Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Hulp gevraagd bij vinden betaalbaar filter voor SF 50 liter aqaurium
Wie kan deze superleek op weg helpen met het vinden van een betaalbaar,sterk binnenfilter?Het is bedoeld voor een Superfish Start 50 aquarium.Er zit nu een SF aquaflow 100 filter bij.Er wonen 1 grote sluiterstaart en 1 kleine sluier in....Over het vissenbestand is al uitgebreid gesproken in het goudvissentopic,dus aub daar geen commentaar op(word aan gewerkt!).Ik zie de bomen door het bos niet meer.....En als ik bijv.Een SF aquaflow 300 zou kopen is de stroming dan ook gelijk heel veel sterker voor de vissen?En er gaat dus 50 liter water in het aqauriumpje naar hoeveel liter filters moet ik dan kijken?Kortom ik zoek dus dringend hulp van ervaren mensen.
Doe rustig aan met aankopen. Haastig spoed is zelden goed.
Voor de sluiers zal geen 1 filter genoeg zijn die op het aquarium past.
Eerst eens rustig gaan nadenken wat je in je aquarium qua visjes/bewoners wil gaan houden. Niet alle visjes kunnen bij elkaar, temperatuur, hoeveelheid vis etc. Aan de hand van wat je in het aquarium wil hebben ga je denken wat voor filter je het beste kunt nemen.
50 liter ben je vrij beperkt qua inwoners. Ga dit eerst bekijken voordat je weer in een drama beland met 2 mooie maanvissen ofzo.
Lees je eerst rustig in. Aquarium lijkt makkelijk maar valt tegen en jezelf goed voor bereiden voorkomt jou en je vissen een hoop leed.
@edit. Omdat je van sluiers hou vind je misschien en Betta man ook mooi. Kijk maar eens op het forum. Die past volgens mij wel in een 50 liter. Ik heb er verder niet veel verstand van maar op forum genoeg info.
Ik zal zolang ik de sluiers heb ze zo goed mogelijk moeten verzorgen ben er echt mee bezig maar tot nu toe lukt het niet om een adres voor ze te vinden.
@Michelle Het is trouwens niet mijn bedoeling om in de toekomst met andere vissen verder te gaan.Deze vis kwam per toeval bij ons via het werk dat ik doe en omdat ik nogal van de diertjes ben zei ik gelijk ja hoor die neem ik wel mee en haal morgen direct een vriendje voor hem omdat ik hem zo eenzaam vond in zijn uppie in dat bakje en omdat de eigenaar zei dat er eerder ook nog 2 ingeleefd hadden.Dus mocht ik een ander huis vinden dan gaat het hele aquarium zwikkie op marktplaats.
En als ik bijv.Een SF aquaflow 300 zou kopen is de stroming dan ook gelijk heel veel sterker voor de vissen?En er gaat dus 50 liter water in het aqauriumpje naar hoeveel liter filters moet ik dan kijken?
Ik zie dat Superfish ook een Aquaflow XL heeft. Dat zou al een goede verbetering zijn. De 300 of de 400 kan ook, maar die XL lijkt (?) een stuk meer filterspons te hebben en dat is wat je nu nodig hebt. 🙂
Je kunt de stroming van die Superfish-fillters met een draaiknop op een lage stand zetten. En er zit als het goed is een uitstroompijpje bij dat je erop aan kan sluiten. Dan wordt het water door allemaal gaatjes geperst. Als je dat pijpje dan naar boven of naar het glas richt, valt de stroming alweer een stuk mee. Het feit dat die sluiers lange vinnen hebben (traag zijn) maakt het wat lastiger, maar je moet toch wat...
Mocht je besluiten die XL te nemen (kost ook weer geld, dat wel...) dan kun je ofwel de twee filters tegelijk hebben draaien, de eerste 4 weken, of je kunt de filterspons uit het oude filter erbij stoppen in het nieuwe filter. Het liefst in plaats van het witte of zwarte spul dat erin zit. Hoe meer spons hoe beter.
Over het voeren trouwens (je vroeg daarnaar in je andere topic), 1x per dag een klein beetje geven, zodat ze hooguit een minuut of 2 wat te scharrelen hebben, zou voor nu voldoende moeten zijn. Ongeveer een hoeveelheid voer ter grootte van hun ogen. Beter wat minder voeren, dan dat er na 5 minuten nog steeds voer ligt. 🙂
Ik zal zolang ik de sluiers heb ze zo goed mogelijk moeten verzorgen ben er echt mee bezig maar tot nu toe lukt het niet om een adres voor ze te vinden.
Gino is de SF aquaflow 300 dan niet beter?,die is voor meer water en ververst ook meer liter per uur.Blij met de hulp want jeetje er komt toch een hoop bij kijken er is zoveel te koop.Maar de SF filters zijn allen rond de 30 euro dat is nog te doen voor mij.
Gino is de SF aquaflow 300 dan niet beter?,die is voor meer water en ververst ook meer liter per uur.Blij met de hulp want jeetje er komt toch een hoop bij kijken er is zoveel te koop.Maar de SF filters zijn allen rond de 30 euro dat is nog te doen voor mij.
Het belangrijkste aan een filter is de hoeveelheid filtermassa. 🙂 Zeker in kleine bakken en bij vissen die niet van sterke stroming houden (zoals jouw sluierstaarten) is het belangrijk dat het beetje water dát er circuleert, langs zoveel mogelijk filterspul komt.
Zou je de stroming 2x zo hard zetten bijvoorbeeld, dan is de filtering niet gelijk ook 2x zo goed. De goede bacteriën pakken maar een bepaalde hoeveelheid voeding uit het water per tijdseenheid X.
Oke ik snap het.Alleen is die xl wel een joekel van een filter dat neemt wel een hoop ruimte in beslag helaas daarom dacht ik aan die 300.Maar SF Aquaflow 200 zou dus ook kunnen?Die is wat kleiner van formaat dan de xl.
Anders kun je evt in de winkel de verschillende Superfish-filters naast elkaar houden om ze te vergelijken.
De fabrikant noemt zelf een bepaald aantal liters wat het filter aan zou kunnen, maar de relatie met de hoeveelheid filtermateriaal is niet altijd goed door ze uitgezocht. En dat maakt ze ook niet zoveel uit denk ik.... zo roepen ze ook dat het filtermateriaal regelmatig moet worden vervangen... daar hebben zij meer baat bij dan onze vissen.
Oke ik snap het.Alleen is die xl wel een joekel van een filter dat neemt wel een hoop ruimte in beslag helaas daarom dacht ik aan die 300.Maar SF Aquaflow 200 zou dus ook kunnen?Die is wat kleiner van formaat dan de xl.
Het kan. Ook dat is een verbetering t.o.v. de 100 die je er (dacht ik) nu in hebt zitten. Maar ik persoonlijk zou gezien de omstandigheden voor een model zijn gegaan met veel filterinhoud. Beter 10% van je ruimte kwijt en (een grotere kans op) gezonde vissen dan ruimte besparen en wellicht problemen blijven houden. 🙂