Wat is er nieuw

Hulp gevraagd bij het uitzoeken van visbestand Juwel lido 120

Lid geworden
29 december 2020
Leeftijd
24
Hallo,

Ik ga waarschijnlijk na 5 jaar mijn 1 van mijn 2 Betta aquariums vervangen voor een nieuw aquarium. Ik heb niet zoveel ervaring met “grotere visbestanden”. En hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik vind het vooral lastig hoeveel vissen er in het aquarium passen (natuurlijk snap ik dat het van de vis afhankelijk is).

Ik zit nu te kijken naar een Juwel Lido 120 Afmeting: 61 x 41 x 58 cm 120 liter

Of een superfish Home 85 afmeting: 65 x 31 x 58

Toch denk ik dat ik voor de Juwel ga, dus daar zou ik graag een visbestand voor willen gaan zoeken.

Deze vissen vindt ik erg leuk/mooi

Diamant goerami, antenne Baarsje, maan vissen, makkelijke dwerg cichilde?, rasbora espei, neon tetra, keizer tetra, botia?, vijfstreepbarbeel barbeel, zo’n gestippelde meerval (bijvoorbeeld koekkoeks meerval).

Ik heb nu even opgenoemd wat ik wel leuke visjes vindt. Eigenlijk vindt ik alle visjes met veel kleur, patronen of lange vinnen erg leuk, dus ideeën zijn welkom!! Het liefste natuurlijk iets voor de boven, midden en onder laag en als er nog ruimte is een “opvallende vis”. Natuurlijk is het belangrijk dat de vissen bij elkaar passen. Of ze uit hetzelfde gebied komen maakt mij niet zoveel uit.

Ik zou het fijn vinden als jullie willen meedenken, zodat ik geen “verkeerde” vissen koop.

Groetjes Leonie

Er is natuurlijk erg veel mogelijk in een juwel lido 120.

Als ik naar jouw lijstje kijk van soorten die je leuk vind, krijg ik een redelijk idee.

Koppel Apistogramma borelli, makkelijke dwergcichlide met grote vinnen. Zwemmen vooral onderin.
Mooi schooltje Hypessobrycon eques erbij, mooi visje met lange vinnen. Zwemmen mooi hoog, dus ook niet in de weg voor de Apistogramma.

Voordeel van dit bestand met deze energieprijzen is dat de bak op kamertemperatuur kan. Hoeft geen verwarming in.

In 60 cm kan niet zoveel, je zit met zwemlengte die ontbreekt de hoogte doet daar niks aan af, maanvissen zou ik dus zowiezo niet doen want die moeten in een groep en dat past absoluut niet in deze bak

Ik vind het best lastig om daar op te antwoorden, maar ik ga mijn best doen:
maanvissen (tenzij bewezen broedkoppel en dan nog) vind ik jouw bak wel wat aan de kleine kant voor. De hoogte is wel goed, maar ze houden best van een eindje heen en weer zwemmen en met 65 cm is dat snel over.
Keizertetra's geldt dat eigenlijk ook voor, dat zijn toch behoorlijk actieve vissen.

Ik denk dat het verstandig is om je bak in een bodem-, midden, en boven zone te verdelen en dan per zone te kijken welke daarvoor in aanmerking komen.
Verder is de goerami toch enigszins berucht vanwege het Iridovirus en is de kans dus aanwezig dat je vissen het niet redden. (Overigens is het Iridovirus vooral bekend bij dwerggoerami's, dus mogelijk valt het mee?? (Kenners??))

Erg mooie vis die jou misschien ook wel aanspreekt is de Pseudomugil furcatus en geschikt voor jouw bak.

Voor diamantgoeramies lijkt me de bak te klein.

Er is natuurlijk erg veel mogelijk in een juwel lido 120.

Als ik naar jouw lijstje kijk van soorten die je leuk vind, krijg ik een redelijk idee.

Koppel Apistogramma borelli, makkelijke dwergcichlide met grote vinnen. Zwemmen vooral onderin.
Mooi schooltje Hypessobrycon eques erbij, mooi visje met lange vinnen. Zwemmen mooi hoog, dus ook niet in de weg voor de Apistogramma.

Voordeel van dit bestand met deze energieprijzen is dat de bak op kamertemperatuur kan. Hoeft geen verwarming in.

Aquainfo geeft aan dat 5 tot 20 cm boven de bodem zwemmen??. Weet jij hoe dat zit?

Dan jullie wel voor de tips! Ik heb nog een vraagje
stel ik zou goeramis in het aquarium doen, en in de Middenlaag een schooltje kleine visjes (tetra’s) en op de bodem corydoras. En eventueel een kleine algenete.
Hoeveel visjes voor het schooltje,
en hoeveel corydoras raden jullie dan aan?

De hoeveelheid vis is vooral afhankelijk van hoe groot je filter is en je reguliere onderhoud (waterverversingen) want hoe groter de groepjes hoe groter d evervuiling hoemeer onderhoud je er aan hebt.

Dat gezegd hebbende zou ik ambertetra's doen en dan een groepje van 15 stuks, corydoras ook 15 stuks, 1 algeneter want ze kweken verdraaid makkelijk en niemand die ze wil en dan een trio gouramies

Voor goerami's is je bak wel behoorlijk klein. Het (de) vrouwtjes moeten de mogelijkheid hebben om het mannetje uit de weg te gaan en ik vrees dat dat bij 65 cm moeilijk wordt.
Wat betreft de 'algeneter': (in aanvulling op Nicolientje en terug naar je beginpost)
Jij hebt het over de koekoeksmeerval, oftewel de Synodontis multipunctatus. Deze vissen worden, afhankelijk vna het geslacht 20- 28 cm groot en moeten in een groepje gehouden worden. Voor jouw bak dus uitgesloten.
De kleinste synodontis die er is, de synodontis petricola, wordt nog altijd 10 cm en wil nog altijd een groepje van minimaal 5 dieren. Ook daarvoor is jouw bak helaas neit geschikt.

Algeneter-model vissen die je wél kunt nemen:
ancistrus (één maximaal, anders kom je binnen de kortste keren er in om, en twee van gelijk geslacht knokt elkaar de bak uit).
corydoras: een kleinere soort en dan een schooltje. Deze visjes worden zeer ongelukkig in hun eentje of zelfs met 2 of 3. Minimaal 7 maar met meer doe je ze wel plezier.

Vind je een groepje otocinclus niet wat? Heb ik ook in mijn bak zitten en is echt een leuke groepsvis. Wel even wachten met toevoegen ivm het vinden van eten in het aquarium

Vind je een groepje otocinclus niet wat? Heb ik ook in mijn bak zitten en is echt een leuke groepsvis. Wel even wachten met toevoegen ivm het vinden van eten in het aquarium
Natuurlijk ,die was ik nog even vergeten. Mens kan ook niet aan alles denken, gelukkig hebben we elkaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan