Wat is er nieuw

Hulp gewenst bij opstarten JBL 1902 filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Signature
  • Startdatum Startdatum
S

Signature

Guest
"Help Needed"

Sinds kort heb ik een Aquatlantis Fusion 200 special geplaatst.
Om mijn droom voor een mooie groep discusvissen waar te maken.

Ik heb tweemaal de JBL Cristal Profi Greenline 1902 (nieuw) in huis die ik erop wil zetten.
Vol goede moed begonnen met aansluiten, maar ik krijg op dit moment de flow nog niet erin.
In beide pompen niet, dus ik vermoed dat het aan mij ligt, en niet een defect aan de pompen (die nieuw zijn).
Ik zag al een aantal topics met mensen die hetzelfde opstartprobleem hadden.

Al diverse tips uitgeprobeerd, maar leidt niet tot resultaat.
Wat ik gedaan heb is:
* Filterpot is volledig vol met water. De pot is niet gevuld met het standaard JBL spul, maar met de inhoud die door PondGuru wordt aanbevolen.
* Slangen zijn vol met water, zowel uitstroom als instroom.
* Ik heb zowel geprobeerd flow te krijgen door de uitstroom boven het water te hangen als onder water.
* Slangen zijn ingekort, waardoor ze niet "doorhangen" en lucht vasthouden op een bepaalde plek.
* Beide klepjes op de filterkop staan op "open", zowel uitstroom als instroom.
* Herhaaldelijk gedrukt op de startknop, maar daar lijkt slechts minimaal de lucht mee te worden uitgeperst. Bij 1 van de pompen gaat di enorm stroef, maar de andere pomp iets soepeler.
* Ook de techniek gebruikt van aanzuigen, om de slangen mee vol te krijgen en dat is gelukt.
* De pomp maakt steeds verschillende geluiden; de ene keer brommend en de andere keer duidelijk hoorbaar dat hij wel water binnen in de pomp verplaatst. Echter ontstaat dan geen doorstroming.
* De pomp ook geschud en gekanteld, met het idee lucht eruit te krijgen, maar dat lijkt niet het probleem te zijn.

Ik schaam me om te zeggen dat ik er al 2 middagen mee bezig ben geweest.
Het begint nu irritant te worden, want ik wil verder natuurlijk.

Hulp wordt dus op prijs gesteld, handigste van iemand uit Zuid-Limburg (Geleen) die eventueel met mij mee kan kijken wat ik fout doe.
Iemand?

Gr. Thijs

Hallo.

Maak de filter leeg qua water.
Als je een tang pakt. en bij de slanghouder die gekoppeld moet worden even de draaiknop draaien onder een emmer. komt er geen water uit een goede zuig aan geven, dan boven een emmer dat je ziet dat er water uitkomt. knop weer omdraaien.
1588236611945.png

Dan dat weer koppelen aan de filter en dan alle hendels omzetten dan hoor je de filter vullen.

als het klaar is dan hoor je ook uit de uitstroom lucht uitkomen.
dan als je niks meer hoort aan de stroom zetten. en de filter even schuin houden.en opgegevende moment gaat ie.

Wat ik altijd doe. ik zet hem aan de stopcontact en dan even 10 sec aan dan weer uit de stopcontact en dan 5 sec wachten en dan weer aan en dat 3 x.

probeer het eens

Advies van onze kant 🙂

Filter zonodig uitschakelen.

Beide slangen losmaken van de pot (uiteraard afsluiters beide dicht).

Zorg dat er water in de ingaande slang blijft zitten, dus de slang met stroming richting filter.

Pot en uitgaande slang water verwijderen, leeggooien. Niet weer vullen met water.

Uitstroom (spraybar?) uitgaande slang boven waterniveau hangen.

Slangen weer aankoppelen.

Afsluiter uitgaande slang openzetten.

Daarna afsluiter ingaande slang openzetten.

Pomp nog niet aanzetten!

Nu loopt het filter vanzelf vol, dat kan omdat er geen water aan de uitgaande kant is wat de uitgaande lucht kan tegenhouden.

Wanneer je water in de uitgaande slang ziet kan je het filter inschakelen en zou het moeten werken.

Succes!

Ps, kleine aanvulling, de aanzuigknop kan je gebruiken om het proces op gang te krijgen wanneer ook de ingaande slang leeg is, bijvoorbeeld nadat je de slangen hebt schoongemaakt.
Die druk je een paar keer in tot het water vanzelf verder loopt en de pot en de uitgaande slang vullen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ancistruz en GCJ bedankt! Ik ga het straks gelijk proberen, en zal dan laten weten hier of het gelukt is.

Toch altijd wel bijzonder hoor, die filters. Ik jas ze hier altijd vol met water, sluit ze aan en dan gaan ze al.

Succes. Eén van de minder leuke kanten van de hobby.

1588244461776.png

Waarschijnlijk heb je hier zelf ook al aan gedacht, maar toch even checken: waar heb je de filters staan t.o.v. het aquarium? Staan ze erg laag of zitten en 'bochten' in de slangen?

Heb nog even verder gekeken naar mogelijke oplossingen en kwam dit nog tegen:

In dit topic gaf Bertus een goed advies:
1588244831555.png

En in dit topic van ukaps.org had iemand een soortgelijk probleem, en ook hier bleek de oplossing dat er onvoldoende water in de slangen zat en de filter aanvankelijk te ver onder het waterniveau van het aquarium zat.
1588245102869.png

Hoop dat het hiermee lukt!

Beide klepjes op de filterkop staan op "open", zowel uitstroom als instroom.
Die moeten juist de andere kant op staan. OPEN is om open te maken, niet dat de doorgang open is. Beetje stom gemaakt maar die twee tuimelaars moet je dus naar voren halen.

Die moeten juist de andere kant op staan. OPEN is om open te maken, niet dat de doorgang open is. Beetje stom gemaakt maar die twee tuimelaars moet je dus naar voren halen.
Wat nu Daniel nog niet wakker 😴
OP de pomp kop staat duidelijk OPEN en daar moet de hendels dus ook op staan wil de pomp het doen
zo dus dan moet ie het gewoon doen

SAM_1824.JPG

Anders even pomp uitzetten slangen goed om dan pomp knop gebruiken paar keer drukken tot er water uit de uitlaat komt dan pomp weer aanzetten en klaar

Heb nog even verder gekeken naar mogelijke oplossingen en kwam dit nog tegen:

In dit topic gaf Bertus een goed advies:
Bekijk bijlage 297244

En in dit topic van ukaps.org had iemand een soortgelijk probleem, en ook hier bleek de oplossing dat er onvoldoende water in de slangen zat en de filter aanvankelijk te ver onder het waterniveau van het aquarium zat.

Hoop dat het hiermee lukt!
Deze werkwijze van Bertus gebruik ik ook en dan werkt het altijd erg vlot.

Wat nu Daniel nog niet wakker 😴
OP de pomp kop staat duidelijk OPEN en daar moet de hendels dus ook op staan wil de pomp het doen
zo dus dan moet ie het gewoon doen

Bekijk bijlage 297251
Anders even pomp uitzetten slangen goed om dan pomp knop gebruiken paar keer drukken tot er water uit de uitlaat komt dan pomp weer aanzetten en klaar
Wellicht heb ik een maandag ochtend model, maar zo staan ze bij mij. Als ik ze de andere kant op zet komt er geen water uit m'n filter.

IMG_1044.JPG

Ik heb zelf die kop wel eens open gemaakt om de startknop te repareren (lek) dus wellicht dat ik 'm gewoon verkeerd-om weer in elkaar heb gezet hoor. Het zou inderdaad logischer zijn om hem op OPEN te zetten 🙂 Je kunt het wellicht eens proberen om het toch andersom te doen.

Wellicht heb ik een maandag ochtend model, maar zo staan ze bij mij. Als ik ze de andere kant op zet komt er geen water uit m'n filter.

Bekijk bijlage 297255

Ik heb zelf die kop wel eens open gemaakt om de startknop te repareren (lek) dus wellicht dat ik 'm gewoon verkeerd-om weer in elkaar heb gezet hoor. Het zou inderdaad logischer zijn om hem op OPEN te zetten 🙂 Je kunt het wellicht eens proberen om het toch andersom te doen.
Je vermoeden dat je de boel verkeerd in elkaar hebt gezet kon wel eens de juiste zijn:sorry:
zou raar zijn dat drie stuks hier precies anders om werken zoals bedoelt dus en in de beschrijving staat :pp:deal:😀

Je vermoeden dat je de boel verkeerd in elkaar hebt gezet kon wel eens de juiste zijn:sorry:
zou raar zijn dat drie stuks hier precies anders om werken zoals bedoelt dus en in de beschrijving staat :pp:deal:😀
Ik heb een oude foto opgezocht en warempel, daar staan ze wel op OPEN toen hij aan stond. Dus ik heb hem inderdaad verkeerd in elkaar gezet.
Ach je weet het nooit he, wellicht werkt er bij JBL in de assembly net zo'n druif als ik en zijn die filters ook verkeerd om in elkaar gezet 😉

@daniel, jij maakt het inderdaad nog heel spannend, was er bijna ingetrapt 😛

En Creations je hebt gelijk, die promotiefilmpjes van JBL wekken de indruk dat het met 1 druk op de knop gefixt is.

Maar ik heb goed nieuws!
Beide pompen werken nu, dus ik ben megablij!
Heb de methode van Ancistruz toegepast want die leek me het makkelijkst voor een noob als ik.

Superbedankt voor al jullie hulp.
Nu is het afwachten tot de boel goed is ingedraaid, en eens rustig bedenken welke bewoners er gaan komen.

Nog 1 overpeinzing over de totale filtercapaciteit die ik nu heb, namelijk 2x een JBL 1902.
De vraag is of dit genoeg zal zijn voor een groep Discussen en wat bijvissen. Dat is het doel.
Zoals ik zei zijn de filters nu exact zo ingericht als door PondGuru wordt getoond. En hij zegt eigenlijk al dat 2 van deze filters niet optimaal zijn voor een Fusion 200.
Ben benieuwd.

Binnenkort een update.
Greetz.

De vraag is of dit genoeg zal zijn voor een groep Discussen en wat bijvissen. Dat is het doel.

Ik draai met 2 x een Hydor pro 600 en dat gaat prima. Ton heeft ook 2 filters met zijn manen.

Volgens mij kan je hier mee draaien. Mocht het later anders beter kunnen, dan kan je daar dan mee aan de slag. Ik zou persoonlijk lekker zo opstarten

@daniel, jij maakt het inderdaad nog heel spannend, was er bijna ingetrapt 😛

En Creations je hebt gelijk, die promotiefilmpjes van JBL wekken de indruk dat het met 1 druk op de knop gefixt is.

Maar ik heb goed nieuws!
Beide pompen werken nu, dus ik ben megablij!
Heb de methode van Ancistruz toegepast want die leek me het makkelijkst voor een noob als ik.

Superbedankt voor al jullie hulp.
Nu is het afwachten tot de boel goed is ingedraaid, en eens rustig bedenken welke bewoners er gaan komen.

Nog 1 overpeinzing over de totale filtercapaciteit die ik nu heb, namelijk 2x een JBL 1902.
Zoals ik zei zijn de filters nu exact zo ingericht als door PondGuru wordt getoond. En hij zegt eigenlijk al dat 2 van deze filters niet optimaal zijn voor een Fusion 200.
Ben benieuwd.

Binnenkort een update.
Greetz.
Succes.
Zelf had ik op deze 1 JBL gedaan en 1 FLUVAL FX6. maar goed ieder heeft zijn voorkeur uiteraard. Ik durf je niet te zeggen ik heb op mijn 150 1x JBL e1502 en een Eheim 2275. is voor mijn bak voldoende

Pond Guru. ik vindt het maar een vreemde gast, De Eheim prof 4/600 is ook niet best als je hem moet geloven, en dan valt ie over de kwaliteit vd bakjes. Ik heb m zelf ook draaien en ik klaag er niet over. Werkt naar behoren.

Pond Guru. ik vindt het maar een vreemde gast, De Eheim prof 4/600 is ook niet best als je hem moet geloven, en dan valt ie over de kwaliteit vd bakjes. Ik heb m zelf ook draaien en ik klaag er niet over. Werkt naar behoren.
Over de bakjes heeft ie een punt, je moet wel voorzichtig zijn met de zijkantjes ( die driehoekjes) maar voorderest vind ik het een prima filter hoor

Zelf had ik op deze 1 JBL gedaan en 1 FLUVAL FX6

Ja, die Fluval FX6 heb ik me ook in verdiept. Bij sommigen schijnt die meer geluid te produceren dan de JBL1902, maar belangrijker vind ik dat de Fluval dikkere slangen waar te weinig ruimte voor is achterlangs mijn Aquatlantis Fusion 200 (de uitsparing voor de slangen bovenin), waardoor de dekselplaten niet goed aansluiten. Zal vast iets op te bedenken zijn, maar dat vind ik niet mooi uitzien, en onpraktisch. Zoals sschot zegt start ik eens op met deze JBL's, kan het altijd nog opschroeven.

Nou, ik heb een 1502. Alle JBL werken hetzelfde; de tuimelaars moeten wél op de (tekst-)stand "Open" staan!

Bekijk bijlage 297255

Jij hebt, toen je je kop hebt opengemaakt de rechterhendel links gezet en de linkerhendel rechts. Dit is dus niet zoals een JBL hoort te werken.

Wat goed dat het is gelukt 🙂

Ja, die Fluval FX6 heb ik me ook in verdiept. Bij sommigen schijnt die meer geluid te produceren dan de JBL1902, maar belangrijker vind ik dat de Fluval dikkere slangen waar te weinig ruimte voor is achterlangs mijn Aquatlantis Fusion 200 (de uitsparing voor de slangen bovenin), waardoor de dekselplaten niet goed aansluiten. Zal vast iets op te bedenken zijn, maar dat vind ik niet mooi uitzien, en onpraktisch. Zoals sschot zegt start ik eens op met deze JBL's, kan het altijd nog opschroeven.
Je kan ook met druk pvc werken. Dan past ie wel. Kijk bv in foto album van @Fozzy of @biljoenblik ter inspiratie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan