Wat is er nieuw

Hulp en uitleg

Lorre

Member
Lid geworden
28 mei 2024
Berichten
11
Leeftijd
30
Hallo

Ik wil graag een nieuwa aqaruim aanschaffen maar heb wat vragen over waar ik moet op letten enzo
 
TJa kun je iets meer vertellen over de maat, je budget en dat soort zaken.
Ik kan wel zeggen je moet erop letten dat de bak waterdicht is maar dat is logisch denk ik😉. Weet je al een beetje wat voor bewoners je wil en wat voor filtering?
De keuze is reuze als je een nieuwe bak wil kopen.
 
Had graag en juwel trigon 350 gekocht maar graak er niet aan uit of ik maanvissen of discussen wil of alebij
 
Ik ga even een stukje wat ik eerder van heb geschreven, ook hier posten:

Ik schrijf even voor je op, hoe ik een nieuw bestand uitzoek, misschien heb je er iets aan.

stap 1: Welke vissen vind ik mooi?
stap 2: Passen die in het formaat bak dat ik heb? (bijvoorbeeld geen vis van 50 cm in een bakje van 60 cm)
stap 3: Welke eisen/ wensen stellen die vissen aan de bak: inrichting (hout/ zand/ stenen/ sterke planten/ veel planten/ weinig planten, veel holletjes of juist grote vlaktes) veel of weinig stroming, voederbehoeftes. En dit dan per vissoort noteren. Onderzoek ook of er verschillende bronnen (internet/ aquaforum) het niet met elkaar eens zijn en wat hun betrouwbaarheid is.
stap 4: Zijn er eisen/ wensen die niet met de mijne stroken? (Bijvoorbeeld: ik wil een high tech plantenbak, in combinatie met vissen die planten slopen.)
stap 5: Zijn er eisen/ wensen van vissoorten onderling die botsen? (bijvoorbeeld: veel/ weinig stroming, hoge/ lage temperatuur, hyperactieve vissen bij vissen die rust willen, grotere carnivoor met kleinere visjes)
stap 6: Welke soorten blijken volgens deze wensen/ eisen niet verenigbaar?
stap 7: Welke groepen compatibele vissen blijven over?
stap 8: Welke groep heeft mijn voorkeur?
stap 9: Kan ik het aquarium aanpassen zodat de bak meer eisen inwilligt en/of kan ik een soort vinden die wél verenigbaar is met mijn voorkeursgroep en veel lijkt op de vis die uit de voorkeursgroep valt? (Met in het achterhoofd de wensenlijst van de andere vissen van de voorkeursgroep.)
stap 10: dubbelcheck behoeftes, wensen, eisen van de vissen en van jou.
stap 11: aquarium inrichten volgens de vastgestelde wensen/eisen/ behoeftes.
stap 12: vissen aanschaffen en je daaraan houden!

Dit gezegd hebbende kan ik je wel alvast vertellen, dat een Juwel trigon 350 net voldoende groot is voor manen, met discussen zou ik persoonlijk niet beginnen in die bak.
Misschien een idee om eens verder te kijken naar andere cichliden? Ik heb zelf de Thorichthys elliotti, en die zou prima in jouw bak kunnen. Ik vind ze elke dag mooier worden, maar er zijn nog een heleboel andere mogelijkheden die je in zo'n bak zou kunnen houden tot wederzijdse tevredenheid.
 
Das een hele waslijst moet blijkbaar nog uitzoeken wak ik graag zie en of ze nog samen passen vindt dit niet zo ideaal op internet spreken vaak elkaar tegen graak er niet aan uit
 
Had graag en juwel trigon 350 gekocht maar graak er niet aan uit of ik maanvissen of discussen wil of alebij
Dit zijn wel erg mooie bakken 👌🏼
 
Waar kan ik makkelijk alles vinden wat ik graag zie en of ze samen kunnen in mijn voorgestelde aqaruim ?
 
Aquainfo.nl
Volgens mij heb je daar diverse zoekopties.
Seriouslyfish.com is Engelstalig, ook meerdere zoekopties
 
Ik vind aquainfo een fijne site en op youtube heeft Nickey Aquaria leuke filmpjes over van alles maar ook over samenstelling van visbestanden.
Luister liefst niet zomaar naar dierenwinkels, ik hoor hier zo vaak op t forum: maar de meneer van de vissenwinkel zei dat t wel kon… en dan zitten mensen met de problemen.
 
Ok bedank zal eens bekijken
 
Ik vind aquainfo een fijne site en op youtube heeft Nickey Aquaria leuke filmpjes over van alles maar ook over samenstelling van visbestanden.
Luister liefst niet zomaar naar dierenwinkels, ik hoor hier zo vaak op t forum: maar de meneer van de vissenwinkel zei dat t wel kon… en dan zitten mensen met de problemen.


Ja ik had dit vroeger ook ja meneer die mogen samen dag erna waar al de nieuwe vissen weg darom wil ik eerst beter van alles weten voor ik eraan begin maar is niet simpel blijkbaar
 
T hangt van je wensen af. Je kunt het makkelijk maken en moeilijk. Wil je een fijne probleemloze bak? Dan kies je je temperatuur, licht, vissen en planten die bij elkaar passen. En dan kies je vissen die gewoon op kraanwater kunnen. Wil je problemen, dan let je daar niet op en kies je alleen wat je zelf leuk vindt. Je vergeet dan te checken of alles past en dan begint t gedonder.
Ikzelf heb genoeg fouten gemaakt maar doe het nu als volgt en alles loopt als een zonnetje:
Temperatuur zo’n 22/23 graden
Makkelijke visjes die daarbij passen.
Niet teveel vis.
Groot buitenfilter
Licht
Plantjes die passen bij het licht.
Geen co2, dat vind ik dan een beetje gedoe, dus heb ik geen planten die extra co2 nodig hebben.
Fijn aquarium zonder gedoe.

Andersom kan ook, dat is t recept voor gedonder:
Vissen die niet bij de temperatuur passen
Veel vis
Klein binnenfilter
Planten die teveel of minder licht nodig hebben dan er is
Planten die co2 nodig hebben en geen co2 geven.

Voila, recept voor gedoe.
Je kunt hier ook ideeen posten, dan krijg daar feedback of of mensen vinden dat het een succesformule is.
 
Je kan bij samenstelling visbestand een topic openen als je weet welke bak je wil nemen. Dit is niet echt de plek om je bestand verder te bespreken😉
Als je nu al weet welke bak je wil dan is je vraag beantwoord denk ik.
 
Je kan bij samenstelling visbestand een topic openen als je weet welke bak je wil nemen. Dit is niet echt de plek om je bestand verder te bespreken😉
Als je nu al weet welke bak je wil dan is je vraag beantwoord denk ik.


Is de eerste keer dat ik dit hier doe ben nog op zoek hoe alles werkt hier
 
Is de eerste keer dat ik dit hier doe ben nog op zoek hoe alles werkt hier
Ja dat is ook geen probleem hoor en ik wilde het als tip meegeven. Als je vragen hebt dan kun je die altijd via de pb of een report voorleggen over hoe alles werkt en dat soort zaken.
 
Of even op de chat vragen.
Dat is niet de plaats om echt vragen over je aquarium te posten, maar de vraag waar je je vraag het beste post, kan daar wel.
 
Ik zou mij vooral eerst focussen op wat je graag in je woonkamer ziet als einddoel.
Je spreek over een trigion350, maanvissen en discussen. Alle 3 gaat zoals je kunt lezen waarschijnlijk niet.
Dus wil je maanvissen en discussen kun je een ander aquarium overwegen. Overigens (niet uit eigen ervaring) lijkt dit geen goede combi te zijn: maanvissen-en-discus.
Wil je een trigion350 dan zijn maanvissen wellicht een optie.

Verder kunnen keuzes of je planten meer centraal staan of juist de vissen voor de techniek die er bij komt kijken ook behoorlijk uitmaken.
Zoek vooral eens wat voorbeelden op van aquaria die je aanspreken.

Overigens lijkt mij een recht aquarium een stuk handiger dan een hoekaquarium (stroming, onderhoud) maar dit is ook gewoon een gevoel.
 
O ja dat is een hoekaquarium en daar ben ik ook geen fan van. Moeilijk inrichten vindt ik en heb ook liever een brede bak.
Je kan ook kijken naar bv een Aquatlantis van 120cm. Je hebt dan de Volga bijvoorbeeld maar ook wel andere modellen.
 
O ja dat is een hoekaquarium en daar ben ik ook geen fan van. Moeilijk inrichten vindt ik en heb ook liever een brede bak.
Je kan ook kijken naar bv een Aquatlantis van 120cm. Je hebt dan de Volga bijvoorbeeld maar ook wel andere modellen.

Is juwel vision 450 dan beter ? Kwa prijs is het hetzelfde
 
Ik zou mij vooral eerst focussen op wat je graag in je woonkamer ziet als einddoel.
Je spreek over een trigion350, maanvissen en discussen. Alle 3 gaat zoals je kunt lezen waarschijnlijk niet.
Dus wil je maanvissen en discussen kun je een ander aquarium overwegen. Overigens (niet uit eigen ervaring) lijkt dit geen goede combi te zijn: maanvissen-en-discus.
Wil je een trigion350 dan zijn maanvissen wellicht een optie.

Verder kunnen keuzes of je planten meer centraal staan of juist de vissen voor de techniek die er bij komt kijken ook behoorlijk uitmaken.
Zoek vooral eens wat voorbeelden op van aquaria die je aanspreken.

Overigens lijkt mij een recht aquarium een stuk handiger dan een hoekaquarium (stroming, onderhoud) maar dit is ook gewoon een gevoel.

Heb daar ook al aan zitten denken voor onderhoud dat het niet zo handig is maar de vriendin ziet liever een hoek
 
Ja zo n 800-900 zonder kast maar dan zou ik liever zelf een Aquatlantis met kast kopen voor 1299.

 
Is juwel vision 450 dan beter ? Kwa prijs is het hetzelfde
Ligt er natuurlijk aan waar je het aquarium gaat plaatsen. Een vision in een hoek plaatsen is geen gezicht 🤷‍♂️
 
Heb daar ook al aan zitten denken voor onderhoud dat het niet zo handig is maar de vriendin ziet liever een hoek
Dat kunnen jullie prima realiseren.
Discus maanvis tetras en corydoras l nummers bijlzalmen.
Gewoon rustig mee beginnen hoor, dat zou mijn inziens best kunnen wat jullie willen, voer niet teveel in het begin dan ben je al een end
 
Dat kunnen jullie prima realiseren.
Discus maanvis tetras en corydoras l nummers bijlzalmen.
Gewoon rustig mee beginnen hoor, dat zou mijn inziens best kunnen wat jullie willen, voer niet teveel in het begin dan ben je al een end

De ene zegt maanvis en discus niet samen de andere zegt wel zo is het niet echt duidelijk wat tedoen
 
Niet samen, zeker niet in de bak die je wilt aanschaffen en Edwin geeft het advies om spaarzaam te voeren, maar de ervaring leert dat je dan bij jonge maanvissen of discussen achterstand krijgt. (Sorry Edwin☺️)

Overigens kun je ook aquainfo de site raadplegen. Dat is een behoorlijk betrouwbare site.
 
Niet samen, zeker niet in de bak die je wilt aanschaffen en Edwin geeft het advies om spaarzaam te voeren, maar de ervaring leert dat je dan bij jonge maanvissen of discussen achterstand krijgt. (Sorry Edwin☺️)

Overigens kun je ook aquainfo de site raadplegen. Dat is een behoorlijk betrouwbare site.


Ok bedankt
 
Jonge Maanvissen en Discussen moet je juist meer voeren in het begin en dat mag gerust 4x daags. Ik heb dat ook gedaan en ben nu over op 1-2x per dag.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ja ze zijn natuurlijk nog erg vatbaar voor alles
      Terug
      Bovenaan