Wat is er nieuw

Hulp gevraagd bij filtratie.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
A

Altispinosa

Guest
Hoi,

Zoals de topic titel al zegt ben ik op zoek naar hulp,info en goeie raad betreffende filtratie.

Zoals jullie allemaal al weten heb ik een Ferplast Dubai 100 aquarium en daar zat een binnenfilter in die ik er direct heb uit gezwierd om dan vervolgens met een externe filter te gaan werken namelijk een Tetra 800 plus.

Volgens ik al veel heb gelezen en gehoord hebben de filters van Tetra een zwak en dat zijn de dichtingsringen dus ik heb daar wel last van dat hij lekt en op mijn Sunsun filter had ik dat ook.

Ik heb een tijdje met de tetra filter en de sunsun filter samen gewerkt op deze bak maar zoals ik al zei door lekkage heb ik de sunsun eruit gehaald en filter ik nu enkel nog op de tetra maar die lekt nu ook.

Ik ben die lekkages meer dan beu en daarom zit ik met het idee om een bioloog te plaatsen van 50cm lengte bij 35cm diepte bij35cm hoogte en natuurlijk koop ik dan een andere kast van Juwel waar je een bioloog in kan plaatsen want in de onderkast standaard van Ferplast gaat dat niet.

Een bioloog heeft geen dichtingsringen en kan dus ook niet lekken en bovendien kan ik de verwarming in de bioloog hangen dan is dat ook al uit de bak voor het zicht,dus eigenlijk niets dan voordelen en een bioloog kan je super makkelijk schoonmaken.

Het is te doen dat heb ik al gehoord maar ik hoor graag hier op het forum wat jullie er van denken en laat gerust weten waarom wel en waarom niet.

Bedankt,
Johnny.

Ik wil niet snel meer wat anders dan een bioloog..

Maar hoe ga je het aansluiten?
Ga je het aquarium boren of ga je er een hevel op plaatsen?
Gebruik je momenteel CO2?

Ik wil niet snel meer wat anders dan een bioloog..

Maar hoe ga je het aansluiten?
Ga je het aquarium boren of ga je er een hevel op plaatsen?
Gebruik je momenteel CO2?
Das een zeer goeie vraag hoe ik een bioloog zou aansluiten daar heb ik niet echt een gedacht over.
Boren heb ik al van gehoord al weet ik niet hoe daar aan te beginnen,kan een winkel dat aan huis komen doen denk je ?
Wat is een hevel Tuinkabouter ? Heb je daar een foto van want kan me echt niet voorstellen hoe dat eruit ziet.
Ik gebruik geen Co2 maar ga er wel mee beginnen.

Gaatje boren met een diamant boor, doorvoertje erin, pvc aansluiten en klaar.
Boren is best nog makkelijk, vooral geen druk zetten en ff een malletje maken en gebruiken zodat je boor niet weg loopt.
Oh en ff een laagje water erin zetten on alles te koelen.

Een hevel kan je denk ik wel makkelijk vinden op Google, met op YouTube hoopjes filmpjes hoe je zoiets maakt.

Je CO2 verbruik zal oplopen met een bioloog dat is een feit, hoeveel het oploopt wisselt per aquarium

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je denkt dat in een Juwel kast beter een bioloog past? Of het zou een heel kleintje moeten worden. Deze kast voor een meter bak bestaat uit drie compartimenten! Maar waarom kies je niet voor een goed extern filter. Eheim heeft ze maar zelf heb ik een voorkeur voor JBL. Ik bezit beide merken maar op mijn meterbak draait een JBL e 901. Nooit geen problemen mee gehad!

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je denkt dat in een Juwel kast beter een bioloog past? Of het zou een heel kleintje moeten worden. Deze kast voor een meter bak bestaat uit drie compartimenten! Maar waarom kies je niet voor een goed extern filter. Eheim heeft ze maar zelf heb ik een voorkeur voor JBL. Ik bezit beide merken maar op mijn meterbak draait een JBL e 901. Nooit geen problemen mee gehad!
Zoals ik zei ben ik lekkende externe filters grondig beu en wil ik alles op alles zetten om dat te vermijden in de toekomst.
Denk dat ik eens navraag ga doen bij een aquariumwinkel over hoe het concreet aanpakken en hoeveel een bioloog van de afmetingen die ik wil gaat kosten.

Naja een bioloog is gewoon een gekitte glazen bak die ook kan gaan lekken

Naja een bioloog is gewoon een gekitte glazen bak die ook kan gaan lekken
Ja dat weet ik ook en dan moet je geen aquarium gaan houden ook want die kan ook gaan lekken maar ik lees toch zoveel positieve reacties en zoveel meer over een bioloog.

Een bioloog op een meterbak lijkt me wat overdreven.
Als je met doorvoeren wilt gaan werken dan zal de gehele bak leeg moeten, alles inclusief bodembedekking moet eruit.
Een hevel zou kunnen, maar ook met een bioloog heb je makkelijk waterproblemen.
Ik zou eerder kijken voor een goede JBL of Eheim pomp, lekker zelden en werken gewoon prima, voor een meterbak is een enkele JBL901 bijvoorbeeld al zat.

Koop een goede Eheim of JBL pomp. 4 jaar garantie uit mijn hoofd dus dat zit wel snor mocht het onverhoopt gaan lekken. Stuk minder gedoe dan een bioloog en voor een meterbak prima.

Als je de verwarming storend vindt kun je kijken naar een Hydor eth, Gebruik ik ook en werkt prima, dat is een externe verwarming die je op je uitstroom slang van je filter zet, prima weg te werken en geen techniek in de bak.

Stel dat ik me dan toch nog zou laten overhalen voor een externe buitenfilter welke is dan echt de beste keuze Ehiem of JBL ?
Ik lees al een paar keer dat de JBL e901 een voortreffelijke keuze blijkt.
Welk type van Eheim kan hier dan volwaardig naast de JBL staan ?
JBL e902 zou ook een mogelijkheid zijn das de nieuwere versie of de e1501 maar dan moet ik zeker een andere onderkast hebben en dat word dan wel een zwarte Juwel onderkast en daar kunnen zo'n grote brede filters in gezet worden want in de onderkast die ik nu heb kan maar max een tetra 800 in staan.

Het verschil tussen de E901 en E902 is alleen het bovenste mandje. Het prijsverschil is daarentegen vrij groot, dus als je een 901 kunt krijgen zou ik daar voor gaan.
Kijk naar de specificaties van de JBL en bekijk dan de enorme Eheim catalogus, ze hebben waarschijnlijk meerdere pompen met dezelfde opbrengst etc. De een is luxer dan de ander.
E1501 lijkt me flinke overkill voor een meterbak, dan krijg je een golfslagbad en dat moet je niet willen.

Het kan misschien gek klinken maar ik zou (als ik dan toch overstag zou gaan)dan liever met 2 filters werken zodat ik safe ben moest er ene defect raken dat de andere dan nog genoeg power heeft om het werk alleen op te vangen en de bak draaiende te houden tijdens de afwezigheid.

Ben je lang afwezig dan? Op vakantie? Ik ben geregeld 4-5 weken weg. Heb een buitenfilter (eheim) en een binnenfilter (eheim aquabal) tesamen met een voederapparaat gaat dit prima. Vissen kunnen een aantal weken ook zonder.
Jbl en Eheim zijn goede merken.
2 buitenfilters kan ook maar lijkt me een beetje overkill op een meterbak of ze moeten weinig debiet hebben.

Stel dat ik me dan toch nog zou laten overhalen voor een externe buitenfilter welke is dan echt de beste keuze Ehiem of JBL ?
Ik lees al een paar keer dat de JBL e901 een voortreffelijke keuze blijkt.
Welk type van Eheim kan hier dan volwaardig naast de JBL staan ?
JBL e902 zou ook een mogelijkheid zijn das de nieuwere versie of de e1501 maar dan moet ik zeker een andere onderkast hebben en dat word dan wel een zwarte Juwel onderkast en daar kunnen zo'n grote brede filters in gezet worden want in de onderkast die ik nu heb kan maar max een tetra 800 in staan.
In de nieuwste Juwelkast kan maximaal een 28 cm breedt benut worden. (Ik heb er een.) Zelf ga ik voor een JBL e901 op een meter bak. Onderdelen per stuk verkrijgbaar, mocht er toch iets zijn. Ze zijn erg compleet, dat mis ik nogal eens bij m'n Eheim. Daar moet vaak iets bijgekocht worden zoals kraantjes ed. Verder werkt de JBL meteen zonder dat je op slangetjes moet aanzuigen o.i.d. Het vermogen, of debiet, is ruim voldoende voor een meterbak. Officieel 900 l/h, ik ga uit, in de praktijk, van 450 l/h. Kortom, compleet én probleemloos. Let op, dat is mijn ervaring. Er zijn ook mensen die zweren bij andere merken. Ieder z'n mening dus, niks mis mee.

We zijn toch dikwijls voor een tijdje weg ja en wat een 2de filter betreft dat weet ik van een vriend die dat eens heeft voor gehad dat zijn filter was uit gevallen en sindsdien heeft hij er een 2de bij gezet en heeft geen problemen meer en kan nu met een gerust hart de deur uit omdat er dan toch altijd een filter blijft draaien en dat is dan ook wel mijn bedoeling maar ben er dan nog steeds niet uit welke filters van Eheim.
Kunnen jullie mij vertellen welke Eheim quasi gelijk staan aan de JBL e901 ?

In de nieuwste Juwelkast kan maximaal een 28 cm breedt benut worden. (Ik heb er een.) Zelf ga ik voor een JBL e901 op een meter bak. Onderdelen per stuk verkrijgbaar, mocht er toch iets zijn. Ze zijn erg compleet, dat mis ik nogal eens bij m'n Eheim. Daar moet vaak iets bijgekocht worden zoals kraantjes ed. Verder werkt de JBL meteen zonder dat je op slangetjes moet aanzuigen o.i.d. Kortom, compleet én probleemloos. Let op, dat is mijn ervaring. Er zijn ook mensen die zweren bij andere merken. Ieder z'n mening dus, niks mis mee.
Ik ga natuurlijk eerst de Juwel onderkast laten afkomen en dan kan ik de ruimte binnenin opmeten en zien welke filters er in kunnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan