Wat is er nieuw

Hulp gevraagd: kiezen nieuwe bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Teye
  • Startdatum Startdatum
T

Teye

Guest
Bij voorbaat excuses voor het lange intro 😛

Mijn 160 liter bak is recentelijk bekomen van een aantal verschillende maar elkaar opvolgende aquarium problemen, en ook al is het gelukkig langzaam aan het herstellen, de bak ziet er momenteel vrij kaal uit.

Om er een positieve draai aan te geven zit ik te denken voor het eerst in jaren een compleet nieuwe inrichting te proberen. Momenteel werk ik met kleiballetjes, vloeibare CO2 & plantenvoeding om mijn groen te voorzien, maar ik denk dat mijn aquarium problemen meestal beginnen met het probleem dat mijn planten het niet goed doen. Misschien onterecht, maar ik hou mijn 7cm dikke zand inclusief klein beetje grind laag hiervoor verantwoordelijk.

Na wat winkel inspiratie te hebben opgedaan werd mij geadviseerd om een 2-3cm dikke voedingsbodem of plantsubstraat laag aan te leggen, afgedekt met een 2-3cm dikke grind laag. Maar gaat een 2-3cm dikke voedingsbodem met een 2-3cm dikke grindlaag erop werken? Ik ben namelijk bang dat met wat wroeten zoals het erin zetten van de planten de lagen toch gaan mixen. Ziet het er dan nog wel leuk uit/kan het kwaad als de voedingsbodem bovenop komt te liggen?

Nog andere tips voor de bodem? Ik lees op internet veel goeds over filterzand, iemand hier ervaring mee? Of nog andere bodem suggesties? Ik sta voor alles open zolang het maar natuurlijk oogt 😀

Ik zou geen voedingsbodem nemen omdat die ook snel is uitgewerkt weer.
Bij de Hornbach is prima zand te koop met een korrel van 0,4-0,8mm en vele leden gebruiken dit al. Kost zo n 8 euro per 5 kilo maar geschikt voor je planten en bodembewoners.
De grote bak van Crash heeft dit ook (zie zn foto album dus).

voedingsbodem is inderdaad geld verspilling want er zijn maar een beperkt aantal plantjes die wat de voeding via de wortels opnemen. ik zou gewoon kleibolletjes toedienen als je besluit die plantjes te kopen.

Je kan vrij goedkoop kleibollen zelf maken met mix van Aquariumbemesting.nl
Ook kun je daar lateriet aanschaffen als je dat erdoor zou willen doen.

Ik gebruik in mijn aquaria donkere grindbodems. De korrelgrootte is 2tot 3 mm. Doordat de kleur donker is kleuren de vissen beter dan bij een lichte bodem.
Kies je voor een erg lichte zandbodem dan doe je concessies aan de kleuren van de vissen. Corydorassen voelen zich prettig op een zandbodem omdat ze er lekker in kunnen wroeten. Dit geldt ook voor verschillende soorten cichliden uit de geslachten Geophagus, Gymnogeophagus en Satanoperca's. En zo zijn er nog meer .
Denk dus bij de keuze van je bodem ook goed na welke vissen je wilt gaan houden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dus als ik goed begrijp is een voedingsbodem / plantsubstraatlaag achterhaald? Als ik daar niet over hoef na te denken dan is dat in ieder geval een zorg minder.

Ik heb geen idee hoe groot de zandkorrels zijn die ik nu heb liggen, maar gezien de korrels te klein zijn om langs een meetlatje te leggen kan het in ieder geval niet meer zijn dan 0,5mm. Het zand heb ik overigens bij een aquariumzaak gehaald, dus het is wel echt aquariumzand. Het zit er alleen al wel een paar jaar in. Dat zou dus in ieder geval geen probleem mogen zijn dat mijn planten het niet geweldig doen?
@jessicapilon, heb gezocht op fotoalbums van crash, maar dat zijn er nogal wat, bedoel je een specifieke? 😛

Zal morgen anders een foto maken van mijn aquarium(zand), nu is bij mij het licht uit (in het aquarium dan ;-))

@ Jos, wil dus inderdaad in ieder geval deels zand houden voor de (3) corydora's, verder heb ik alleen een kuhli/bodemkruiper/slangenvisje of hoe je het wil noemen als bodembewoner. Ga er vanuit dat de corydora's toch wel slim genoeg zijn alleen in het zand te spelen en niet in het grind mocht ik dat nemen?

Dan nog een nieuw vraagje, voor een puur zand of grindbodem, moet ik een dikte aanhouden van 4-6cm?

Dat zand van de Hornbach dat John bedoelt hebben wij ook. Hier een foto van in een van onze bakken en hier een foto van de van de zak zand zoals je die bij de Hornbach vandaan haalt.
Overigens ben je er wat mij betreft met filterzand ook al wel qua kleur. Dat is wat beige en reflecteert ook niet zo bijster veel licht. Waar je weg moet blijven voor de bestwil van je vissen is van dat kraakhelder witte zand. Een zak filterzand waarmee jou bak zeker genoeg gevuld is heb je trouwens voor minder dan een tientje in huis (bezorgd ja!).

~ Ivo

Teye zei:
@jessicapilon, heb gezocht op fotoalbums van crash, maar dat zijn er nogal wat, bedoel je een specifieke? 😛
John bedoeld mijn Trofis bak, waar je hier de laatste foto's kan zien. 🙂

Heb geen spijt van dit zand, vissen en planten kleuren mooi. Planten en plantjes zijn erg makkelijk in de bodem te krijgen. Ik gebruik geen voedingsbodem.

Zoals hierboven al werd gezegd nemen de meeste waterplanten hun voedingsstoffen op uit het water, en niet uit de bodem. Voeg je voedingsstoffen (nitraat, fosfaat, CO2 en/of sporen) toe aan je water ? Bij veel planten is dat geen noodzaak, maar ik stel dat veel moeilijkere planten het z�nder die stoffen niet goed zullen doen.

Wat is je (gewenste) plantenbestand ?

Wat zijn je waterwaarden ?

Lees op dit forum ook eens over de Estimative Index; die aanpak heeft mij enorm geholpen om heel goede plantengroei, zonder al te veel algen, te realiseren. Ik heb ik mijn vak ook alleen maar grind (en een zandstrandje), en bij wortelplanten steek ik kleibolletjes.

Edit: een keer opnieuw inrichten is altijd leuk ! 🙂

Wow das wel heel zwart zand! 😀 Weet niet of het bij mijn bak zou passen, het staat letterlijk midden bij mij op de slaapkamer en vind wel fijn dat het redelijk licht is. Mijn vissen lijken redelijk happy bij wat ik zou omschrijven als redelijk beige zand, al zou het wel een tint donkerder kunnen/mogen.

Ik durf het bijna niet meer aan na de foto's van jouw bak te hebben gezien Crash, maar hier zijn wat foto's van de mijne (niet schrikken, zoals gezegd heb ik wat problemen gehad, en nu zijn planten als mijn pogostemon en vallisneria waar het eens compleet mee volstond nu geheel verdwenen):

Het aquarium in zijn geheel: http://postimg.org/image/df2k40yrv/
Close up zand: http://s7.postimg.org/bmxig9zfv/Zand.jpg
Plantvoeding: http://s9.postimg.org/snjr9oumn/Plantvoeding.jpg

Zoals gezegd, er is wat werk te doen... maar ben inderdaad wel enthousiast om er weer iets nieuws van te maken!

@ Cowboy (om niet te verwarren met de andere Crash 😀 )
De derde foto heb ik even gemaakt van mijn plantenvoeding. In alle eerlijkheid, ik ben niet zo scheikundig aangelegd en heb geen idee wat ik precies in welke hoeveelheid toevoeg. Heb mij ooit eens laten vertellen dat ik deze spullen moet gebruiken, en volg gewoon de handleiding van de producten (3ml easycarbo per dag, 5ml profito & 8ml aquarium stabiel wekelijks op een 160l bak).

Gewenst plantenbestand heb ik nog geen idee van. Als ik het zoals de Trofis bak van Crash zou kunnen krijgen dan zou ik dat doen, maar vrees dat ik nog heel wat forum lezen en ervaring nodig heb voor ik zo ver ben. Moeilijke planten ga ik in ieder geval niet nemen, vind het al lastig om de makkelijkere soorten langere tijd te onderhouden (wel behalve toen nog de vallisneria, dat was net onkruid zo hard als die ging). Planten zijn stap 3 waarbij ik hulp wilde vragen, ik dacht met stap 1 (bodem) te beginnen omdat dit al zo'n verhaal was :c

Waterwaarden durf ik ook niet te zeggen, laat het nu maandelijks controleren bij mijn aquariumzaak. Laatste keer (2 weken geleden) is mij verteld dat alle waarden goed waren voor een gemiddelde bak. Zal de volgende keer een uitdraai vragen zodat ik kan vertellen wat de waardes precies zijn.

Toevallig heb ik gisteren al een beetje zitten inlezen over de EI methode. Had ik nog nooit van gehoord, en ook al zie ik een bak met veel planten en zonder alg wel zitten, overdoseren en vervolgens wekelijks veel te verversen gaat tegen alles in wat ik geleerd heb de afgelopen jaren. Zal nog wat leeswerk worden voordat ik daar mee durf te beginnen!

Crash zei:
Teye zei:
John bedoeld mijn Trofis bak, waar je hier de laatste foto's kan zien. 🙂

Heb geen spijt van dit zand, vissen en planten kleuren mooi. Planten en plantjes zijn erg makkelijk in de bodem te krijgen. Ik gebruik geen voedingsbodem.
Klopt helemaal hoor. Was even vergeten dat Lex meerdere bakjes heeft met een fotoalbum :sorry: 😉.

Zover ik me herinner is het in 3 of 4 kleuren te koop en ook wat meer beige/bruin.

Teye zei:
Wow das wel heel zwart zand!
Valt wel mee hoor en denk dat Ivo dat kan beamen. Het is meer antraciet, als het in je bak ligt en het de verlichting aan is.

Je hebt mooie stukken hout waar je Javavaren op kan binden, is een niet zo veel eisend plantje. Paar snel groeiers erbij en drijfplantjes erbij. Je kan een mooi start maken en later rustig over ander planten gaan denken. Profito en Easy Carbo kun je prima blijven gebruiken. Porfito is de (vrijwel) complete planten voeding. Easy carbo kun je eventueel later vervangen voor Bio-co2.

Crash zei:
Teye zei:
Wow das wel heel zwart zand!
Valt wel mee hoor en denk dat Ivo dat kan beamen. Het is meer antraciet, als het in je bak ligt en het de verlichting aan is.
Ja wel mee eens ja.

Maar als ik het goed begrijp is het in ieder geval wel verstandig het zand wat ik er nu in heb zitten te vervangen met nieuw zand (ongeacht de kleur 😀 )?

Net even snel op bio-co2 gezocht, het komt neer op een 'maak je eigen co2 installatie van wat plastic flessen'? Klinkt interessant!

Bio co2 is eigenlijk erg eenvoudig hoor en als je dat wil kun je met 1 petfles werken en een omgekeerd bakje. Meer heb je niet nodig eigenlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan