hulp ledbalk

B

Bushi

Guest
Hoi, ik heb een 2 meter bak waar er nog voor een gedeelte T8 lampen in hangen.
Graag zou ik deze willen vervangen door een ledbalk waardoor mijn planten het er hopelijk een pak beter op doen.

Nu bij ons in de buurt verkopen ze Aqualantis, Dennerle en JMB.
Op youtube had ik een filmpje gezien voor het beste licht voor planten en daar stelde ze de ONF Flat One voor. Deze is wel rond de 500euro voor één. En gezien deze maar 90 cm is heb ik er 2 van nodig. En dat is me iets teveel geld.

JMB lijkt wel interessant gezien ze een community en amazone versie beschikbaar stellen.

Iemand een gedacht wat de beste led voor planten zou zijn?
 
Hoi, ik heb een 2 meter bak waar er nog voor een gedeelte T8 lampen in hangen.
Graag zou ik deze willen vervangen door een ledbalk waardoor mijn planten het er hopelijk een pak beter op doen.

Nu bij ons in de buurt verkopen ze Aqualantis, Dennerle en JMB.
Op youtube had ik een filmpje gezien voor het beste licht voor planten en daar stelde ze de ONF Flat One voor. Deze is wel rond de 500euro voor één. En gezien deze maar 90 cm is heb ik er 2 van nodig. En dat is me iets teveel geld.

JMB lijkt wel interessant gezien ze een community en amazone versie beschikbaar stellen.

Iemand een gedacht wat de beste led voor planten zou zijn?
Nu gebruik ik zelf JMB Balken boven mijn planten bak. Mijn advies zou dus wel eens wat gekleurd kunnen zijn. Maar laat ik het zo uitdrukken: Ik heb ze al jaren en nog nooit een dag spijt van gehad.
 
Ook 2 jmb balkjes erboven hangen (blauwe en een rode) doen het. Prima
 
Veeleisende planten vragen veel (kwalitatief goed) licht, voldoende CO2 en goede voeding.
Goede verlichting is bijvoorbeeld JMB en Daytime, maar dat kost wat.
Zeker bij hogere bakken heb je goede verlichting nodig aangezien licht moeilijk doordringt tot op de bodem.
Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik het houden bij T8 verlichting, of beplanting kiezen die weinig licht nodig heeft.
 
Veeleisende planten vragen veel (kwalitatief goed) licht, voldoende CO2 en goede voeding.
Goede verlichting is bijvoorbeeld JMB en Daytime, maar dat kost wat.
Zeker bij hogere bakken heb je goede verlichting nodig aangezien licht moeilijk doordringt tot op de bodem.
Als je dat er niet voor over hebt, dan zou ik het houden bij T8 verlichting, of beplanting kiezen die weinig licht nodig
Voor mijn bodem heb ik aqua growth soil. De fout die ik vorige keer vooral gemaakt heb is te weinig CO2 heb ik de indruk. Vele planten zijn kapot gegaan en ik heb veel last gehad van draadalg.

De prijs van die JMB verlichting valt nog heel goed mee als je die vergelijkt met een ONF flat one bv. Het nadeel met al die verlichting is dat je bijna geen voorbeelden ziet, hoe het gaat uitzien met een bepaalde soort led.

Iedereen albast bedankt voor de respons.
Denk dat ik ga gaan voor de JMB verlichting.
 
Toch zou je toch ook kunnen kijken naar daytime led verlichting
Heb hem hier boven de 250 zitten en ben er zeer te vrede over
Rede voor de keuze voor de daytime led is de modulaire opbouw en het voordeel dat als er een module uit valt deze eenvoudig vervangen kan worden in plaats de hele balk te moeten vervangen ook de hoogte van mijn bak speelde hier een rol is.
 
Toch zou je toch ook kunnen kijken naar daytime led verlichting
Heb hem hier boven de 250 zitten en ben er zeer te vrede over
Rede voor de keuze voor de daytime led is de modulaire opbouw en het voordeel dat als er een module uit valt deze eenvoudig vervangen kan worden in plaats de hele balk te moeten vervangen ook de hoogte van mijn bak speelde hier een rol is.
Dat is zeker een interessante verlichting flipper.
Het is wel een prijscategorie hoger, maar zeker handig sinds dat je zelf modules kan plaatsen naar keuze.

Anderzijds is het als leek wel moeilijk om de juiste kleurcombinaties te maken. En experimenteren voor die prijs wil k niet doen.
 
@rjoemman heeft voor matrix ook, geeft prachtig licht en voordeel is inderdaad dat je licht kleur en intensiteit kunt aanpassen door andere modules te gebruiken.

Nadeel is dat dat voordeel nogal relatief is. De prijs van die modules is dusdanig dat de meeste mensen hooguit wat modules van plaats verwisselen. En omdat je planten wisselingen in licht niet leuk vinden zijn er nog meer mensen die een keer die modules op hun plek zetten en er nooit meer aanzitten.
 
Wil je JMB verlichting zien dan kijk je even in mijn foto boek. 3 JMB balken boven mijn Juwel Rio 180. Een wit rood, een wit en een wit blauwe balk. Je kan er zelfs mee spelen door morgen verlichting, dag en avond verlichting te maken. Zie foto's:
Aqua1rood (1).jpgAqudag1 (2).jpgAqua (2).jpg
Mijn aquarium ziet er nu heel anders uit maar het gaat nu even om het licht.
 
Ik heb een daytime matix met 3 modules neutral white en 2 modules sunlike. Met sunlike kan je wit,
20200903_203320.jpg
rood en blauw mengen
 
Wil je JMB verlichting zien dan kijk je even in mijn foto boek. 3 JMB balken boven mijn Juwel Rio 180. Een wit rood, een wit en een wit blauwe balk. Je kan er zelfs mee spelen door morgen verlichting, dag en avond verlichting te maken. Zie foto's:
Bekijk bijlage 315864Bekijk bijlage 315865Bekijk bijlage 315866
Mijn aquarium ziet er nu heel anders uit maar het gaat nu even om het licht.
Heb je de balken aan de tl lampen op gehangen?

Mvg ronald
 
Wil je JMB verlichting zien dan kijk je even in mijn foto boek. 3 JMB balken boven mijn Juwel Rio 180. Een wit rood, een wit en een wit blauwe balk. Je kan er zelfs mee spelen door morgen verlichting, dag en avond verlichting te maken. Zie foto's:
Bekijk bijlage 315864Bekijk bijlage 315865Bekijk bijlage 315866
Mijn aquarium ziet er nu heel anders uit maar het gaat nu even om het licht.
Die wit wit en rood zal dan meer voor een zonsopgang en ondergang te simuleren zijn. En met die wit wit en blauw kun je dan maanlicht simuleren?
Het middelste licht vind ik persoonlijk het beste. Het eerste lijkt me iets te geel.
 
Nou, als ik je goed begrijp, zo werkt het niet helemaal. Je kan de leds op één JMB balk niet apart schakelen. Maar bij het opstarten ontwaakt in de morgen eerst de rood/witte balk die na een half uur aangevuld wordt met de opstartende blauw/witte balk. De middelste witte balk volgt het laatst. In de avond gaat het eigenlijk anders de witte balk is dan al lang uit. De rood/witte balk mindert het eerst terwijl de blauwwitte balk het laatst dimt. Mijn lichten worden namelijk gestuurd met een eigenbouw aquariumcomputer die ook de temperatuur en CO2 aansturing verzorgt. Hiermee kunnen dimtijden maar ook de dimduur voor elke balk apart ingeregeld worden.
IMG_20190929_122527.jpg
IMG_20190929_122534.jpg
 
500 euro....
Kijk dan eens bij de GHL Mitras lightbar incl de mini computer.
Heel veel licht, juiste spectrum en volledig regelbaar incl kant en klare "recepten"
 
Even wat anders.
Als ik op de foto naar de stabilliteits strip kijk.
Klopt het als het aquarium vol met water is.De strip in het water ligt....of is het alleen vuil wat op de strip zit?

Mvg ronald
 
Even wat anders.
Als ik op de foto naar de stabilliteits strip kijk.
Klopt het als het aquarium vol met water is.De strip in het water ligt....of is het alleen vuil wat op de strip zit?

Mvg ronald
Geen van beide. Hier was ik bezig met de waterverversing, er zal wat water gelekt zijn op die balk. Die strip ligt overigens altijd boven het waterlevel bij een Juwel bak.
 
Terug
Bovenaan