een aquarium overgenomen van een kennis. Inmiddels heb ik er wat plantjes in staan namelijk:

- Valisneria
- eikenbladvaren (waarvan maar 1 stekje nu (na ongeveer anderhalf a twee weken nieuw blad aanmaakt)
- crypto balansae (die op dit moment bar weinig doet.. behoorlijk weggeslijmd)



Nu heb ik even gekeken en heb ik 2 lampen namelijk:

1x Juwel Day
1x Juwel Nature

Ik heb het vermoeden dat deze lampen er al veel te lang in zitten en wil deze dan ook graag vervangen. Op dit moment vind ik echter dat het licht wat te vel is naar mijn zin.

Welke lampen zijn aan te raden? Ik vind het vooral belangrijk dat het er natuurlijk uit ziet en mijn planten het er goed op doen. Uiteraard is het ook fijn als de vissen mooi uitkomen ;)
 
Het zijn T5 lampen en de day zit achter en nature zit voor in de bak.
 
Op zich kunnen T5 lampen net zo lang mee tot ze het niet meer doen.
Je kan bv de nature achter doen en aan de voorkant een colorlamp.
 
ok.. ik dacht altijd dat je ze na een jaar ofzo moest vervangen.. maar dat is dus niet zo?
 
Dat adviseerde ze vroeger met T8 boven plantenbakken maar de huidige lampen zijn stukken beter en zeker T5.
 
ok.. dat is mooi. .dan licht het dus niet aan de verlichting dat de planten het nog niet echt willen doen.
 
Alledrie planten die eerst eens goed moeten aanslaan.

Vallisneria is van bekend dat ze vaak eerst half wegslijmen. Crypto's idem.
Eikenbladvaren groeit eenmaal gesetteld als een gek. Tot het zover is kan het even duren.

Even afwachten. Geen paniek nog :)

~ Ivo
 
In principe niet,kan wel de tijdsduur zijn bv maar ook een gebrek aan andere voeding of een combinatie.
Of idd geduld wat Ivo al zegt ;)
 
ik gebruik de plantenvoeding en aquarcarbo van plantenbemesting.nl.. doorstroming van het aquarium is volgens mij prima.. plantjes die bewegen allemaal lichtelijk en Mascha en Ivo, bedankt voor de geruststelling ;) Hoe lang kan ik ongeveer verwachten dat het zal duren alvorens de planten verder gaan groeien? Op dit moment is vooral alles kapot aan het gaan :p zoals ik al zei begint 1 van mijn eikenbladvarens wel nieuw blad aan te maken, maar de rest doet nog niets.. behalve blad loslaten en bruin worden ;)

Lampen branden overigens 8u p.d.
 
Oh, carbo en Vallisneria is weer niet zo'n handige combi. Doseer in ieder geval de carbo niet in de buurt van de Vallisneria.

Cryptocoryne dat kan echt duren. Zelfs als alleen de wortels nog over zijn kunnen deze nog weer gaan groeien!
 
ok.. thanks voor de tip.. ik doseer de carbo eigenlijk altijd in het ander uiteinde van de bak als waar de vallisneria staat.. dus dat komt goed
 
T5 buizen zijn nog al scherp van licht.
Doe eens drijver in de bak,zal stuk schelen.
En doe halve dosis ,wat je nu doet.
 
ik ga van de week kikkerbeet ophalen bij een forumgenoot hier uit de buurt.. en waarvan een halve dosis? de carbo of de plantenvoeding?
 
Terug
Bovenaan