Wat is er nieuw

Hulp bij zwart water biotoop!

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Ik ben gestart met van mijn 60 cm bakje een eerder natuurlijk bakje te maken met takken, weinig of geen planten en zacht water.
Maar ik zit met de vraag hoe de filtering moet gebeuren.
Ik wil filteren over turf maar met die kleine filters is dit quasi onmogelijk. Maak gebruik van regenwater.
Is het dan voldoende dat ik het regenwater vooraf met turf filter en dan een gewoon dat water in het aq. gebruik met een aquaflow filtertje. Of is een sponsfilter genoeg?
Ik had deze week wat turfballetjes in dat filtertje gedaan maar dat is eigenlijk onvoldoende en is ook een zware ballast voor een kleine filter.

Hoe doe ik het best?

Je kunt de turf ook gewoon in het water hangen in een netje, of panty.

Als je geen netjes e.d. in je aquarium wilt....vooraf water bewerken, bijvoorbeeld door te filtreren over turf of turf erin laten hangen zoals albert zegt. Maar eerst je regenwater meten welke waarde deze heeft, eventueel mengen met kraanwater..dan pas indien noodzakelijk over turf.

Ik heb geen probleem dat er een zakje in het aquarium hangt als het voldoende is voor de werking van de turf.
De waarden zijn nu:
Ph:6
Kh: 4
Gh:6

Deze opzet is voor 5 chocolade goerami�s...ja, ik ga het proberen en hoop dat het lukt. Welke filter zou ik het best gebruiken? Nu hangt er een aquaflow 100 in.
Is een kaamlaag normaal bij gebruik van turf?

Probeer de gH onder de 5 te krijgen (regenwater mengen).

De kaamlaag die jij bedoelt is waarschijnlijk een dunnne (bio)oliefilm veroorzaakt door de turf. Deze kan je verwijderen door er een stuk keukenpapier op te leggen en direct te verwijderen (tip van Bertus).

Als het wel een kaamlaag is is waarschijnlijk je filter nog niet volledig ingedraaid. Je kan ook je uitstroom wat meer op het oppervlakte richten zodat daar iets meer beweging is.

Filters ben ik niet echt in thuis wat er te koop is in NL...ik (ver)bouw ze zelf.

Ik vermoed ook dat het door de turf komt, want het is geen nieuw opgestart filterje.

Dan is het waarschijnlijk een (bio)oliefilmpje. Je kunt dat gemakkelijk controleren. Als je het breekt (prikken met je vinger) houdt je "losse stukken" over (net zoals je wel eens in de thee ziet). Dan heb je waarcshijnlijk een bio-oliefilm.

Trekt het weer dicht is het waarschijnlijk een kaamlaag (of ...maar dat zal niet denk ik een minerae oliefilmlaag)

Het komt wel en niet door de turf.
Niet, omdat het gebruik van turf niet standaard een laagje veroorzaakt.
Wel, omdat je waterwaarden aan het veranderen zijn (geweest) en dat moet stabiliseren.
Tenminste dat is mijn gedachte.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Het komt wel en niet door de turf.
Niet, omdat het gebruik van turf niet standaard een laagje veroorzaakt.
Wel, omdat je waterwaarden aan het veranderen zijn (geweest) en dat moet stabiliseren.
Tenminste dat is mijn gedachte.

~ Ivo

Je hebt gelijk. Het kan beiden. Ligt er ook aan wel type turf je gebruikt. De een zal geen laagje afgeven...de ander een beetje. En uiterraard kan het een combi zijn van beiden (turf/filter). Of alleen het filter.

Maar al met al niks ernstigs naar mijn idee

Afdeppen met een huishoudpapiertje kan ik inderdaad, maar het komt steeds terug en dan moet je ook voortdurend water bijvoegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan