Wat is er nieuw

Hulp gevraagd bij opstarten tweedehands tank

• Onderwerp starter Onderwerp starter Broodjekaas
  • Startdatum Startdatum
B

Broodjekaas

Guest
Hallo allemaal,

Deze week heb ik een aquarium van iemand overgekocht via marktplaats.
Het betreft een 125 liter Ferplast Dubai 80. De afmetingen zijn 81x36x50, en er zit verlichting bij, een verwarming, en een intern filter (Bluwave 05). De losse oorspronkelijke filtermaterialen zitten er nog in, maar alle sponzen ontbreken.

De verkoopster wist niet heel veel van het aquarium, of wat ermee gedaan is omdat het aquarium van haar broer is geweest. De bak was volledig leeg toen ik hem had opgehaald.

Het aquarium is bestemd voor mijn goudvis "Visje":
rJgwlpYi_t4gWS1KuZh-6y6cjDqA-bWk.jpeg

Hier is hij kroosvaren aan het eten in zijn 60liter aquarium

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
-ik heb het gehele aquarium met een vochtig doekje afgenomen, --het aquarium gevuld met leidingwater en Tetra goldfish waterverbeteraar.
-Ik heb de grove spons van mijn oude aquarium vervangen, en opgeofferd om dienst te doen in het nieuwe filter, de rest van de ruimte heb ik gevuld met filterwatten en een koolstof sponsje.
-Om wat bacteri�n aan de tank toe te voegen heb ik wat substraat van mijn oude aquarium overgeschept om de stikstofcyclus op te starten. ook heb ik wat aquariumwater overgeheveld.
-Ik heb een paar van mijn voerkorrels in het water opgelost om ammonia te kweken.
-ik heb de verwarming aangezet in de hoop dat ik hiermee de cyclus een beetje versnel

Ook heb ik een stuk uitgekookt aquariumhout genomen, en wat javavarens eraan geknoopt in de hoop dat deze een beetje vast kunnen groeien terwijl het aquarium indraait.
rJgwlpYi_t4gWS1KuZh-6y6cjDqA-bWk.jpeg

"Visje" vindt het leuk om de blaadjes stuk te trekken, dus als het moet, dan houd ik de plantjes wat langer apart zodat ze wat sterker kunnen worden.
Anders voeg ik een paar takjes waterpest toe in de hoop dat hij deze zal vandaliseren in plaats van de varens.

Als het uiteindelijk toch niks wordt met de javavarens, dan stap ik waarschijnlijk over op anubias.

De reden waarom ik mijn plantjes op hout wil hebben in deze tank is enerzijds gemak van onderhoud, en anderzijds omdat het lekker strak oogt. De rest van de bodem wil ik bedekken met een zwart grint.

Over de volgende punten heb ik vragen:

-Hoe lang schatten jullie dat het duurt voordat de bacteri�n weer op volle capaciteit draaien? En wanneer kan ik Visje aan zijn nieuwe bak introduceren?
-Wat voor eventuele mede-bewoner is geschikt voor deze vis en aquarium? (ik heb ooit een kleine leeuwenkop gekocht, maar deze was te klein en te langzaam, en werd een beetje weggepest zo leek het. Uiteraard was mijn oude aquarium totaal niet geschikt voor 1 laat staan 2 goudvissen)
-Waar kan ik mooie zwarte grint kopen dat niet te scherp is voor vissen? Wat ik nu in mijn tank heb voelt puntig aan, en is nu puur voor de bacteri�n, deze zal worden vervangen.
-hebben jullie suggesties voor een geschikte (goedkope) kast om dit aquarium op te leggen? Zal een Ikea kast dit gewicht omhoog houden, of moet er echt een aquarium standaard moeten komen?

Alvast bedankt!

Hallo,

leuk dat je een groter aquarium hebt gekocht voor Visje.
Maar wist je dat sluierstaarten minimaal een meter lang aquarium nodig hebben?
Maar voor een paar maanden kan het geen kwaad.
Ik zou het aquarium 3 weken laten indraaien.
je kunt het best een maatje zoeken van de zelfde soort en grootte omdat er soorten zijn die dus inderdaad langzamer zijn en dan te weinig eten krijgen.
Maar ik heb ook 3 verschillende soorten bij elkaar en dat gaat prima dus het ligt ook wat van de vissen af.
Bij de dierenwinkel bij je in de buurt hebben ze vaak wel het juiste grind. Het liefst zonder scherpe randjes omdat ze graag grondelen en anders kunnen ze hun mond verwonden.

Succes met het maken van een mooi huis voor Visje🙂

Als je een deel van het aquariumwater overzet en gedeeltelijk je oude filtermateriaal kan ie er volgens mij gewoon in.
Je kan zoveel kasten gebruiken, goed opletten of het aquarium op de staanders rust, dan kam het geen probleem zijn.
Koolstoffilter is niet nodig, kan je beter bewaren voor als je ooit medicatie uit moet filteren.

@frederika20: Gisteren heb ik heb inderdaad over de 1-1,20 regel gelezen, echter ligt dit op het moment net buiten mijn budget. Ik zal marktplaats in de gaten houden voor koopjes, mocht er in de buurt een leeg aquarium langskomen.
Ik ben specifiek op zoek naar zwart grint/zand, maar de soort die mijn lokale aquariumzaak heeft is mijn huidige, scherpe substraat.
146hbQyuEUWjchRasYGSf_oBavMurBDY.jpeg

Tips over rondkorrelige zwarte grint op internet winkels worden op prijs gesteld.

@Tim82 Ik heb een MALM ladekast staan, waar mijn oude aquarium op rust, echter is de nieuwe bijna 3x zo zwaar. Ik zal kijken of hij tegen een stootje kan zodra de bak ervan af is.
Ik zal het koolstofflitertje eruit halen, en zodra het water weer tot kamer temperatuur is gekomen, zal ik kijken of ik durf om Visje aan zijn nieuwe aquarium te introduceren (hij was nu verwarmd tot 27 graden om bacteri�ngroei te stimuleren). Zullen de keramische en plastic filterballetjes niet eerst moeten worden ingedraaid (deze zaten bij het nieuwe -gebruikte- aquarium)?
Ik zal in ieder geval in toenemende mate oud aquariumwater toevoegen.

Zo,heb jou nu even 2 keer opgegeten.
2 boterhammen met kaas.

Tja, zwart afgerond??
Google daar dan ook op.zwart afgerond grint..
Vaak wordt er een vraag gesteld, Zetten ze die vraag dan in Google,krijg je dit!!!

DENNERLEGRIND DIAMANT ZWART - Speciaalzaak voor ...

... is van 1 tot 2mm. En de korrels zijn afgerond, dit is beter voor bodemvissen. ...
in het Malawi meer zijn ook zwarte stranden, dit grind is egaal zwart. Marco ...
www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=9060

Als je eventueel zwart grind zoekt kijk eens naar Nautic Aqua Progravel.
Is wat groter als die Bertus voorstelde alleen kost de helft.
Gebruikt het zelf ook in mijn Rio gemixt met bruin.
Prima bodempje!
http://www.aquaplantsonline.nl/p/7410:c ... wart-9-kg/

Bestel alles op internet omdat de LFS meestal maar een beperkt assortiment heeft.
Internet niet, dat heeft een onbeperkt assortiment.
Heeft de een het niet, heeft de andere het wel!

Bedankt Bertus en GewoonJoey, beide soorten grint zijn een stuk beter dan wat ik nu heb, en ze hebben beiden hun sterkere kanten.

De Nautic Aqua Progravel ziet er niet slecht uit, en is zeker goedkoper per gewicht, echter is het alleen verkrijgbaar in een 9 kilo verpakking voor zover ik kan zien, en ik denk dat ik aan 5 kilo eigenlijk al genoeg heb om mijn bodem te bedekken (ik wil alleen mijn vis laten grondelen, geen hoogteverschillen aanbrengen). Als we 1,5 kg per liter rekenen voor het substraat krijgen we: 5kg/1,5(kg/L)=3,33L substraat. Als je dit verdeelt over mijn bodem van 80cmx35cm, krijg je een laag van 1,19 cm(tenzij ik ergens een nul ben vergeten ofzo).Op die manier ben ik min of meer evenveel geld kwijt.

Toch neig ik meer naar de Dennerle omdat een fijner grint het aquarium groter doet ogen (althans in theorie). Bovendien denk ik dat als Visje per ongeluk een stukje 1-2mm grint opslikt, hij dit makkelijker uit zijn systeem krijgt dan een 2-3mm korrel. Misschien complete bulls***, maar mijn gevoel zegt het. Al moet ik zeggen dat ik jouw kleuren combo in je Rio wel heel mooi vind, Joey. Klopt het dat het substraat in je garnalentank een beetje lijkt op dat van mij?

En ik heb inderdaad steeds meer vertrouwen in online winkels dan in mijn lokale aquariumhandel, omdat een paar verkopers hier net iets te goed zijn in datgene waarvoor ze worden betaald: verkopen. Hierbij smeren ze je van alles aan, terwijl je op internet vindt dat het totaal niet noodzakelijk, danwel schadelijk is voor je vissen. Hierdoor heb ik al eens veels te scherp grint gekocht in mijn onwetendheid, en mij werd verteld dat ik wat meer goudvisjes in mijn mini-bakje van 60cm moest toevoegen.

En Bertus, ik had inderdaad even beter moeten googlen. Ik heb ondertussen hetzelfde grint voor een euro minder gevonden: http://www.aquarium-winkel.nl/dennerle- ... -2983.html
Toch fijn dat je een behulpzaam antwoord achterlaat 🙂

Heb je een hornbach in de buurt? Daar hebben ze prachtig mooi afgerond zand in zwart. Scheelt je verzendkosten en volgens mij nog een euro of 7 op de aanschaf ( ik meen dat je bij Hornbach 8,95 betaalt voor 5 kilo)

Dankje! Het bruin had ik eerlijk gezegd wat donkerder verwacht maar al met al is het goed uitgepakt.
Ik heb zelf in mijn Rio 18Kg gebruikt + nog een voedingsbodem.

Het grind in mijn Garnalen bakje is HS Aqua Gravel Black 1-2 mm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan