Wat is er nieuw

Hulp gevraagd - Bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zeethakje
  • Startdatum Startdatum
Z

Zeethakje

Guest
Goedendag

Morgen ga ik mijn vision 260 ophalen en ik wil daar bodem in en planten zodat ik kan beginnen met mijn maandje indraaien.
Nu ben ik in winkels geweest en ik kom er niet uit met de bodem.

Ik wil grind, weet ook wel welke kleur, en heb me laten vertellen dat ik 10 liter nodig heb per 40 centimeter lengte . das is in mijn geval de 3 zakken voor 1.20

Ik wil niet veel vis en bescheiden planten in mijn aquarium
maar ik kom niet uit de "adviezen"voor de bodem.

Er is een soort klei, in een emmer, voor 18 euro , en heet terra plant complete substrate.
Er schijnen ook kleikorrels te zijn en er is natuurlijk een voedingsbodem.

Maar waar ik ook kom, ik krijg ander advies..
de een zegt alleen grind is genoeg, de ander zegt klei want voedingsbodem is te veel voor te weinig plant en de laatste zegt , voedingsbodem ...

kan iemand hier een tip geven?
mijn bedoeling is niet te veel planten, maar ze moeten wel lekker wortelen, en boven wat drijvers voor als ik gourami wil houden.

bedankt

rene

Er is een soort klei,()akadama,is voor Bonzai, in een emmer, voor 18 euro , en heet terra plant complete substrate. .

Leuk voor garnalen,maar zou dan maar beperkt doen,omdat de Ph omlaag gaat.

Neem gewoon 2 mm aquariumgrint. daar gaat het het beste in.

In principe is alleen grind voldoende, zeker als je een niet te groot plantenbestand wil. Je kan altijd plaatselijk als dat nodig is een kleibolletje bij de wortels stoppen.

Bacterie blijft ook beter in de bodem.
Akadama is daar te luchtig voor.

ok. bedankt Bertus en Aquavisie
en die verhouding 10 kg per 40 cm klopt dan wel?

Zou je met 3 zakken beginnen.
Kan je altijd bijnemen.
Bij mij is de laag voor 4 cm en 6cm achter.
Daar wortelt de Bleheri prima in.

Was3xtrBxhmKKgnFcC4KuJDpYtmcgVXW.jpeg

Voedingsbodem geeft vuil als je planten gaat verzetten, raakt op den duur ook uitgewerkt en dan zit je met een bodem die je liever weg wilt.
In grint, zonder extra kan je heel wat planten zetten (sommigen willen met de wortel niet in de bodem, bind je beter ergens op vast),
en als je een plant hebt die wat meer nodig heeft aan z'n wortels dan werk je idd het best met een kleibolletje (gaat lang mee).
Als je weinig planten wil heb je kans die kleibollen niet nodig te hebben, maar een doosje is ook niet zo duur, kan lang in de kast liggen en als je een plant hebt die hier behoefte aan heeft heb je het al bij de hand. (tenzij je nu al weet wat voor planten in je bak gaan, dan kan je nagaan of je dit zult nodig hebben)

ok, dat is een goede tip. ga de planten natuurlijk ook nog bijvoeden.
Heb nog neit echt een idee welke planten.
mijn hoofdvisje is de apistogramma cacatouide.
Daar komen dus stenen voor en wat hout, bovenin wil ik drijfplanten omdat ik nog aan het uitzoeken ben ik ik er diamant gourami bij kan zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan