Wat is er nieuw

Hulp gevraagd voor wegkwijnende voorgrondplanten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boro0
  • Startdatum Startdatum
B

Boro0

Guest
Hi all,

Ik heb 2 soorten voorgrondplanten mijn mijn aquarium staan die maar moeizaam aanslaan, namenlijk:

- Alternanthera reineckii "Mini" uit in vitro bakje &;
- Micranthemum monte carlo

Ik doseer dagelijk 2ml Easylife Carbo, wekelijks 15ML Nitro en Fosfo. Lichten staan ongeveer 7 uur per dag aan. Het aquarium draait nu 2 weken en 2 dagen.

Zou iemand me kunnen helpen hier prachtige gezonde planten van te maken.

Hieronder een foto van de huidige staat:

691497boro0_0_82_20160613_190353.jpg

Je water kleurt als ik het zo zie nogal wat bruin. Ik denk dat deze planten meer licht vereisen.

Inderdaad te weinig licht zo te zien en 7 uur is te weinig.

De Anubias ziet er ook niet geweldig uit.

De monte Carlo is bij mij ook weggekwijnd. Had ook zeer sterk het idee dat het met de verlichting te maken had. Je ziet ook dat de plant omhoog groeit te weinig licht kan hier van een oorzaak zijn.

Thanks voor alle reacties.

Het water is wat bruin door verkleuring van het hout. Ik heb de verlichting nu verhoogd naar 8 uur per dag. Zal er over een paar dagen 8 1/2 van maken.

Ik kan me voorstellen dat het weinig licht is geweest. Heeft bijvoorbeeld een Anubias echter niet vrij weinig licht nodig? En die doet het ook vrij slecht. Zou er nog een ander verbeter punt kunnen zijn?

@Rubz, de monte carlo groeit niet echt omhoog, in de afgelopen 2 weken groeit hij met name niet. Ik heb hem meer een beetje onzorgvuldig geplant. Had hem iets meer moeten korten denk ik. Er groeien wel kleine nieuwe groene blaadjes op.

Je bak draait nog vrij kort, dus zou er wat zuurstofplanten tijdelijk bijzetten om de bak goed op te starten.
Anubias heeft idd niet zo veel licht nodig...deze moet nog "wennen" ..komt wel goed.

Het is niet goed op de foto te zien, maar er staat een flink bos Cabomba, ludwigia en Alternanthera op de achtergrond en die groeien goed. Mooie bladeren en heb in 2 weken al 2 keer moeten toppen. Cabomba moet ik nu bijna alweer toppen. Het is met name de voorgrond die het niet goed doet...

Ook staat er een Hydrocotyle tripartita "Japan" op de voorgrond. Die had het na 1 week heel lastig, totaal weggekwijnd, maar komt nu met hele mooie bladeren er tussen. De helft van de Nomaphila siamensis heb ik eruit kunnen halen, de andere helft is nu so so.

Licht = 2x T8 met 2x reflector.

De plantjes die nu kwijnen zijn lichthongerig, d.w.z. dat zij voor minstens 8 uur per dag een lichtstroombehoefte hebben van 40-45 lumen/ per liter water.

Stel je bak is 100 liter, dan heb je dus ongeveer 100 x 40-45 lumen nodig = 4000-4500 lumen.

Voor alle lampen kun je nagaan hoeveel LUMENstroom die per watt afgeven.
BV 90 lumen per Watt en een lamp van 18 watt dan is de lumenstroom: 18 x 90 = 1620 lumen
Let op, deze berekening gaat NIET op voor LED verlichting!

Als de gezamenlijke LUEMENstroom te weinig is, dan kun je lampen wel 24 uur aanlaten en dan nog krijgen de planten te weinig groeilicht.

Als je bruin water hebt, of vuile dekruiten (en zelfs bij schone!)dan kan je zomaar 35% van je lumenstroom kwijtraken. Ook 30% verlies van lumenstroom als je geen reflectoren gebruikt.

Licht is de assimilatie motor voor de planten, te weinig of verkeerd gekleurd licht ( te laag Kelvingetal) laat de planten kwarren! Daar helpt dan zelfs de beste bemesting niets aan!

Bruin water kun je voorkomen door Purigen in je filter te gebruiken.

@Bigsmoke, Thx voor je uitgebreide antwoord.

Als ik het goed heb gegoogled dan heb ik in totaal 1900 lumen? (Juwel Rekord 800 2x T8 + 2x Reflector). Dan is dan nog niet eens de helft van het licht dat de planten nodig hebben =/ ...

Komt Purigen in een zakje dat je zo kant en klaar in je filter kan stoppen? Betekend Purigen meer Nitro toevoegen omdat het dit uit het water filterd?

Wij hebben de sp. "Monte Carlo" het toch wel eens bijzonder aardig zien doen in een low-tech aquarium. En dat was een bakje met minder licht als wat jij nu hebt (1x 15 Watt, zonder reflector), aantal uren licht ons onbekend.

Degene met dat bakje gaf wel expliciet aan dat het een behoorlijke tijd kan duren voordat het goed aanslaat.
De sp. "Monte Carlo" wordt ook geregeld genoemd als veel minder lichtbehoeftig alternatief voor andere bodembedekkers.
Plantenkwekerij Tropica geeft lichtbehoefte van de sp. "Monte Carlo" 'medium' (Alternanthera reineckii 'mini' trouwens idem), waar dat bij bv. HC, Glossostigma elatinoides en Elatine hydropiper 'high' is.

Oftewel indien mogelijk:
- meer lichturen,
- veel geduld opbrengen ;-)

Lukt het toch niet, kun je kijken naar Marsilea hirsuta/crenata of een Lilaeopsis soort.

Jouw bak is ongeveer 100 liter. ( is nooit helemaal vol)
Je hebt genoeg aan 1 zakje van 100gram, dit komt idd met een zakje. Gebruik NOOIT een ander zakje...Spreek uit ervaring!

Je hoeft niet bang te zijn, Purigen haalt GEEN plantenvoedingsstoffen uit het water, maar maakt het wel letterlijk glashelder!
Als je geen mogelijkheid hebt om er een lamp bij te steken, dan kun je wellicht googlen om te zien welke lampen MEER lumen per watt leveren, neem dan tevens de moeite om lampen te nemen met een Kelvin getal van 6000 of meer, dit lijkt heel erg fel wit, maar is het niet, is volspectrum met een surplus aan wit (= blauw) licht. Dit kan het gebrek aan lumen een beetje compenseren.

Ook kun je ervoor kiezen om planten te nemen die slechts weinig licht nodig hebben, Al zullle ndeze zelden rood kleuren....!

BigSmoke zei:
Als je geen mogelijkheid hebt om er een lamp bij te steken, dan kun je wellicht googlen om te zien welke lampen MEER lumen per watt leveren, neem dan tevens de moeite om lampen te nemen met een Kelvin getal van 6000 of meer, dit lijkt heel erg fel wit, maar is het niet, is volspectrum met een surplus aan wit (= blauw) licht. Dit kan het gebrek aan lumen een beetje compenseren.
De Philips 840 of 865 18W T8 buizen hebben inderdaad een pak meer lumen dan de 18W T8 buizen van Juwel zelf (als het die nog zijn).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan