1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Hulp gevraagd: alle vissen + garnalen aan oppervlakte, eerste paar dood

Discussie in 'Waterchemie en onderhoud' gestart door ItsBob, 18 mei 2017.

View Users: View Users
  1. Niwla

Niwla

Lid geworden:
    29 dec 2015
    Ik heb hier afgelopen week geleerd dat indien je gebruik maakt van Co2 een zuurstoftekort bijna onmogelijk is. Daarom is sinds afgelopen week voor mij de stelregel dat ik alleen nog in de bakken zonder Co2 gebruik maak van een oxidator, om de situatie zoals @Sanneke80 die had te voorkomen. Maak jij niet ook gebruik van oxidatoren @jessicapilon ?

Ik denk dat er zonder oppervlaktebeweging ook uitwisseling is alleen wel minder, maar of dat te weinig is weet ik niet.

2. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja in de nano s met de |TB wel Alwin. Vaak gebruik je co2 als je flink wat planten in de bak hebt en die planten geven dan vaak voldoende zuurstof is mijn gedachte hierin.

3. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Zonder oppervlakte beweging is er ook uitwisseling van gassen.
    Dit gebeurt automatisch, omdat er bijv in het aquarium meer co2 inzit, en in de lucht minder, gaat de co2 eruit en de zuurstof erin, en andersom. Dit stopt als er evenveel zuurstof o.i.d. in het water, als in de lucht zit.
    Dit princiepe gebruiken vissen ook bij hun ademhalen, ze laten her water gewoon door de kieuwen(dus langs bloedvaten) stromen, en omdat er in het bloed meer co2 zit, gaat er zuurstof het bloed in, en co2 eruit.
    Door oppervlaktebeweging vergroot je het oppervlak van het water, waardoor er meer gassen kunnen worden uitgewisseld.
    Maar als er ineens veel co2 vrijkomt, gaat dat er natuurlijk niet harstikke snel uit, dat heeft tijd nodig.;)

Jaja, opgelet bij biologie:D:D;)

4. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Best wel interessant onderwerp dit :D

In die home 60 waar die garnalen boven in zaten zonder oppervlakte beweging, heb ik geen drijfplanten. Wellicht heeft dat er ook mee te maken?
    Ik wilde vandaag van al mijn bakjes de O2 gaan meten, heb alleen geen puf meer, maar misschien vanavond en anders morgen. Is echt een klote test om te doen namelijk :D
    Ik ben heel benieuwd wat het verschil in O2 is tussen mijn bakken en ik wil ook kijken wat er gebeurt als ik de luchtstenen of oxidators eruit haal.
    De oxidators heb ik enkel in de garnalen bakjes met Caridina garnalen.
    De luchtstenen in mijn twee 60 cm bakjes.

Wordt vervolgd in elk geval :D

5. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik ben ook benieuwd naar die resultaten Sanne en ik wist nooit dat een co2 test mannelijk was:D:D.

6. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Whahaha, daar heb ik even op moeten studeren waarom deze opmerking, maar ik snap hem hoor! :D

Kijk die O2 test moet je als volgt doen:
    2017-05-19 19.18.13.jpg

7. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Als ik halverwege zou zijn dan was ik in de war en zou weer opnieuw moeten beginnen:stars::stars:

Ik hoorde het kwartje wel vallen hoor;)

8. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Dat gebeurde mij dus ook twee keer achter elkaar, dus heb het maar even gelaten :stom:
    Morgen Komt Dirk, dus misschien lukt het ons samen :D

9. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ja met zoveel testen gaat het ook voor je ogen draaien op den duur denk ik:D:D

10. TS
    ItsBob

ItsBob

Lid geworden:
    29 sep 2016
    @Sanneke80 Dit is precies hoe het bij mij eruit zag. Rondom het filterhuis waar de oude pomp in zat alle garnalen. Alle vissen aan de oppervlakte. Ik denk dat hoe jij het vertelt het precies is gebeurd. De nitriet piek kan door de Helferi zijn gebeurd. Maar de vissen zijn denk ik dood gegaan door CO2 erin en geen zuurstof.

Ik heb nu de uitstroommond erop en boven het water met een mooie rimpel en de CO2 teruggedraaid en alles ziet er erg goed uit. Ik hou het in de gaten.

Bedankt Sanneke!

11. TS
    ItsBob

ItsBob

Lid geworden:
    29 sep 2016
    Ja, vorige keer bij Helferi ook gedaan. Kan iets ingezeten hebben ivm de nitriet dat begrijp ik nu. Ik ga ze volgende keer langzamer overzetten! Bedankt voor de tip!

12. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik begrijp niet wat de Helferi met no2 te maken heeft. Wel zou er gif op deze plantjes kunnen zitten maar no2 is iets wat door de bacterien uit de nh3/4 is gemaakt.