Wat is er nieuw

hulp gevraagd bij identificatie vissen en draaiende houden van het aqurium

• Onderwerp starter Onderwerp starter wouterx07
  • Startdatum Startdatum
W

wouterx07

Guest
Dit is mijn eerste keer dat ik dit forum gebruik. Op het gebied van vissen ben ik echt een amateur. Het aquarium wat ik heb draait al een paar jaren maar is in mijn bezit gekomen doordat de eigenaar is overleden. Zelf heb ik geen ervaring met aquariums of vissen. Daarom volg ik de instructies die ik heb gekregen van zijn vrouw. De bak is 54 liter en staat nu al 3 weken bij mij in huis. hieronder bevind zich (hopelijk) een foto van het aquarium. De enige vissen die ik (her)ken zijn de 1xvuurstaartlabeo(Epalzeorhynchos bicolor)
2xneontetra(Paracheirodon innesi)
1xkardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi)
1xAmanogarnaal (Caridina multidentata)
als iemand weet wat de andere vissen zijn hoor ik dit graag. Graag zou ik ook tips ontvangen over zo'n beetje alles wat met aquariums of vissen te maken heeft
:help:

441531_0_82_wouterx071.jpg

Welkom, Wouter!

De foto maak je zichtbaar door de link tussen de code te zetten, dus:
(let erop dat er geen spaties tussen staan)
Je kan binnen 20 minuten je bericht nog aanpassen. 🙂

-edit:
Oeps, ik zie nu pas dat je bericht er al 40 minuten staat. :sorry: Maar dan weet je het voor volgende keer. 😉

Kan je misschien foto's van je vissen van dichtbij maken? Dan zijn ze makkelijker te identificeren.

Ik denk voor de rest nog te zien:
Koperzalmen
Pristella maxillaris
Sherry barbeel

Mooie echinodorus staat er trouwens in (grote rode)

Bedankt deze zitten er inderdaad in. :thumbs:
een sherry barbeel(mannetje) drijft alle andere vissen in een hoekje enig idee wat ik hieraan kan doen ?

Het zijn scholenvisjes die erg vervelend kunnen doen als ze met te weinig exemplaren gehouden worden.

Het is dat je aan de andere kant van Nederland woont, anders had hij mijn school aan kunnen vullen. 🙂
Ik vind ze wat te druk voor een 60 cm. bakje.

Volgens mij zie ik linksboven nog een zebradanio (Brachydanio rerio).
Dat is ook een schoolvis en bovendien een vrij fanatieke zwemmer, dis aan 60 cm niet genoeg heeft.

Overigens staat er w�l een erg mooie Echinodorus (-plant) in jouw bakje!

Volgensmij zit er nog wol om de wortels van de planten?
Zie ik tenminste bij de Echinodorus.
Deze kan er beter afgehaald worden.

ja klopt er zat nog wat wol dit heb ik inmiddels weggehaald.

Die vuurstaart Labeo.

Herkomst : Thailand
Lengte vd vis : 12 cm
Min.lengte aquarium : 120 cm
Nederlandse naam : Vuurstaartlabeo

Deze vis is ten opzichte van soortgenoten zeer onverdraagzaam en bijterig. Hij zal dus alleen gehouden moeten worden. Ten opzichte van andere soorten vreedzaam maar oudere dieren kunnen ook onverdraagzaam worden. Het aquarium moet worden ingericht worden met een fijne bodemgrond. Stenen en kienhout moeten zorgen voor schuilplaatsen. Stevige planten moet zo gezet worden dat ze een territorium kunnen afbakenen.
Het zijn alleseters. Wel is het belangrijk regelmatig plantaardige kost in de vorm van algen, sla en spinazie te geven.

De kweek in het aquarium is zeer moeilijk ten gevolge van de onverdraagzaamheid onder elkaar. Een enkele toevalskweek is misschien gelukt. De meeste dieren worden in Thailand in grote vijvers gekweekt.

helaas is vandaag de zebrabarbeel overleden.Water waardes gecheckt en deze waren allemaal prima. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen.

ouderdom, stress ,misschien een ziekte die niet aan de buitenkant te zien is

Teveel vis,in een te klein bakje.
Filter niet goed ingedraait,dus afval wordt niet goed verwerkt.
Dan zijn ook de waterwaarden niet goed

Water waardes gecheckt en deze waren allemaal prima ???
En welke waren dat?

Hier zijn de waterwaarden
N03 <10mg/L
No2 <1mg/L
GH 6
KH 6D
PH 7
cl <0,8mg/L

wouterx07 zei:
helaas is vandaag de zebrabarbeel overleden.Water waardes gecheckt en deze waren allemaal prima. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen.
Enig idee hoe lang die buurman hem al had? Op welke temperatuur zaten ze?

Mijn eerste gedachte: langdurig verwarmd houden van een soort die absoluut koele periodes vereist en daardoor sneller opgebrand.

wouterx07 zei:
Chloor hoort toch 0 te zijn?

~ Ivo

ja de chloor was net iets meer dan 0 maar veel minder dan 0.8 ik schat ongeveer 0,2

de tempratuur is trouwens 23 graden, te veel ?

No2 <1mg/L Dit baart zorgen,dit is gif voor de vissen.

Chloor gaat er vanzelf uit,als je een zuurstof steentje er in hebt. (chloorgas vervliegt).

Jones zei:
Je kan binnen 20 minuten je bericht nog aanpassen. 🙂

-edit:
Oeps, ik zie nu pas dat je bericht er al 40 minuten staat. :sorry: Maar dan weet je het voor volgende keer. 😉
Ik heb het een paar dagen later toch maar even recht gezet. 🙂

NO2 stond op 0 maar aangezien je nooit zeker weet of er echt niks in zit neem je de volgende waarde en daar zit je dan onder dus in dit geval onder de 1

Ik begrijp dat je voorzichtig wilt zijn, maar vraag me af of dit niet mogelijk averechts werkt. Er zit een wereld van verschil tussen een nitrietniveau van 0 en 1, mijns inziens een zodanig verschildat als je afleest 0 een vermelding van 1 op het verkeerde been zet, ook al vermeld je een kleiner dan teken (want 0.9 is ook kleiner dan 1) en ook al heb je geen volledige (100%) zekerheid.

~ Ivo

zelf denk ik dat dit niet de oorzaak is. Met de andere vissen gaat het nog prima vandaag weer gemeten test stip zei 0 dus dat zit wel goed. Alleen toen ik de vis even weer bestudeerde zag ik dat hij bij zijn buik een rode vlek heeft. Zou dat de oorzaak kunnen zijn ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan