- Lid geworden
- 3 april 2020
- Leeftijd
- 46
Goedenavond,
graag jullie hulp gevraagd met rekenen. Graag zou ik wekelijks willen graag verversen met een deel kraanwater en een deel osmosewater. Doel is verlagen van de pH tot 5,5 tot 6. Ik filter momenteel over turfgranulaat om de pH en de KH iets te verlagen maar merk dat ik de vergeling van het water niet prettig vind en dat het de lichtintensiteit in het aquarium doet afnemen wat niet ten goede komt aan mijn matje van HC Cuba. Hieronder de feiten m.b.t. de bak, filtering, verlichting en waterwaardes:
Bak draait nu 5 weken na een drystart van 7 weken, voorzien van voedingsbodem en fijn grind.
Hardware:
- netto inhoud 180 liter inclusief filter
- filter is een JBL Profi 1502 greenline, 1400 L/H onbelast, water terug via spraybar
- inline diffuser voor toevoeging CO2
- bodemverwarming en staafverwarming
- verlichting Juwel Spectrum Helialux aangevuld met twee ledstrips
Waterwaardes (filtering over turfgranulaat)
- pH 6,6 (halverwege de middag met CO2 aan), in de ochtend zonder CO2 7,02
- GH 5
- KH 5
- NO3 20
- NO2 0
- PO4 1
Ververs wekelijks 50% -> dagelijks toevoeging van All-in-One plantenvoeding
Waarde kraanwater:
- pH 7,5
- GH 6,5
- KH 6,5
Visbestand:
- 11 Ottocinclus vittatus
- 4 Apistogramma agassizii fire red (1 man, 3 vrouw)
- +/- 35 vuurgarnalen
- 9 Japonica garnalen
- 4 appelslakken
Komende weken zal er nog een schooltje worden toegevoegd en een paar visjes voor de bovenste laag.
Mijn vraag aan de rekenwonders is:
- Hoeveel liter osmosewater en kraanwater moet ik wekelijks verversen (totale verversing +/- 90 liter), om een pH van 5,5 tot 6 te halen (buiten CO2 toevoeging om)
Met vriendelijke en hoopvolle groet,
Mischa
graag jullie hulp gevraagd met rekenen. Graag zou ik wekelijks willen graag verversen met een deel kraanwater en een deel osmosewater. Doel is verlagen van de pH tot 5,5 tot 6. Ik filter momenteel over turfgranulaat om de pH en de KH iets te verlagen maar merk dat ik de vergeling van het water niet prettig vind en dat het de lichtintensiteit in het aquarium doet afnemen wat niet ten goede komt aan mijn matje van HC Cuba. Hieronder de feiten m.b.t. de bak, filtering, verlichting en waterwaardes:
Bak draait nu 5 weken na een drystart van 7 weken, voorzien van voedingsbodem en fijn grind.
Hardware:
- netto inhoud 180 liter inclusief filter
- filter is een JBL Profi 1502 greenline, 1400 L/H onbelast, water terug via spraybar
- inline diffuser voor toevoeging CO2
- bodemverwarming en staafverwarming
- verlichting Juwel Spectrum Helialux aangevuld met twee ledstrips
Waterwaardes (filtering over turfgranulaat)
- pH 6,6 (halverwege de middag met CO2 aan), in de ochtend zonder CO2 7,02
- GH 5
- KH 5
- NO3 20
- NO2 0
- PO4 1
Ververs wekelijks 50% -> dagelijks toevoeging van All-in-One plantenvoeding
Waarde kraanwater:
- pH 7,5
- GH 6,5
- KH 6,5
Visbestand:
- 11 Ottocinclus vittatus
- 4 Apistogramma agassizii fire red (1 man, 3 vrouw)
- +/- 35 vuurgarnalen
- 9 Japonica garnalen
- 4 appelslakken
Komende weken zal er nog een schooltje worden toegevoegd en een paar visjes voor de bovenste laag.
Mijn vraag aan de rekenwonders is:
- Hoeveel liter osmosewater en kraanwater moet ik wekelijks verversen (totale verversing +/- 90 liter), om een pH van 5,5 tot 6 te halen (buiten CO2 toevoeging om)
Met vriendelijke en hoopvolle groet,
Mischa