Hulp gevraagd met dode hoek


ZoëN

Member
Lid geworden
5 augustus 2020
Berichten
22
Hoi allemaal,

Ik heb weer een vraagje ;) Ik heb een 130cm bak staan. Inlaat staat rechtsonderin en de uitlaat(spraybar) rechts over de diepte van de bak heen. Om zo een stroming eerst over de bovenkant en dan via weerkaatsing van het glas onderlangs naar mijn inlaat te creëren.
Al mijn plantjes ‘wiegen’ mooi mee in de stroming. Behalve rechts voorin. Hier zit dus duidelijk een dode hoek.
Op den duur zou zelf een opstelling met pvc maken over de gehele achterwand natuurlijk de beste optie zijn, maar die mogelijkheden heb ik nu helaas nog niet. Ik zat zelf ook al even te denken aan een wavemaker, maar waar zou ik die dan moeten plaatsen?
Zijn er hier mensen met de gouden tip? :)

Hieronder nog even een visuele representatie:
image.jpg


 
Het is niet raar dat je planten minder bewegen aan het eind van het rondje dan aan het begin; vraag is of je bemerkt dat er daar een voedingsstoffentekort ontstaat of niet. Zo ja kun je daar planten plaatsen die weinig tot niets nodig hebben, of helemaal weghalen en elders in je bak steken. Je kunt ook kijken of je het redt door je huidige uitlaatbuisje tegen je achterwand te plaatsen, in het midden. Als je een stromingspompje wil plaatsen kun je die linksboven plaatsen en iets naar beneden richten om het circulaire effect te versterken. Je kunt 'm ook laten 'meeblazen' met je uitstroombuis om diens effect te versterken. Zoveel wegen naar Rome.
 
Dat. ^
Of, doe eens gek en maak een of meerdere gaatjes in die spraybar richting het dode punt. Beetje spelen met de verdeling verder over de gaatjes die je hebt. Desnoods een ander gaatje dichtstoppen. Stukje slang eraan, etc etc.

Misschien wil je de spullen zoals je die hebt aangeschaft, niet "verpesten" op deze manier. Dat kan. Zelf verbouw ik de boel altijd net zo lang tot het naar wens is. :LOL:
 

Terug
Bovenaan