Wat is er nieuw

Hulp gevraagd ,vissen sterven . opstart aquarium 4 april 2020

• Onderwerp starter Onderwerp starter tom23121978
  • Startdatum Startdatum
T

tom23121978

Guest
kan iemand mij verder helpen? ben een beginneling en weet niet wat te doen.
opstart aquarium 4 april 2020 --> na 4 weken draaien vissen in aquarium geplaatst.
laatse 2 weken 4 vissen gestorven - 2x blauwe regenboog vis - 1 x albino vis - 1 x betta

hier zijn de water waardes , lijkt me redelijk.

PH=8
1591207778724.png

NO2=0
1591207778967.png

KH=10
1591207779228.png

NH3NH4=0
1591207779484.png

N02=0
1591207779714.png

N03=0

1591207779946.png

GH TEST WERKT NIET
1591207780169.png

Alvast bedankt,
Tom

hallo,

Goed dat je vraagt en al zoveel info geeft. Dat maakt het een en al wat duidelijker. Dank.

Is het mogelijk om meer info tegeven?

*Grote van de bak?
*Hoevaak verwissel je water en hoeveel?
* Hoevaak onderhoud je jouw filter?
* Heb je reeds wat veranderd?
* welk vissen heb je allemaal?

Heb je ook iets afwijkends gezien in het gedrag of uiterlijk van de vissen die doodgegaan zijn? Heb je ook een foto van het aquarium?

Waar gaan je vissen dood aan? Is er iets te zien aan de buitenkant? Eten ze misschien niet?

Een betta zou in een gezelschapsbak best snel kunnen overlijden door stress, wil zijn domein beschermen en zal alleen en iedereen proberen op te jagen waardoor hij uiteindelijk uitgeput is. Dat heb ik helaas vaker gezien en dat is dan ook meer een vis om solitair te houden. Al zijn er wel mensen die ze succesvol in een gezelschapsaquarium houden.

*Grote van de bak? 175 liter
*Hoevaak verwissel je water en hoeveel? 1 x per week 1/3de
* Hoevaak onderhoud je jouw filter? aangezien nieuw aquarium heb ik filter nu 1 x gekuist en sinds gister overgeschakeld naar buitenfilter en laat ik nu met binnenfilter 1 maand draaien
* welk vissen heb je allemaal? 2 x diamond goerami - 2x rode regenboogvis - 3x zilverhaai - 2 x molly - 6 x amandea - 2 x clownbotia - 3x denisonii - 1 grote zuiger - 2 x maanvis

1591211740385.png

1591211766569.png

1591211797800.png

ook nog 2 zoenvissen

Waar gaan je vissen dood aan? Is er iets te zien aan de buitenkant? Eten ze misschien niet?

Een betta zou in een gezelschapsbak best snel kunnen overlijden door stress, wil zijn domein beschermen en zal alleen en iedereen proberen op te jagen waardoor hij uiteindelijk uitgeput is. Dat heb ik helaas vaker gezien en dat is dan ook meer een vis om solitair te houden. Al zijn er wel mensen die ze succesvol in een gezelschapsaquarium houden.

klopt betta deed soms wel anders en verstopte hem redelijk veel na de aankomst van de regenboogvissen

hallo,

Goed dat je vraagt en al zoveel info geeft. Dat maakt het een en al wat duidelijker. Dank.

Is het mogelijk om meer info tegeven?

*Grote van de bak?
*Hoevaak verwissel je water en hoeveel?
* Hoevaak onderhoud je jouw filter?
* welk vissen heb je allemaal?
*Grote van de bak? 175 liter
*Hoevaak verwissel je water en hoeveel? 1 x per week 1/3de
* Hoevaak onderhoud je jouw filter? aangezien nieuw aquarium heb ik filter nu 1 x gekuist en sinds gister overgeschakeld naar buitenfilter en laat ik nu met binnenfilter 1 maand draaien
* welk vissen heb je allemaal? 2 x diamond goerami - 2x rode regenboogvis - 3x zilverhaai - 2 x molly - 6 x amandea - 2 x clownbotia - 3x denisonii - 1 grote zuiger - 2 x maanvis

Heb je ook iets afwijkends gezien in het gedrag of uiterlijk van de vissen die doodgegaan zijn? Heb je ook een foto van het aquarium?

gedrag was niets te zien, wel aan de kleur heel verbleekt

Wat is jouw eigen idee, het 'plan' zeg maar achter dit visbestand? Het is namelijk wel een beetje een gezellige mix van vissen die niet bij elkaar horen, of eigenlijk in een veel groter aquarium thuis horen of eigenlijk met veel meer soortgenoten gehouden moeten worden maar waar nu geen ruimte voor is.

denisonii wordt 10-11cm en hoort in minimaal 120cm aquarium thuis.
Clownbotia kan 40cm worden en heeft al snel minimaal iets van 200cm aquarium nodig (en veel soortgenoten)
Die zilverhaai ' Balantiocheilus Melanopterus' wordt ook 35cm en heeft ook 200cm aquarium nodig.

Ik zeg niet dat dit nu direct de reden van de sterfte is maar op de lange termijn wordt dit echt een chaos.

ik vrees dat er verder ook wel mis is met je visbestand
2 x diamond goerami - worden te groot voor je formaat
2x rode regenboogvis- te groot en groepsvis minimaal stuks
3x zilverhaai worden veel te groot - schande dat deze nog verkocht worden
2 x molly -
6 x amandea , liefst met meer
2 x clownbotia - worden te groot, liefst met meer
3x denisonii - worden te groot, liefst met meer
1 grote zuiger te groot
2 x maanvis te groot en met meer dan 6

ik denk dat er veel gestresseerde vissen rondzwemmen

edit : Daniel hierboven was me voor ,

2 x molly -
1 grote zuiger te groot

ok alvast bedankt voor je uitleg !! weer iets bijgeleerd !!

Wat is jouw eigen idee, het 'plan' zeg maar achter dit visbestand? Het is namelijk wel een beetje een gezellige mix van vissen die niet bij elkaar horen, of eigenlijk in een veel groter aquarium thuis horen of eigenlijk met veel meer soortgenoten gehouden moeten worden maar waar nu geen ruimte voor is.

Clownbotia kan 40cm worden en heeft al snel minimaal iets van 200cm aquarium nodig (en veel soortgenoten)
Die zilverhaai ' Balantiocheilus Melanopterus' wordt ook 35cm en heeft ook 200cm aquarium nodig.

Ik zeg niet dat dit nu direct de reden van de sterfte is maar op de lange termijn wordt dit echt een chaos.
ok alvast bedankt voor je uitleg !! weer iets bijgeleerd !!

Be
2 x molly -
1 grote zuiger te groot

Beste, ik heb naar je advies geluisterd en het visbestand is aangepast. (gelukkig mogen ruilen in de winkel)

momenteel 2 x apistogramma viejita gold red 10 x citroen tetra 10 x zwarte keizer tetra 6x bloedvlek tetra

nu wil ik er nog een paar wat grotere bijplaatsen maar weet niet welke soort, kan je hierin je mening geven? (graag iets speciaals erbij 🙂 )

de schoolvissen van 10 zwemmen beetje afzonderlijk, is het beter dat ik de groep aanpas naar 20 of 30 stuks?

alvast bedankt,
groeten,
tom

Beste, ik heb naar je advies geluisterd en het visbestand is aangepast. (gelukkig mogen ruilen in de winkel)

momenteel 2 x apistogramma viejita gold red 10 x citroen tetra 10 x zwarte keizer tetra 6x bloedvlek tetra

nu wil ik er nog een paar wat grotere bijplaatsen maar weet niet welke soort, kan je hierin je mening geven? (graag iets speciaals erbij 🙂 )

de schoolvissen van 10 zwemmen beetje afzonderlijk, is het beter dat ik de groep aanpas naar 20 of 30 stuks?

alvast bedankt,
groeten,
tom

Veel tetra's e.d. zullen niet echt scholen in aquaria op enkele uitzonderingen na, heeft dus denk niet zoveel met de grootte van de groep te maken. Grotere school is in de regel wel altijd beter al heb je al aardig wat visjes in je bak welke dezelfde waterlagen bewonen. Persoonlijk zou ik niet heel veel meer bijplaatsen in de middelste waterlaag. Qua grote vissen heb ik geen idee, alles waar ik een beetje wat van weet heb je al gehad en moet in een groter aquarium. Evt iets van een L-nummer voor op de bodem, zijn vele varianten van (wel even kijken naar de uitgroeimaat). Overigens goed van je dat je een groot deel geruild/teruggebracht hebt 👍 .

Gr
Stefan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan