Wat is er nieuw

Hulp gevraagd bij maken nieuwe uitstroom

NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Leeftijd
32
Hallo,

Ik heb een Juwel Primo 110, in dit aquarium staan aardig wat planten.
Bij de start 3 maanden geleden heb ik een voedingsbodem gebruikt, na een tijd kwam ik er achter dat de planten niet goed wilden groeien. Ik heb toen een co2 systeem in de bak gemaakt.
Ik gebruik nu dus de co2 en plantenvoeding.
Echter merk ik dat de planten nog niet super groeien, vooral de planten aan de bodem.
Dit is echter wel logisch omdat de uitstroom iets naar boven gericht staat om een kleine beweging in het wateroppervlak te hebben. Hierdoor worden de voedingsstoffen niet goed over het aquarium verdeeld.
Ik heb ook al sinds de opstart vreselijk last van bruinalg wat dus niet over gaat.

Bij de dierenwinkel vertelden ze mij dat er geen kant en klare spray bars zijn voor op een juwel pomp.
Ik wil eigenlijk zelf iets maken waardoor de stroming verbeterd.
Kan ik dit het beste doen door zelf een spray bar te maken? Of zijn er betere oplossingen?
Ik wil het interne filter gewoon behouden.

Hiermede nog een foto van het aquarium:

IMG_2490.jpg

Ik heb lang geleden ook een spraybar gemaakt op een intern filter van n rio 125. Ik weet niet of dat er een beetje op lijkt, maar ik zal eens kijken of ik er nog foto's van heb.

Gevonden, pagina 1 van mijn foto album
https://aquaforum.nl/threads/fuubs-zijn-80cm-bakje.98202/

Eheim spraybar past (net niet, licht opschuren) op het dikkere 45 graden bochtje van juwel.

Laatst bewerkt:
Is het het beste om de spray bar over de lange kant of over de korte kant te laten lopen?
Hoe veel gaten zouden er nodig zijn om de pomp niet te veel tegen te houden?
Het gaat om de ecoflow 500 pomp

Ik heb hem ook aan de korte kant gehad:
https://aquaforum.nl/threads/fuubs-zijn-80cm-bakje.98202/page-5
Via die groene slang.

Nu weer terug naar de lange kant en wat langere spraybar. De spraybar van eheim die ik had was vrij kort, ik zou een wat langere nemen (heeft dan ook meer gaten, dus minder verlies).

Ik had overigens ook de pomp vervangen voor de 600l/h versie, om t verlies wat op te vangen.

Ik zal eens kijken of ik hem nog ergens kan vinden. Kom je toevallig uit de buurt van dordrecht?

Ik woon in de buurt van Gorinchem.
De lange kant is dus het beste, kan dit gewoon met de 500 l pomp? Hoe veel gaten zou ik er in moeten maken en van welke diameter?

Jammer, toch nog wel n eindje hier vandaan. Anders kon je t 600 l/u pompje voor niks op komen halen.

Als je het oppervlakte van de gaten opgeteld ongeveer net zo groot houdt als het oppervlak van de uitlaat van de juwel uitstroom zit je wel oke. De drukverliezen moet t pompje prima aankunnen, een vies filter geeft veel meer drukverlies.

Het aantal gaatjes en de grootte daarvan is altijd een kwestie van uittesten. Je zou inderdaad kunnen beginnen met om de 5 cm. een 3 mm. gaatje. Gaan de gaatjes echt een "hogedruk" spuit imiteren dan kun je of de gaatjes wat groter maken of er meer maken. Overigens vind ik de achterkant, lange zijde, altijd de beste plaatst voor een spraybar. Ik zou de straal vlak onder het wateroppervlak iets naar beneden richten. Je zult dan zien dat de stroming via de voorruit naar beneden gedrukt wordt en over de bodem via de achterkant weer naar boven komt. Je plantenvoeding bereikt zo ook de onderkant van je planten.

Bedankt! Ik ga morgen een pvc pijp halen om een spraybar van te maken op de lange kant.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan