Wat is er nieuw

Hulp gevraagd met rekenen:)

MischaC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 april 2020
Leeftijd
46
Goedenavond,

graag jullie hulp gevraagd met rekenen. Graag zou ik wekelijks willen graag verversen met een deel kraanwater en een deel osmosewater. Doel is verlagen van de pH tot 5,5 tot 6. Ik filter momenteel over turfgranulaat om de pH en de KH iets te verlagen maar merk dat ik de vergeling van het water niet prettig vind en dat het de lichtintensiteit in het aquarium doet afnemen wat niet ten goede komt aan mijn matje van HC Cuba. Hieronder de feiten m.b.t. de bak, filtering, verlichting en waterwaardes:

Bak draait nu 5 weken na een drystart van 7 weken, voorzien van voedingsbodem en fijn grind.

Hardware:

- netto inhoud 180 liter inclusief filter
- filter is een JBL Profi 1502 greenline, 1400 L/H onbelast, water terug via spraybar
- inline diffuser voor toevoeging CO2
- bodemverwarming en staafverwarming
- verlichting Juwel Spectrum Helialux aangevuld met twee ledstrips

Waterwaardes (filtering over turfgranulaat)

- pH 6,6 (halverwege de middag met CO2 aan), in de ochtend zonder CO2 7,02
- GH 5
- KH 5
- NO3 20
- NO2 0
- PO4 1

Ververs wekelijks 50% -> dagelijks toevoeging van All-in-One plantenvoeding

Waarde kraanwater:

- pH 7,5
- GH 6,5
- KH 6,5

Visbestand:

- 11 Ottocinclus vittatus
- 4 Apistogramma agassizii fire red (1 man, 3 vrouw)
- +/- 35 vuurgarnalen
- 9 Japonica garnalen
- 4 appelslakken

Komende weken zal er nog een schooltje worden toegevoegd en een paar visjes voor de bovenste laag.

Mijn vraag aan de rekenwonders is:

- Hoeveel liter osmosewater en kraanwater moet ik wekelijks verversen (totale verversing +/- 90 liter), om een pH van 5,5 tot 6 te halen (buiten CO2 toevoeging om)

Met vriendelijke en hoopvolle groet,

Mischa

21a1926b-fa49-4bfc-a3be-04563250d1f0.jpg

Ik weet dat het niet is wat je vraagt maar: Doe het niet. Er is absoluut geen reden om je pH zo te verlagen. Je zult je KH en GH tot bijna 0 moeten verlagen, dus als je geen pH controller hebt gaat je stabiliteit compleet verdwijnen. Daarbij zouden de slakken langzaam doodgaan omdat ze juist die hardheid nodig hebben.

@ MaestroCygni; aanvulend, vergeten🙂 de CO2 installatie is pH gestuurd middels een JBL controller. Maakt dit een verschil voor je antwoord

@ MaestroCygni; aanvulend, vergeten🙂 de CO2 installatie is pH gestuurd middels een JBL controller. Maakt dit een verschil voor je antwoord
Mwah. Het maakt het iets beter maar dan zijn het nog waardes die niet geschikt zijn voor slakken en die alsnog voor instabiliteit zorgen.

Met alleen osmosewater ga je die pH niet bereiken, is maar net afhankelijk wat je er daarna nog mee doet (osmose is instabiel, heeft een andere factor nodig).
Vind het risicovol om daarna met CO2 je pH waarde te willen sturen... want voor deze waardes moet je echt op een KH van 0 gaan zitten wat ook nadelig is voor planten.

snap ook niet helemaal waarom? een Ph ergens tussen de 6,5 en 7 is (meer dan) prima geschikt voor veel planten!
veel plantenhouders sturen vaak (naar ik lees) op een 6,8-6,9.

Laatst bewerkt:
Ook de garnalen gaan niet blij worden van zo'n lage ph.

Misschien mis ik iets maar hoe kan de ph in de middag lager zijn dan in de ochtend als je dat stuurt met een controller? Dan zou je een stabiele ph moeten hebben toch?

Misschien mis ik iets maar hoe kan de ph in de middag lager zijn dan in de ochtend als je dat stuurt met een controller? Dan zou je een stabiele ph moeten hebben toch?
Wanneer je werkt net zoals ik met een dubbel magneetventiel 1 op controller en 1 op tijd schakelaar zou je dat kunnen bereiken.
Betekend dat je dan in de nacht de tijdschakelaar uit zet waardoor de controller niet CO2 kan toevoegen ookal wil die dat. Als je dan ook nog eens te laat je tijdschakelaar aan zet krijg je dat effect

Precies zoals rjoemman zegt. Dubbel magneetventiel..

Maar....als er goed gelezen is dan staat er dat het kraanwater een pH van 7,5 heeft en dat deze nu lager is doordat ik over turf filter. Hier zou ik graag mee willen stoppen. Een verlaging van de pH van 1 punt middels osmosewater zou toch haalbaar moeten zijn? Dus van 7,5 naar 6,5 ?

Wanneer je werkt net zoals ik met een dubbel magneetventiel 1 op controller en 1 op tijd schakelaar zou je dat kunnen bereiken.
Betekend dat je dan in de nacht de tijdschakelaar uit zet waardoor de controller niet CO2 kan toevoegen ookal wil die dat. Als je dan ook nog eens te laat je tijdschakelaar aan zet krijg je dat effect

Ja ok duidelijk maar goed normaliter wil je toch graag dat gedurende de hele dag en nacht de ph stabiel is dacht ik. Hoe minder schommelingen des te minder kans op algen.

Ja ok duidelijk maar goed normaliter wil je toch graag dat gedurende de hele dag en nacht de ph stabiel is dacht ik. Hoe minder schommelingen des te minder kans op algen.
Precies

Klopt Jessica, maar moet zeggen dat ik geen last heb van algen.

Allereerst moet je jou redenatie omgekeerd bekijken.

Je kunt niet uitrekenen wat je pH wordt, met alleen mengen van kraanwater en osmosewater.
Maar een pH wordt bepaald door de waarde van de KH en het CO2 gehalte.

Voor een planten aquarium wil je graag een CO2 gehalte van rond de 20 mg/l.
Dus dat is een waarde waar naartoe kunnen werken. Dit kun je doen door het toevoegen van CO2.
En dmv een CO2 indicator kun je visueel zien of je daar bent.

Dan het 2e onderdeel. De pH. Die wordt beoaald door de KH in je water.

Dus de KH moet je gaan meten.

Als je dan de tabel erbij pakt kun je met de KH en het CO2 gehalte zien op welke pH je gaat uitkomen.

Nu heeft jou kraanwater een KH van 6-7
Dus bij een CO2 van 20 mg/l kom je uit op een pH van rond de 7,0

Dus je wilt naar een pH van 6,5 en daarbij ook 20 mg/l CO2 behouden.

Dan kom je volgens de tabel uit op een KH van 2. Dat is vrij laag. Maar niet onmogelijk.
Echter zul je dan wel met een goede pH controller moeten gaan werken.

Bij een verversing van 90 liter KH 2 water heb je nodig.
28 liter kraanwater en 62 liter osmosewater.

Maar ik zou jezelf wel de vraag stellen of dit echt nodig is. Voor zowel je vissen als de planten.
Zelf zou ik minimaal een KH van 4 aanhouden. Dan heb je nog genoeg mineralen in je water.
En een pH 6,8 is ook heel netjes.

Dank je wel Biljoenblik. Dit verduidelijkt e.e.a. Denk dat ik eerst eens ga beginnen met de afbouw van de hoeveelheid turf in mijn filter. Hierna nogmaals bekijken op welke pH ik uit kom middels de CO2 en dan vervolgens bepalen of er een wekelijkse verversing met een deel osmose-water gaat plaatsvinden. Zou natuurlijk ook eerst met 20 liter per week kunnen beginnen en dan per week bekijken wat de effecten op de KH en pH zijn. De CO2 is hoe dan ook gestuurd middels een pH controller, dus deze kan geen val maken (tenzij apparaat kapot gaat)

waarom wil je de pH verlagen tot 5,5-6?
Het kan prima, maar dan heb je het over hardheid van minder dan 1, is opzich ook geen probleem. Maar het zijn vrij uitzonderlijke waterwaarden.

zelf heb ik een KH van 1, GH 1,5 pH ongeveer 6,1-6,2.

je kunt overigens prima uitrekenen wat de pH wordt door middel van toevoeging van CO2 maar tis geen gemakkelijke rekensom, en niet heel zinvol omdat je precies moet weten hoeveel HCO3 er in je water zit en daar is een KH-test niet nauwkeurig genoeg voor.

Weet dat sommige aquarianen ook regenwater gebruiken voor lagere waardes, heeft doorgaans zeer lage KH en GH waarden als ik het mij nog goed kan herinneren. Je moet wel tot je beschikking kunnen krijgen uiteraard en even goed inlezen/advies vragen hierover of je bijvoorbeeld nog moet filteren over kool bijvoorbeeld. Staan op dit forum ook wel wat topic's over mocht het je interesseren. Zou sowieso even testen op het e.a. Ben zelf nu ook bezig met uitdokteren hoe ik m'n pH omlaag krijg maar de mijne is 7,5 en wil ik onder de 7 krijgen, liefst 6,5. Ben nu met vloeibare humuszuren bezig (had ik nog staan).

Gr
Stefan

Weet dat sommige aquarianen ook regenwater gebruiken voor lagere waardes, heeft doorgaans zeer lage KH en GH waarden als ik het mij nog goed kan herinneren. Je moet wel tot je beschikking kunnen krijgen uiteraard en even goed inlezen/advies vragen hierover of je bijvoorbeeld nog moet filteren over kool bijvoorbeeld. Staan op dit forum ook wel wat topic's over mocht het je interesseren. Zou sowieso even testen op het e.a. Ben zelf nu ook bezig met uitdokteren hoe ik m'n pH omlaag krijg maar de mijne is 7,5 en wil ik onder de 7 krijgen, liefst 6,5. Ben nu met vloeibare humuszuren bezig (had ik nog staan).

Gr
Stefan

zou idd een goed idee zijn. Echter regent het weinig momenteel en met een wekelijkse verversing van 90 liter wordt het wat lastig. Benieuwd naar de test van de humuszuren. Zou je me op de hoogte willen houden?

groet Mischa

Vloeibare zuren gooien de geleidbaarheid ook weer omhoog.

Vloeibare zuren gooien de geleidbaarheid ook weer omhoog.

Ja ik snap hem, scheikunde en iets met zuren en positief geladen ionen. Maar dan heb je dit ook neem ik aan met turf nietwaar? In hoeverre is of eigenlijk kan dit van invloed zijn voor vissen uit de amazone die wat zuurder water prefereren? Lijkt mij dat ze dit in hun natuurlijke omgeving dan ook hebben.

@MischaC Wil je best op de hoogte houden hoor als ik er aan denk, anders moet je maar even over een paar weken een pbtje sturen, vergeet dat soort dingen namelijk nog wel eens 🙄. Is wel zo dat diegene die ik nu gebruik wel een bruinige kleur heeft al zie ik dit niet zozeer terug in het water, staat overigens ook in de beschrijving dat het nagenoeg geen optische storing door verkleuring geeft. Maar dit is voor mij ook weer allemaal nieuw dus geef geen garanties. Moet overigens nog steeds even een topic van m'n project zelf aanmaken, misschien dat ik het daar ook wel in kan zetten. Verder nog even over het regenwater, sommige mixen het met kraanwater, verbruik je minder. En ja het is nu inderdaad een beetje droog, zul je moeten investeren in regentonnen 🙂 . Is het trouwens nodig wekelijks je water met 50% te vervangen? De pH van het verse water is doorgaans ook hoger dan de pH waardes die jij wilt. Wel leuk beplant bakkie btw 😉.

Gr
Stefan

Wanneer je zo'n lage pH nastreeft zou ik wel even je vis/dierenbestand heroverwegen.

De huizen van de appelslakken zullen langzaam oplossen bij een pH van 5,5-6. Vuurgarnalen zitten liever ook op een wat hogere pH. Je zou deze kunnen vervangen voor caridina garnalen. Die zitten liever wel wat zuurder.
De Otocinclus zitten graag tussen 6-7,5. Dus dat zou net kunnen met een pH van 6.

Een daling van 1 punt pH is best veel hoor, dit betekent dat het 10x zuurder is geworden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan