Hulp gezocht bij "nieuw" aquarium


Badmuts

Active member
Lid geworden
31 oktober 2019
Berichten
31
Leeftijd
45
Locatie
Tilburg
hallo allemaal,

Ik heb een 60 literbak met een algeneter (lijkt op een ancistrus, maar ik weet het niet zeker). Hier hebben steeds een goudvis en een sluierstaart bij gezeten, maar die zijn vandaag naar iemand anders gegaan met meer ruimte voor die arme beestjes (de goudvis was ca. 20 cm).

Nu wil ik Henry de algeneter graag wat gezelschap geven.

Als ik hier op het forum kijk, zie ik wel wat ik allemaal in de bak kan doen, maar niet veel over het gedrag van de vis. Ook als ik google, kan ik daar weinig over vinden. En ik ben natuurlijk best wel verwend met Red en Gold (de goudvis en sluierstaart), want dat waren een stel grappenmakers die heel graag aandacht wilden en gezellig tegen me zaten te bluppen (voornamelijk uit verveling, vrees ik, vandaar dat ze zijn verhuisd).
Als ik met mijn handen in de bak zat om het huis van Henry weer rechtop te zetten of om planten weer in de grond te zetten, kwamen ze ook altijd gezellig even kijken (en meteen de boel weer verbouwen, natuurlijk)

Mijn bak is op kamertemperatuur en zal ook op kamertemperatuur blijven.

De bodem is een laagje kaviaargrind, lekker fijn zodat de planten kunnen wortelen, grof genoeg dat er niets in gaat liggen rotten en afgerond zodat Henry er ook geen buikpijn van krijgt als hij er overheen zwemt. Dit vind ik zelf ook een prettige ondergrond om mee te werken, dus die wil ik graag zo laten of eventueel vervangen door een net zo gemakkelijke ondergrond.
Verder liggen er nog wat stukjes hout in en staan er 2 huisjes voor Henry (zodat hij altijd een vakantiewoning had als de goudvissen zijn andere huis weer hadden ingegraven in het grind).

Als planten heb ik op dit moment in de bak staan:
Een javavaren
Belgisch groen
en een bijna kaalgevreten hyhrophillium Difformis.

Verder heb ik nog 3 stukjes javavaren opgebonden op lavasteen om te hechten, maar die staan nog in mijn plantenbakje.
Deze planten kunnen natuurlijk vervangen worden voor soorten die beter geschikt zijn voor de nieuwe vissen. Maar als ik de vissen weet, kan ik de beplanting daar natuurlijk gemakkelijk op aanpassen.

Wat ik zoek in een vis:
Een gezellig, interactief visje, geschikt voor een beginner. Niet schuw, lekker nieuwsgierig. Een vis die niet bang is voor handen in het water en mijn handen niet aanvalt.
Bij voorkeur een soort dat de planten een beetje heel laat, en op hun plaats laat staan, maar dat is optioneel.

Het is de bedoeling dat er 1 à 2 soorten vissen bij komen in de bak. Tenminste 1 soort wil ik een interactieve soort hebben, de andere soort hoeft niet interactief te zijn (maar mag natuurlijk wel).

Overigens wil ik in de toekomst een bak met meer volume (zit te denken aan de Juwel Lido 120, die kan ik hier nog wel kwijt), maar ik weet nog niet wanneer ik die kan aanschaffen. Ik verwacht binnen een jaar.
Mijn toekomstige vissenbestand mag dus ook geschikt zijn voor op de groei.

Wat voor soort vis is geschikt voor mijn bak?

P.S: als ik dit teruglees is het net een slechte contactadvertentie :ROFLMAO:

P.P.S: zit bij een nieuw Juwel-aquarium dat filter er standaard al ingeplakt? Of wordt die los bijgeleverd en kan ik 'm gewoon eruit laten en mijn externe pomp gebruiken?
 
Heb je een foto van de ancistrus? Deze worden vaak ook groot, dus ben bang dat je aquarium voor henry ook te klein is
 
In een nieuw Juwel aquarium zit inderdaad een box waar het filter en de verwarming ingeplaatst worden. Vaak kun je het, bij de aquariumzaak waar je hem koopt, tegen een geringe vergoeding uit laten snijden.
 
Een ancistrus cf cirrhosus wordt 12 cm. Maar om zeker te zijn dat het om een ancistrus gaat is een foto wel handig. Als het inderdaad om een ancistrus gaat, dan is die goed solo te houden, met wat andere visjes als gezelschap. Als het een pleco is, kun je daar ook beter een ander huisje voor zoeken, want die worden heel groot, tot wel 50 cm...
 
in mijn laatste juweel zat het filter niet meer geplakt maar met zuignappen vast.
 
Een ancistrus cf cirrhosus wordt 12 cm. Maar om zeker te zijn dat het om een ancistrus gaat is een foto wel handig. Als het inderdaad om een ancistrus gaat, dan is die goed solo te houden, met wat andere visjes als gezelschap. Als het een pleco is, kun je daar ook beter een ander huisje voor zoeken, want die worden heel groot, tot wel 50 cm...
Maar goed, is een 60 liter bak ook niet klein voor een ancistrus dan?
 
Henry is een beetje camera-schuw, dus meer kon ik er niet van maken. En de foto met de goudvissen is een oudere foto maar geeft wel een idee van de maat (referentie: die goudvis was 20cm)

En dan kunnen jullie hopelijk ook meteen vertellen of Henry inderdaad een ancistrus is :cool:
 

Bijlagen

  • 20200622_220919.jpg
    20200622_220919.jpg
    131.5 KB · Weergaven: 120
  • 20191029_161630.jpg
    20191029_161630.jpg
    99.3 KB · Weergaven: 126
  • 20200622_220933.jpg
    20200622_220933.jpg
    179 KB · Weergaven: 109
  • 20200622_220953.jpg
    20200622_220953.jpg
    177.7 KB · Weergaven: 102
In een nieuw Juwel aquarium zit inderdaad een box waar het filter en de verwarming ingeplaatst worden. Vaak kun je het, bij de aquariumzaak waar je hem koopt, tegen een geringe vergoeding uit laten snijden.

Goed om te weten, dan laat ik die er meteen uit halen bij een nieuwe bak.

Dank je!
 
In mijn marktplaatslido zat het filter vast met kit. Een keer een schoon keukenmes erlangs en hij was los. Met stickeroplosser kan je de restjes kit wegpoetsen.
Ongelofelijk dat hier een vis van 20cm in paste ?
 
Henry is een beetje camera-schuw, dus meer kon ik er niet van maken. En de foto met de goudvissen is een oudere foto maar geeft wel een idee van de maat (referentie: die goudvis was 20cm)

En dan kunnen jullie hopelijk ook meteen vertellen of Henry inderdaad een ancistrus is :cool:
Henry is inderdaad een ancistrus cf cirrhosus man, en dat betekent dat hij met 12 cm uitgegroeid is. Als je geen verwarming in je bak hebt, zou je hier wel een kleine groep zebrabarbelen, chinese danio's of een ander soortgelijk visje bij kunnen zetten, dat ook op kamertemperatuur kan. Neontetra's kunnen vanaf 20 graden, als je het Zuidamerikaans wilt houden. Niet teveel natuurlijk, omdat 60 liter niet erg groot is. Maar als je straks een grotere bak hebt, kun je hier nog een andere soort bij zetten.
 
In mijn marktplaatslido zat het filter vast met kit. Een keer een schoon keukenmes erlangs en hij was los. Met stickeroplosser kan je de restjes kit wegpoetsen.
Ongelofelijk dat hier een vis van 20cm in paste ?
In mijn huidige bak zit dat filter zeer enthousiast vastgeplakt... op minimaal 9 punten en over beide glas-zijden verdeeld.:rolleyes:

Ik heb er 4 met een aardappelschilmes (groter pste niet) grotendeels kunnen bereiken en ben daarna met ijzerdraad gaan zagen, zodat ik het glas niet zou breken.

Nadat ik doorhad dat ik nog minstens 3 dagen door moest zagen, heb ik het maar opgegeven en laat ik 'm in mijn nieuwe bak gewoon van tevoren verwijderen.

Ik ben stiekem gewoon een lamme tak ;)

En niet alleen paste er een vis van 20cm in, de sluierstaart was ook zo'n joekel!

2 filterpompem, wekelijks gedeeltelijke waterwisselingen en diverse anti-nitraat zooi en nog was die bak niet goed te krijgen in zijn waardes!

Denk ook dat de reden voor al die interactie met de vissen kwam omdat ze niet genoeg ruimte hadden en zich verveelden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Henry is inderdaad een ancistrus cf cirrhosus man, en dat betekent dat hij met 12 cm uitgegroeid is. Als je geen verwarming in je bak hebt, zou je hier wel een kleine groep zebrabarbelen, chinese danio's of een ander soortgelijk visje bij kunnen zetten, dat ook op kamertemperatuur kan. Neontetra's kunnen vanaf 20 graden, als je het Zuidamerikaans wilt houden. Niet teveel natuurlijk, omdat 60 liter niet erg groot is. Maar als je straks een grotere bak hebt, kun je hier nog een andere soort bij zetten.

Leuk om te weten dat Henry inderdaad een ancistrus is. Dank je!

De bak heeft geen verwarming, maar komt in de winter niet onder de 20 graden. Hoe warm de bak in de zomer wordt, gaan we deze zomer meemaken...

En bij de barbelen en de danio's, aan hoeveel vissen moet ik dan denken?

Verder zag ik ook nog Platy's, die vind ik ook wel heel leuk. Kunnen die ook in mijn bak? (Niet alle soorten tegelijk, natuurlijk).
 
Platy's kunnen ook in jouw bak, maar dit zijn levendbarenden die zich snel voort kunnen planten. Ze hebben graag wat harder water en kunnen ook goed op kamertemperatuur. Dus dat kan wel samen met Henry, maar niet te veel. In onderstaand draadje werd ook het aantal vissen besproken:
 
Dat is beslist een Henry, geen twijfel mogelijk.;) Trouwens, niet te vaak met je handjes wapperen in de bak. Alleen wanneer nodig. De bak, dieren elk dier, heeft ook rust nodig, geborgenheid.

Owh en een Goedemorgen btw.

*Edit*
Bij mijn Juwel Rio 180 heb ik het ingemetseld binnenfilter verwijderd. Buitenfilter is een JBL cristalprofi e902.
 
Laatst bewerkt:
Betta's zijn leuke, spontane vissen die zeker interactie hebben als ze je wat langer kennen. Hier destijds Henk op mijn bureau staan, die kwam altijd enthousiast aangezwommen als ik weer aan mn bureau ging zitten. De huidige betta zwemt op school rond (ik sta voor de klas) en weet ook hier de interactie te vinden met de kids
 
Als je met een ijzerdraadje aan de gang gaat wellicht. Maar pak je een lang breekmesje dan snij je die 8 dotjes kit zo los, misschien 2 minuten werk? Laatst nog gedaan en het was echt de moeite niet, lijkt mij in ieder geval geen reden om niet voor een Juwel te kiezen.
 
Dat is beslist een Henry, geen twijfel mogelijk.;) Trouwens, niet te vaak met je handjes wapperen in de bak. Alleen wanneer nodig. De bak, dieren elk dier, heeft ook rust nodig, geborgenheid.

Owh en een Goedemorgen btw.

*Edit*
Bij mijn Juwel Rio 180 heb ik het ingemetseld binnenfilter verwijderd. Buitenfilter is een JBL cristalprofi e902.

En ik maar denken dat die vissen ook graag geaaid willen worden! Vandaar dat ze steeds wegzwommen!;)

Mijn handen gaan alleen het water in als ik er ook daadwerkelijk iets te doen heb (planten terugzetten, grind weer goedleggen, Henry's huis rechtop zetten en uitgraven, even grind doorwoelen, algen van het raam afhalen, etc.), maar ik verwacht dat dat niet meer zo vaak gaat gebeuren nu de grootste verbouwers zijn verdwenen. En als Henry het zelf voor elkaar krijgt om zijn huis om te gooien, dan ga ik er vanuit dat hij dat ook zo wil houden tot de volgende grote schoonmaakronde.

Als ik voor de lol het water in wil, dan ga ik wel in het zwembad klooien, had ik zo bedacht. Ik pas er toch niet helemaal bij in dat aquariumpje van mij. Maar later, als ik de loterij eindelijk heb gewonnen, dan neem ik gewoon een zwemvijver met vissen om samen mee te zwemmen.

En goedemiddag terug!

(Mijn externe pomp op die bak is een JBL Cristalprofi e702. Met de goudvissen erin had ik zowel de externe als de interne pomp nodig om het water een beetje goed te kunnen houden.)
 
Betta's zijn leuke, spontane vissen die zeker interactie hebben als ze je wat langer kennen. Hier destijds Henk op mijn bureau staan, die kwam altijd enthousiast aangezwommen als ik weer aan mn bureau ging zitten. De huidige betta zwemt op school rond (ik sta voor de klas) en weet ook hier de interactie te vinden met de kids

Die zijn ook leuk om te zien! Maar is een bak op kamertemperatuur niet te koud voor de Betta?
Ik heb in de keuken nog een plantenkweekbak staan (Superfish Tropical 30), die ik gebruikte om de planten te kunnen kweken en dan stukjes over te zetten naar de "grote" bak, want die goudvissen sloopten echt alles. Die wil ik nu gaan ombouwen tot garnalenbakje (vuurgarnaaltjes), dus misschien dat die ook leuk is voor de Betta! (Het internet zegt dat Betta's en garnalen prima samen kunnen en ook in die maat bak, maar volgens het internet ben ik ook voor 90% man, dus dat zegt niet zoveel.)

EDIT: ik lees dat garnalen en betta's niet zo goed samen gaan, dus de betta in het garnalenbakje gaat niet door.
In de grote bak is nog steeds een optie.
 
Laatst bewerkt:
Als je met een ijzerdraadje aan de gang gaat wellicht. Maar pak je een lang breekmesje dan snij je die 8 dotjes kit zo los, misschien 2 minuten werk? Laatst nog gedaan en het was echt de moeite niet, lijkt mij in ieder geval geen reden om niet voor een Juwel te kiezen.

Het is echt enthousiast gelijmd en strak tegen het glas aan. Met een breekmes kom ik niet overal bij en ik wil het ook geen dotJES noemen.
Ik laat me er niet door tegenhouden, maar als ik voor een Juwel ga, dan laat ik 'm er mooi in de winkel vast uitslopen.
 
Plamuurmes en lang (buigzaam) glaceermes heb ik gebruikt. Kit zat soms op plekken waar ik die niet had verwacht. Ging toen ook goed.
Ik gebruik mijn pannenkoekenspatel (net zo dun en soepel als een glaceermes, alleen iets rechter) om de algen af en toe een beetje te verminderen achter de pomp :cool:
 
Dit zou ik niet doen. Gewoon in je huidige bak stoppen wat daar goed kan leven en mocht er een grotere bak komen dan pas naar een bestand voor die bak kijken.
Op de groei is ook meer bedoeld om er in de toekomst nog een soort bij te kunnen zetten of de bestaande soort uit te breiden. Ze moeten inderdaad nu wel goed kunnen leven.

Die was misschien een beetje (lees: echt heel erg) onduidelijk verwoord van mij.
 
Update voor de liefhebbers: in mijn grote bak zitten nu 10 rasbora galaxy/pareldanio's bij Henry erbij, in de kleine bak zitten 8 Rasbora Kubotai.

Beide bakken hebben er een heleboel plantjes bij gekregen en de visjes zijn superleuk om te zien.

Morgen ga ik naar de dierenwinkel om te kijken voor garnaaltjes en slakken en meteen even bij de vissenwand te kijken voor extra visjes. Ik heb een lijstje gemaakt met visjes die als koppeltje of harem gehouden kunnen worden, zodat ik niet teveel vis krijg, en ik ga gewoon eens in de winkel kijken hoe ze zich gedragen.

Mijn grote bak gaat een "open" bak worden (de deksel sluit toch niet goed door de externe pomp, dus helaas hier nog geen Betta erbij) met wat horgaas erover om de slakken en garnalen binnenboord te houden. Maar die staat zeker op mijn shortlist voor als ik mijn grotere bak heb!

Bedankt voor al jullie hulp! En de foto's zullen beslist nog volgen!
 

Terug
Bovenaan