Wat is er nieuw

hulp bij Zuid-Amerikaans biotoop opstarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joyceke12
  • Startdatum Startdatum
J

Joyceke12

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag weer eens wat aan het rondsnuffelen geweest op het forum. Met name een kijkje genomen bij het fotogedeelte en inrichting/biotopen. Het lijkt me erg mooi om een Zuid-Amerikaanse biotoop te starten. Volgens mij komt er meer bij kijken, dan enkel uit te zoeken welke vissen en welke planten voorkomen in het gebied.
Inmiddels heb ik begrepen dat er ook met veel kienhout gewerkt wordt en dat een zandgrond meestal van toepassing is.

Zijn er nog belangrijke punten waar ik rekening mee moet houden?

Op dit moment bezit ik een aquarium van 80 breed, 30 diep en 40 hoog. Is het �berhaupt mogelijk om hier een biotoop(je) van te maken?

Ik heb 4 corydora's (ZAmerika), 8 neontetra's(ZAmerika), 2 dwerggoeramie's(ZAzie), 5 fantoomzalmpjes(ZAmerika) en 4 danio's(Azie).

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Ik weet weinig van een zuid-amerika biotoop. maar als bestand zou ik je cory's uitbreiden naar 10 en de neon's naar 15 en dan een leuk klein koppelvisje er bij zoeken en het daar dan bij laten houd je de bak ook mooi rustig qua vissen

Wat noem jij een biotoop Joyce?
Zelfs binnen Zuid-Amerika komen deze vissen uit totaal andere streken en waarschijnlijk ook type wateren.
Een Zuid-Amerika 'koppelvis' is al snel een dwergcichlide en dat matcht slecht met Corydoras. Ik raad dat af in een 80cm.

~ Ivo

Persoonlijk vind ik 10 cory en 15 neon wel erg veel. Zou dan liever nog een andere soort vis erbij doen en een koppelvisje.

Een biotoop kun je zo specifiek maken als je zelf wilt. Amazone lijkt me mooi, of is dit alsnog erg breed?
Wat zou je wel aanraden?

Helemaal niemand?

De Amazone is de centrale rivier in het Zuid-Amerikaanse continent en is de op een na grootste rivier ter wereld.
Je kan je dus wel inbeelden dat die niet uit een soort habitat bestaat, aangezien de rivier er overal anders uitziet.

De amazone is dan ook louter een benaming voor een groter geheel. Het woord biotoop is een onderwerp van controverse, maar in dit geval kun je moeilijk van een bepaald biotoop spreken.

Daarbuiten, weet je welke soort corydoras hebt?
Met de volledige wetenschappelijke benamingen kunnen wij ook gemakkelijker advies geven.

Ook komen de corydoras, neons en fantoomzalmpjes in de natuur vaak voor in grotere groepen, al dan niet met de typische schoolvorming.

Misschien ben ik een purist op vlak van de benaming biotopen etc. maar anders wordt het na een tijd erg verwarrend wat men nu juist bedoelt.

Met vriendelijke groeten,
Philip

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens rondkijken op de website.

Volgens mij heb ik de corydora sterbai:
833413_0_82_20150825_121830.jpg

Volgens mij heb je helemaal gelijk inderdaad! Hij geeft aan: land van herkomst Brazili�. Is dit alsnog te breed?

colisa lalia zei:
Dat lijkt me eerder een corydoras palaetus.

Dat denk ik ook. Hoe warm is het water? Deze vissen kunnen op kamer temperatuur gehouden worden of zelfs kouder.

Dat is zeker nog te breed. Maar ik verplicht je niet om zo 'perfect' mogelijk te gaan.
Wel vind ik het persoonlijk altijd leuk om dan bijvoorbeeld de vangstplaatsen van de vissen te zoeken die je al hebt en dan andere vissen toe te voegen aan je bestand die ook op die plek worden gevangen.

Zoals ik het heb bekeken, komen vrijwel alle vissen die ik op het moment heb uit verschillende plaatsen.

Er zijn wel bepaalde 'voorbeelden' die ik mooi vind, maar dan zou ik daar verder onderzoek naar moeten doen. Persoonlijk doe ik niet graag de vissen weg die ik nu al heb, dus moet er nog eens goed over nadenken. Ik zou in elk geval graag beginnen met de inrichting wat betreft hout/planten/achtergrond/verlichting. Ben ook wel benieuwd wat het zou kosten.

Ik lees overigens dat de neontetra zwemt in de bovenloop van de amazone in zwartwater zijtakken. Niet erg specifiek dus. Passen mijn corydoras hier in deze biotoop?

Wat ga je dan doen met je Trichogaster lalius(dwerggoerami) en je danio(welke soort, Brachydanio rerio?)?

De neontetra heeft een groot verspreidingsgebied in het westen van Brazili� dus dat is zelfs nog meer onspecifiek.

Je neons passen wel bij de corydoras, aangezien beiden toch in koelere wateren voorkomen. De een natuurlijk koeler dan de ander.

De inrichting en de raming van je kosten zou ik pas mee beginnen als je voor jezelf hebt uitgemaakt wat je met alle vissen gaat doen en of je een aquarium met vissen van dezelfde vangstplaats gaat maken.
Of eerder zelf een eigen creatie-biotoop gaat maken met vissen die allemaal min of meer dezelfde eisen stellen aan waterwaarden, inkleding etc.

Stel dat het doorgaat, dan gaan mijn zalm, dwerggourami en danio er in elk geval uit, mits ik daadwerkelijk voor bijvoorbeeld de rio negro kies. In de rio negro passen de corydora en neontetra ook toch?
Ik zou het liefst voor dezelfde vangstplaats gaan en vanuit daar kijken, hoe de inrichting eruit zo komen te zien.

Ik vind Afrika ook erg mooie vissen hebben. Echter zou ik hier ook wat verder onderzoek naar moeten doen, wil ik wat preciezer worden.

Maar als je over de Rio Negro praat, dan gaat het vaak om de Paracheirodon axelrodi(kardinaaltetra) i.p.v. de Paracheirodon innesi(neontetra).

In de natuur denk ik niet dat je ze samen zal zien. Weet ik echter niet zeker.
Iemand die dit kan bevestigen of weerleggen?

Dus je zal met je huidige bestand nooit 2 soorten kunnen combineren, buiten de Hyphessobrycon en de Paracheirodon voor een deel.

Misschien een extra bakje kopen en 2 biotopen maken? 🙂

colisa lalia zei:
Maar als je over de Rio Negro praat, dan gaat het vaak om de Paracheirodon axelrodi(kardinaaltetra) i.p.v. de Paracheirodon innesi(neontetra).

In de natuur denk ik niet dat je ze samen zal zien. Weet ik echter niet zeker.
Iemand die dit kan bevestigen of weerleggen?

In de Rio Negro komt de P. innesi in ieder geval niet voor. Daar worden alleen de P. axelrodi en simulans gevangen

Ik dacht het wel, maar toch wat twijfel, aangezien ik bij mijn biotopen vaak de P. axelrodi en P. simulans tegenkom en dus begon te twijfelen of ik de P. innesi nu nog nooit was tegengekomen.

Dankjewel voor de bevestiging.

Bedankt voor jullie reacties en meedenken. Ik ga er eens goed over nadenken en het eens goed bekijken.

Een 2e bak is sowieso geen optie. Ik woon nog bij mijn ouders en op mijn slaapkamer is 1 bak meer dan zat ;-).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan