Wat is er nieuw

Hulp gevraagd voor toekomstig aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter MartinB
  • Startdatum Startdatum
M

MartinB

Guest
Hallo allemaal,

Na dus wat jaren geen eigen bak meer te hebben begint het weer te kriebelen en ben ik mezelf aan het ori�nteren op wat ik allemaal wil aan aquarium, vissen en planten en de techniek etc. Nu heb ik al heel wat rond gekeken op internet en bij verschillende winkels gekeken en medewerkers gesproken over mijn plannen.
Kort samen gevat: zowel mijn eigen idee�n wisselen nogal eens als ook zaken die elkaar tegenspreken van wat ik hoor en lees (om maar wat te noemen: wel of geen bodemverwarming, voedingsbodem, zand of grind, intern of extern filter, co2 nodig of niet). Hopelijk kunnen mensen hier hun ervaringen delen en me wat verder op weg helpen, alvast super bedankt!🙂

De kleur die ik wil van de bak staat wel al vast: wit. Ik zoek een rechthoekig aquarium, dus zonder een gebogen voorruit.
Eerst leek me de Juwel Lido 200 wel erg mooi (is ie ook nog), maar heb me wel beseft dat die niet gaat bieden wat ik eigenlijk wil qua ruimte. Momenteel zit ik te denken aan een bak van minimaal 1.20m, liever wat langer nog, met een maximum van 1.8 of 2m. Minimale breedte/diepte 50 cm, mag ook nog wel wat dieper.
In deze maten is er zat keuze aan merken en modellen, allemaal hebben ze ongetwijfeld hun goede en mindere kanten, maar ook de prijs verschilt behoorlijk. Helaas hier in het Noorden is het aantal aquariumzaken redelijk beperkt, degene die er zijn ben ik nog maar weinig tegen gekomen die bakken van dit formaat als showmodel hebben staan (op die van juwel na) ik zou onderstaande bakken toch graag eens een keertje in het echt willen zien eigenlijk...
Tevens zit ik er ook over na te denken om LED verlichting te gaan gebruiken, bij mijn vader heb ik recent de easy led van Aquatlantis/adm ge�nstalleerd boven het aquarium en dat ziet er mooi uit.

De volgende 4 bakken lijken me op dit moment het mooiste met wat opmerkingen:

Juwel Rio 400 (1,5 meter): de goedkoopste van dit rijtje, eventueel is Daytime led verlichting simpel in te bouwen, Juwel is bijna overal te krijgen dus eventuele onderdelen is makkelijk aan te komen.

Aquatlantis Fusion 200 (2 meter): Ben niet zo bekend met dit merk zelf, heb laatst wel van wat andere series gezien en was daar nou niet zo super enthousiast over qua uiterlijk dan. Echter op de foto's ziet deze er wel veel mooier uit, misschien lijkt ie in het echt toch wat "plastic-achtig"? Wel zit er al led verlichting in en op hun site lees ik ook iets over een optioneel waterpomp systeem langs de lampen om ze te koelen en tegelijkertijd daarmee de bak zelf wat te verwarmen. Dit spreekt me erg aan maar kan er bijna geen info of ervaringen over vinden, wat t kost aan aanschaf en wat de besparing ongeveer zal zijn. Iemand hier die meer weet? Tevens is deze bak wat dieper en de langste, daarmee dus ook de meeste inhoud van de 4.

Eheim Scubaline 640 (1,8 meter): prachtige bak, ook dieper dan de rio en incperia. Daytime Led is makkelijk in te bouwen eventueel.

Eheim Incperia 500 (1,6 meter): Van wat ik op foto's en filmpjes heb gezien is dit qua looks echt wel de mooiste van de 4. Er zit een droogkamer in wat mij wel praktisch lijkt, maar neemt in de bak wel weer ruimte in beslag en weet niet of het wel zo mooi lijkt met een eventuele achterwand. De deksel is van 2 zwarte glasplaten, ziet er prachtig uit, maar weet niet of dit nou wel echt zo praktisch is (en er is ook geen opening voor een eventuele voederautomaat). Ook lijkt me inbouwen van Leds boven de bak een stuk lastiger dan de andere 3 bakken door de glasplaten en zo te zien weinig ruimte tussen deksel en waterpeil (behalve de eheim eigen leds).

Groeten, Martin

Waarom laat je voor dat geld geen bak met meubel maken ? Dan kan je precies jouw wensen doorgeven !

geen idee, ben niet zo bekend met zelfbouw. Heb het wel met mn terrariums laten doen, maar met een bak van paar honderd liter vind ik het beetje eng idee denk ik😛 Misschien moet ik me daar ook maar eens in verdiepen dan.

Als je een gerenommeerd bedrijf je bak en meubel laat maken hoef je nergens bang voor te zijn hoor !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan