Hulp gezocht, begin beetje moedeloos te worden ;-)


mikkelnl

Active member
Lid geworden
19 oktober 2023
Berichten
38
Locatie
Zuidplas
Heb een 120cm / 240 liter aquarium, nu paar maanden draaien. Veel beplanting, wat ook best OK groeit, niks te klagen. Op het aquarium draait een JBL 1502 extern filter, ook zonder probleem. Ook is een CO2 systeem actief wat met een dropchecker (groen) ook goed ingesteld is. Naast de JBL heb ik een skimmer pompje wat elke 2 uur ongeveer 10 minuten even draait: dit maakt de oppervlakte netjes en blaast meteen wat stroming door de bak. Qua plantenvoeding gebruik ik aquariumbemesting.nl wat ik nauwkeurig volg qua hoeveeleheid en weekplanning (dus minimaal eens per week 50% ww).

Dan waar het even om gaat... ik blijf maar met rare sterfgevallen zitten lijkt het.

Het begon weken geleden: ik haalde bij een lokale kweker (Verduijn in Zevenhuizen, welke prima bekend staat) 10 regenboogvissen en 10 kardinaal tetra's. In de bak zaten al een paar guppies, een paar 'hockeysticks' (ik weet de naam even niet; oranje met zwarte 'hockeystick', vrij bekend visje) en twee schitterende gele maanvissen. Naast de vissen werd de bak bewoon door 4 slakken (zwart/geel gestreept) en 10 amano garnalen.

Ik heb sterk het vermoeden dat de tetra's die ik kocht ziek waren, en als ik me inlees denk ik bacterieel. Al snel merkte ik op dat 1 a 2 namelijk dof waren en kleur verloren. Dit ging snel door op de hele groep en stuk voor stuk overleden ze. In no-time eigenlijk. In diezelfde tijd merkte ik ook op dat de regenboogvissen van heel levendig een voor een naar leveloos gingen: de kleur trok weg en ze gingen dan boven in het aquarium hangen, in de schaduw ergens. En elke dag verloor ik zo een vis. De sterfgevallen lijkt nu voorbij, maar ik vermoed dat de laatste guppie nu toch weer leveloos aan het worden is - al kan dat ook goed komen door zijn leeftijd, het is een oudje.

Tijdens deze paar weken heb ik veel geprobeerd, maar omdat ik niet van het ene naar het andere middel wil racen, is het lastig uitsluiten wat het kan zijn.

Voor de kerst heb ik besloten een kuur van Sera Baktopur te doen, want zoals ik al zei; ik vond toen al dat het gedrag soms vreemd was: soms wilde bewegingen enz. Een van de hockeysticks vertoonde ook duidelijk een propje schimmel op zijn vin. Omdat ik het idee had dat deze schimmel secundair was, en een eventuele bacteriele infectie in de bak wilde aanpakken dus gestart met baktopur. De bak doorstond dit prima; waardes van mijn druppeltests bleven OK. Na enkele dagen rust ook Colombo Femsee gebruikt: de prop schimmel is weg maar ik zie nog wel een 'witte' vin ipv een mooi transparante.

Tot zover...

Inmiddels ben ik wel 9 van de 10 regenboogvissen, 8 van de 10 kardinaaltjes en 2 van de 3 guppies verloren. De maanvissen groeien en gedragen zit helemaal top: groeien hard en hebben nergens last van. Ook de garnalen doen het prima: geen drukte en doen rustig hun ding.

De waardes uit de druppeltijd (JBL koffertje) heb ik nu even niet bij de hand, maar zijn allemaal in orde.

Mijn theorie is: ik heb iets in huis gehaald via de tetra's (of via een planten bestelling rond die tijd), en dat blijft lang in het water hangen. Ik hoop dat de baktopur dat nu definitef heeft opgelost. Maar, ik ben erg 'bang' voor een nieuwe aanschaf van visjes, maar heb geen idee hoe lang te wachten. Het rottige is: als je NU zou kijken zie je een mooi aquarium, gezonde planten, en goede testwaardes... maar ja, ik wil herhaling voorkomen (visjes er in, lijkt allemaal super te gaan en paar dagen later valt alles een voor een uit).

Mijn vraag aan jullie is: als je bovenstaande epos (excuus) leest, waar denk je aan?
 
Die rare bewegingen waar je het over hebt; daarbij denk ik aan flitsen/schuren(jeuk). Kan het geen parasitair iets zijn?
 
Die rare bewegingen waar je het over hebt; daarbij denk ik aan flitsen/schuren(jeuk). Kan het geen parasitair iets zijn?
Zou goed kunnen dat het jeuk was. De betreffende visjes zijn inmiddels niet meer in leven, het lijkt nu allemaal vredig en rustig in de bak; geen wild of onrustig gedrag meer sinds de baktopur kuur... misschien dat nu ook alles voorbij is hoor (muv misschien de littekens aan het vinnetje waar schimmel zat), maar ik ben erg huiverig om nieuwe vissen te plaatsen nu...
 
Ik zou een paar weken wachten, uithuilen en langzaamaan weer vis toevoegen.
 
En niet zo veel dingen/spulletjes toevoegen.
Onder het mom van dat het wel kan maar niet HOEFT
 
Ik heb in het verleden ook zo iets gehad met mijn manen. Tegenwoordig heb ik een quarantainebak draaien als ik nieuwe vissen wil toevoegen. Daar gaat water in van de bak waar ze naar toe gaan. Dan kijk ik een dag of 5 hoe het gaat met ze. Gezond, goed eten, glanzend, levendig heldere ogen etc) voeg ik water uit de nieuwe bak toe aan de doelbak. Bij twijfel niet natuurlijk. Op die manier krijgen de vissen die ik al had, de mogelijkheid om alvast immuniteit op te bouwen (Vergelijk het maar met een vaccinatie). Maar ook de nieuwe vissen kunnen wennen aan de nieuwe ziektekiemen. Ook zij bouwen dan immuniteit op. Als dat allemaal goed gaat en na 3 dagen is alles nog steeds gezond dan mogen de nieuwe vissen erbij.
 

Terug
Bovenaan